شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

واکنش مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به ماجرای واردات هتل‌های کپسولی/حسین اربابی: تنها ۱۰ نمونه وارد کرده‌ایم و می‌خواهیم ۵ هزار هتل تولید کنیم/هتل‌های کپسولی جایگزین چادرهای مسافرتی می‌شوند

0 انتشار:

صدای میراث: مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اظهارات منتشر شده به نقل از خود را درخصوص واردات ۲۰۰ هتل کپسولی به ایران و در راه بودن ۵ هزار هتل کپسولی دیگر اشتباه خواند.

حسین اربابی در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: تنها ۱۰ هتل کپسولی به ایران وارد شده است و قرار است ۵ هزار هتل کپسولی در کشور با همکاری شرکت‌های خلاق و دانش بنیاد مهندسی معکوس شود.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز گذشته و در انتشار خبر رونمایی از هتل کپسولی در لابی آن وزارتخانه، از ورود ۲۰۰ دستگاه هتل کپسولی به کشور و در راه بودن واردات ۵ هزار هتل کپسولی دیگر در فاز دوم به نقل از حسین اربابی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران خبر داد و این خبر در خبرگزاری‌ها نیز منتشر و صدای میراث در گزارشی تحلیلی با انتقاد از این اقدام حجم واردات ۵۲۰۰ دستگاه هتل کپسولی به ایران را براساس خبر ارسال شده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به رسانه‌ها، ۳۱۲ میلیارد تومان برآورد کرد.

حسین اربابی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران اما عصر امروز در گفت‌وگو با صدای میراث اظهارات منتشر شده به نقل از خود در رسانه‌ها را نادرست خواند و گفت: تنها ۱۰ هتل کپسولی وارد کشور شده که قرار است برای ساخت ۵ هزار دستگاه در داخل کشور برنامه‌ریزی شود و تلاش ما این است که هتل‌های کپسولی جایگزین چادرهای مسافرتی شوند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با ابراز ناراحتی از خبر منتشر شده به نقل از خود گفت: صرفا نمونه‌های هتل کپسولی به ایران آمده است و تلاش می‌شود بخش خصوصی ترغیب و تشویق به سرمایه‌گذاری برای ساخت این هتل‌ها و وارد کردن ۵ هزار دستگاه از این هتل‌ها به چرخه گردشگری شود.

او افزود: می‌خواهیم هتل کپسولی را به دلیل قیمت ارزان و سازگاری بالا با محیط زیست در کشور گسترش دهیم.

حسین اربابی تاکید کرد: به هیچ عنوان برنامه بلندمدت برای واردات هتل‌های کپسولی به کشور نداریم. چون اطمینان داریم ساخت این واحدها در کشور امکانپذیر است و از شرکت‌های خلاق تولید داخلی نیز دعوت شده است در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران اعلام کرد: تاکنون بازار استفاده از هتل‌های کپسولی در ایران وجود نداشته و هیچکس به فکر این بازار نبود و البته طبیعی هم بود که تولیدکنندگان به دلیل نبود این بازار اقدام به تولید این هتل‌ها نکنند.

به گفته اربابی تلاش کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تولید ۲۰۰ هتل کپسولی در فاز نخست است و اکنون نیز ۸۰ نقطه در کشور برای استقرار این واحدها شناسایی شده است.

او افزود: نخستین برنامه ما تجهیز ۲۰۰ هتل کپسولی در فاز نخست و راه‌اندازی ۵ هزار واحد دیگر در یک برنامه ۶ ماه تا دو سال است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در پاسخ به این سوال که کدام بخش و دستگاه اقدام به واردات هتل‌های کپسولی به ایران کرده است؟ گفت: تنها ۱۰ نمونه وارد شده که البته ما هم وارد نکرده‌ایم و بخش خصوصی این اقدام را انجام داده است. چون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصلا متولی ایجاد چنین تاسیساتی نیست و تنها سیاستگذار و حامی و ناظر این موضوع است.

او افزود: همین ۱۰ نمونه را هم بخش خصوصی وارد کرده است که البته شریک ما است و یک ریال هم از بیت‌المال برای واردات این هتل‌ها هزینه نشده است. شرکت‌های خلاق و نوآور نیز بدانند که برنامه ما تولید ۵ هزار هتل کپسولی در ایران است.

حسین اربابی بدون اعلام آن که این هتل‌ها از دام کشور وارد ایران شده است گفت: مهد این هتل‌ها کشور ژاپن است و در تمام کشورهای جهان نیز موجود است. چین نیز از تولیدکنندگان عمده این محصول است و نمونه‌های مختلفی از این اقامتگاه‌ها در جهان وجود دارد که امیدواریم بخش خصوصی بتواند هتل‌های کپسولی را در ایران تولید کند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران همچنین در پاسخ به این سوال صدای میراث که فعالان صنعت هتلداری معتقدند این اقدام برخلاف صنعت هتلداری در کشور است و نمی‌توان نام این اقامتگاه‌ها را هتل گذاشت گفت: این دو حوزه کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. چون کپسول‌ها محل اسکان و اقامت موقت و ساعتی هستند و اصلا حوزه خدمات آن‌ها با حوزه خدماتی که هتل‌ها ارایه می‌دهند از زمین تا آسمان تفاوت دارند. بنابراین نیازی نیست که هتلدارها و صاحبان اقامتگاه‌ها از ورود هتل‌های کپسولی به صنعت گردشگری نگران شوند.

او تاکید کرد: هتل‌های کپسولی قرار است دقیقا در نقاطی مورد استفاده قرار بگیرند که اصلا امکان ایجاد هتل در آن‌ها وجود ندارد.

او افزود: این هتل‌ها عمدتا در نقاطی استفاده می‌شوند که چادر زده می‌شود و هدف ما این است که مردم را از چادر به یک نقطه امن سوق دهیم که اگر هتلدارها و صاحبان اقامتگاه‌های بومگردی بتوانند جای چادر را دراین مناطق بگیرند اصلا ما حرفی برای فعالیت آن‌ها نداریم.

او افزود: هتل‌های کپسولی در کمپ‌های گردشگری خارج از شهرها که اقامت در آن‌ها فصلی است نصب می‌شوند. مثلا در جزیره هرمز که در آن تنها ششماه دوم سال اقامت وجود دارد و بنابراین تمام تلاش ما این است که می‌خواهیم هتل‌های کپسولی را جایگزین چادر کنیم نه آن که جای اقامتگاه‌های بومگردی و هتل‌ها را بگیریم.

او هزینه یک شب اقامت در هتل‌های کپسولی را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر این هتل‌ها در ایستگاه‌های قطار یا فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافرتی که هتل در آن‌ها وجود ندارد و امکان تاخیر در حمل و نقل مسافر وجود دارد مستقر شوند، آنوقت اقامت در آن‌ها ساعتی است و می‌تواند برای هر ساعت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید