جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

همدان را از دست ندهید؛ پایتخت مادها میزبان گردشگران است

0 انتشار:

صدای میراث: همدان گنجینه آثار تاریخی ایران است تا آنجا که این شهر اکنون در کسوت گردشگری، لقب پایتخت تاریخی و تمدن ایران را به خود اختصاص داده است. نخستین پایتختی همدان به دوره مادها بازمی‌گردد و این شهر توانست پایتخت جکومت ماد در ایران شود. شهر باستانی هگمتانه نیز از همان دوره بنا شد و اکنون در مرکز شهر همدان میزبان گردشگران بسیار است. سازه‌های معماری دوره ماد در شهر باستانی همدان که پایتخت مادها بود، عمدتا معماری خشت و گل است و به همین دلیل باستان‌شناس‌ها از کاوش بخش‌های متعدد این شهر باستانی پرهیز دارند چون می دانند که بیرون آوردن معماری خشت و گل دوره ماده‌ها از زیر خاک ممکن است به دلیل سرمای هوا در همدان و میزان بارش بالا آسیب ببیند.

 

 

همدان جاذبه‌های گردشگری بیشمار دارد. اگر علاقمند به طبیعت‌گردی هستید یا حتی دیدار از جاذبه‌های تاریخی و باستانی و حتی رفتن به اعماق زمین در دل بزرگترین غار گردشگری ایران یعنی غار علیصدر (علی سرد) سرخوشتان می‌کند پیشنهاد می‌دهیم که سفر به همدان را از دست ندهید.

همدان پل ارتباطی با غرب کشور است. سفر به کرمانشاه و کردستان با عبور از دروازه‌های همدان ممکن است و بنابراین اگر راهی غرب ایران برای دیدار از جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی هستید باید از همدان عبور کنید. اما مزایای عبور از همدان که سال گذشته عنوان پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی را به خود اختصاص داد چیست؟

 

 

غار علیصدر (علی‌سرد) یکی از مهمترین و شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری طبیعی در جهان است. این غار باستانی که قدمت آن به دوره دوم زمین شناسی و دوره ژوراسیک می‌رسد، ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون سال عمر دارد. از شهر همدان تا غار علیصدر باید مسیری ۴۰ دقیقه‌ای را طی کنید تا به مجموعه تفریحی و سیاحتی علیصدر برسید. این مجموعه دارای یک شهربازی برای کودکان و بازارچه‌های دائمی برای خرید است که در شهرستان کبودرآهنگ و در روستای علیصدر همدان واقع شده است. غار علیصدر اکنون دارای دو مسیر شگفت‌انگیز و زیبا است که توسط غارشناسان و غارنوردها و با تلاش این مجموعه کاوش شده است. جالب است بدانید که غار علیصدر یکی از طولانی‌ترین غارهای تالابی جهان است که گردشگران امکان غایق سواری در آن و طی مسیرهای کاوش‌ شده را دارند.

 

 

پایتخت سفال ایران یعنی لالجین، روستاهای سرشار از جاذبه‌های گردشگری، کتیبه‌های هخامنشی به خط میخی، شهر باستانی نهاوند که زمانی اردوگاه یونانی‌ها‌(اشکانی‌ها) بود و حالا باستان‌شناس‌ها در آن، در جستجوی معبد باستانی لائودیسه که فرمانروای یونانی برای همسرش ساخته بود هستند، روستاگردی، بازدید از غار زیبای علیصدر، اسکی در دامنه‌های کوه الوند در زمستان و بهره‌مندی از هوای خنک و بینظیر الوند در تابستان، اقامت در خانه‌های سنتی و بومگردی‌های جذاب همدان، دیدار از ساختارهای معماری معاصر در بزرگداشت بوعلی سینا و آرامگاه زیبای باباطاهر عریان ساخته معمار برجسته ایرانی (هوشنگ سیحون)، بازدید از موزه روباز سنگ‌نگاره‌های باستانی، کلیساهای تاریخی، آرامگاه استرومردخای و گنجنامه و میدان تاریخی امام و صدهای بنا و اثر تاریخی و جاذبه‌های بکر و دیدنی روستایی و … داشته‌های همدان برای گردشگران است که با چند ساعت بازدید امکان سیاحت و لذت بردن از همدان نیست.

 

 

برای رفتن به استان‌های غرب ایران نیازمند یک تا دو روز ماندگاری در شهر همدان و بازدید از جاذبه‌های زیبا و دیدنی استان همدان هستید. اگر از تهران عازم همدان هستید باید بدانید که بزرگراه‌های مجهز و ایمن با ۲ ساعت و نیم رانندگی شما را به شهر همدان و پس از آن به روستاها و مقاصد گردشگری این استان می‌رسانند. جاده قدیم همدان نیز با عبور از اشتهارد، بوئین زهرا، آوج و کوهستان‌های زیبا با ۴ ساعت مسافت می‌تواند شما را به شهر همدان برساند. عبور از این جاده البته با پیچ‌وخم های کوهستانی و عبور خودروهای سنگین اندکی نیازمند احتیاط است.

 

 

هزینه سفر به همدان نیز در مقایسه با استان‌های دیگر کشور ارزانتر است. ضمن آن که زیرساخت‌های گردشگری این استان پاسخگوی گردشگران است و بدون دغدغه می‌توانید اقامتی مناسب در هتل‌های شیک و ارزان و البته مدرن همدان داشته باشید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید