پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

واردات ۱۲ میلیارد تومان اقامتگاه‌ یکنفره زیر عنوان «هتل کپسولی»/۵ هزار اقامتگاه یکنفره دیگر در راه است/۳۰۰ میلیارد تومان هزینه واردات ۵ هزار اقامتگاه لانه‌زنبوری/قرارداد واردات اقامتگاه‌های لانه زنبوری منتشر شود

4 انتشار:

صدای میراث: اقامتگاه‌های یکنفره یا لانه زنبوری واردات جدید وزارت میراث‌فرهنگی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران زیر عنوان «هتل کپسولی» است.

واردات اقامتگاه‌های یکنفره زیر عنوان «هتل کپسولی» به ایران در شرایطی انجام می‌شود که بحران اقتصادی شدید دامنگیر بیش از ۲ هزار هتل در کشور است و هنوز مشخص نیست با وجود ظرفیت خالی بسیاری از هتل‌های کشور در سه سال اخیر و ورشکستگی بخشی از آن‌ها، چگونه مجوز ورود ۲۰۰ اقامتگاه لانه زنبوری به ایران زیر عنوان «هتل کپسولی» با قیمت ۱۲ میلیارد تومان داده می‌شود؟

هتل در تاسیسات گردشگری ‌تعریف خاص خود را دارد و باید از استانداردهای جهانی برخوردار باشد. اما این که چرا نام واردات ۱۲ میلیارد تومانی ۲۰۰ اقامتگاه یکنفره زیر عنوان «هتل» انجام می‌شود، خود جای پرسش است.

۱۰ هزار هتل کپسولی می‌خواهیم و ۵ هزار هتل کپسولی در راه است

حسین اربابی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران همین دیروز در بازدید از نمونه‌های اولیه هتل‌های کپسولی در وزارت میراث‌فرهنگی که ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز او را همراهی کرده است و وزارت میراث فرهنگی نیز از رسانه‌ها خواست در این رویداد حضور داشته باشند، اعلام کرد: هتل‌های کپسولی برای اولین بار وارد ایران شده و در فاز اول قصد داریم ۲۰۰ دستگاه وارد کنیم تا در شهرهای مختلف استفاده شود.

او گفت که قیمت تمام شده این هتل کپسولی‌ها بسیار کم است، از ۲۰ میلیون تومان آغاز و تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و نمونه‌های اولیه‌ای که روز گذشته با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان رونمایی شد، حدود ۶۰میلیون تومان است.

به گفته اربابی ظرفیت استفاده از ۱۰هزار هتل کپسولی در ایران وجود دارد که در همین رابطه آمادگی ورود ۵هزار هتل کپسولی به کشور را داریم و درحال حاضر ۸۰ نقطه در کشور برای استقرار هتل‌های کپسولی شناسایی شده و در فازهای بعدی تعداد بیشتری از آن‌ها جانمایی خواهد شد.

با احتساب هزینه ورود اقامتگاه‌های یکنفره لانه زنبوری یا بزعم مدیرعامل کانون جهانگردی و وزارت میراث‌فرهنگی «هتل کپسولی»، واردات ۲۰۰ کابین اقامت یکنفره به ایران در فاز نخست، ۱۲ میلیارد تومان است. همچنین با احتساب قیمت ۶۰ میلیون تومانی برای هر اقامتگاه یکنفره یا همان هتل کپسولی به روایت مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، هزینه واردات ۵ هزار دستگاه از اقامتگاه های لانه زنبوری به ایران ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

آنطور که مدیرعامل کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی خبر داده است ایران ظرفیت احداث ۱۰ هزار «هتل کپسولی» دارد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با احتساب قیمت متوسط هر اقامتگاه یکنفره آن هم به مبلغ ۶۰ میلیون تومان، بزعم مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی ایران نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اقامتگاه لانه زنبوری زیر عنوان «هتل کپسولی» است.

اقامتگاه‌های لانه زنبوری و ادعای رقابت با هتل‌های ۴ ستاره

به ادعای مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، «خدماتی که در هتل کپسولی‌ها ارائه می‌شود، در مقیاس هتل‌های چهار ستاره است، البته محدویت‌هایی از نظر فضا و حجم دارد اما امکانات آن بسیار خوب است و برای گردشگرانی که قصد اقامت کوتاه‌مدت دارند، این هتل کپسولی‌ها گزینه بسیار مناسبی است.»

اظهارات مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در مقایسه هتل ۴ ستاره با اقامتگاه‌های موقتی که اکنون در برخی نقاط جهان از آن برای سرپناه موقت افراد آسیب‌دیده، کارکنان ادارات و البته افراد بی‌خانمان با نرخ‌های بسیار اندک چند دلاری کاربرد دارد، بیانگر بی‌اطلاعی کامل او از خدمات استاندارد در هتل‌های ۴ ستاره است.

موضوعی که البته برخی فعالان هتلداری کشور در گفت‌وگو با صدای میراث آنرا تایید کرده و گفته‌اند هتل تعاریف و استانداردهای جهانی خود را دارد و باید دارای فضاهایی باشد که بتوان روی آن نام هتل گذاشت.

قرارداد واردات اقامتگاه‌های یکنفره منتشر شود 

اکنون در شرایط اقتصادی کنونی کشور که هم دولت و هم تمامی دستگاه‌ها از آن با عنوان بحران مالی یاد می کنند، مشخص نیست واردات ۵ هزار کابین یکنفره زیر پوشش هتل کپسولی و همراه کردن وزارت میراث فرهنگی با این اقدام از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با چه هدفی صورت گرفته است و در حالی که بسیاری از هتل‌های دو یا سه ستاره کشور و مهمانپذیرها با برخورداری از صدها پرسنل و نیروی کار، سال‌ها است درخواست دریافت تسهیلات برای بروز کردن تاسیسات اقامتی خود و بازگشت به چرخه خدمات‌رسانی در حوزه گردشگری را دارند، کانون اتوموبیلرانی و جهانگردی درصدد واردات ۵ هزار اقامتگاه لانه زنبوری یکنفره با عنوان «هتل کپسولی» دارد و قرار است با احتساب قیمت ۶۰ میلیون تومان برای هر اقامتگاه، ۳۰۰ میلیارد تومان برای واردات این سازه‌ها هزینه شود؟ بهتر است وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و البته کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور قرارداد واردات این سازه‌های یکنفره را منتشر کنند تا مشخص شود کدام فرد یا دستگاه پشت واردات اقامتگاه‌های یکنفره لانه زنبوری زیر عنوان «هتل کپسولی» به کشور است.

print

Discussion۴ دیدگاه

  1. مسلم صمدانی

    سلام. من سرچ زدم و دیدم جاهای دیگه دنیا هم با همین اسم هتل کپسول یا پاد هتل ازش یاد کردند و گویا ایده ی کار از کشور ژاپن هست. البته ژاپنی ها در خلق فضاهای کوچیک برای کار و زندگی مهارت دارند و معروف هستند

  2. علی اصغر رضایت

    آنانکه گفته اند در رقابت با هتل ۴ستاره خودشان حتی یک شب در هتل ۴ستاره اسکان نداشته اند.
    این کار خیانت بزرگی به صنعت هتل داری کشور است. افسوس……….

  3. اقای اربابی در مصاحبه شان از شناسایی ۸۰ نقطه در کشور برای استقرار هتل‌های کپسولی و جانمایی بیشتر در فازهای بعدی خبر داده اند می خواستم بدانم وزارتخانه ای که سیاستگذار در امر گردشگری است چگونه و با چه مجوزی به جای رفع مشکلات موجود هتلداران و تور گردانان ۱- در چنین مقطع حساس تحریم و مباحث ارزی و بیماری کرونا دست به واردات زده است/
    ۲- اگر کانون مجوز ورود داشته چرا این پیشنهاد را به ان سرمایه گذاران بخت برگشته ای که طی حداقل دو سال اخیر که اقای اربابی معاون سرمایه گذاری وزارتخانه فعلی میراث فرهنگی بودند و برای اخذ تسهیلات به حوزه ایشان مراجعه کرده بودند نداده اند؟
    ۳- این کانون با چه ارزی دست به چنین شاهکاری زده است که داروی بیماران خاص و پیوندی در گرو تامین ارز در شرایط تحریمی است
    ۴- در جایی به نقل از مدیر عامل گفته شده این کابینها ضد کروناست!!! این اظهارات بر چه مبنایی است اگر حقیقت دارد لطف کنند از این کابینها برای بیماران کرونایی استفاده شود و به جای وزارت میراث وزارت بهداشت دست بکار شود زیرا به گفته وزیر بهداشت موج دوم در پاییز امسال خواهد بود
    ۵- کانون این ۸۰ نقطه را در کجا شناسایی کرده و مجوز این نقاط را برای استفاده از این کپسول ها از کجا اخذ کرده است
    ۶ در جایی گفته اند که در اکوتوریسم می توان از این کابین ها استفاده کرد در کجای طبیعت می توانند همه جا به برق دسترسی داشته باشند
    ۷-بحث ساک و چمدان همراه مسافر چه می شود قرار است چمدانی که پر از الودگی است به داخل حمل شود؟
    ۸- چه کسی واقعا چه کسی بعد از هر مسافر روکش ها را عوض خواهد کرد؟
    و آیا در وظایف کانون اتومبیل رانی وارادات هم امده است یا این کانون وظیفه ارایه خدمات در قبال دریافت هزینه را دارد/

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید