دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

واکنش معاون توسعه وزارت میراث‌ به گزارش‌های صدای میراث از ماجرای انحلال دفتر امور مجامع و تشکل‌ها/خیاطیان: مدیریت تشکل‌های مردم‌نهاد به معاونت گردشگری منتقل می‌شود

1 انتشار:

صدای میراث: معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تغییرات چارت سازمانی این وزارتخانه را تشریح کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در تبیین چارت جدید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید به آن توجه داشت، حذف اقدامات و فعالیت‌های موازی در این وزارتخانه است که در این خصوص ادغام اداره‌کل امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد و اداره‌کل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در دستور کار قرار گرفت و این دو اداره‌ کل با یکدیگر ادغام و ذیل معاونت گردشگری در قالب یک اداره‌کل جدید فعالیت خواهند کرد.

محمد خیاطیان در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درباره حذف اداره‌ کل امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد که تنها در سایت صدای میراث منتشر شده است، تصریح کرد: این اداره‌کل حذف نمی‌شود بلکه با اداره‌کل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری ادغام و با توجه به اهمیت فعالیت این حوزه، یکنفر نیز به‌عنوان مشاور وزیر در امور تشکل‌های مردم‌نهاد منصوب می‌شود.

آنطور که وزارت میراث‌‌فرهنگی خبر داده است،‌ محمد خیاطیان، گفته است که برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد تغییرات در بخش‌هایی از چارت سازمانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شده و پس از تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارت، این وزارتخانه موظف شد ظرف یکسال چارت سازمانی جدید خود را تبیین و اعلام کند.

او افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های جدید، موضوع تغییرات در بخش‌هایی از چارت سازمانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شده که امیدواریم تغییرات نتایج مثبتی برای وزارتخانه به‌دنبال داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در تغییرات جدید تشکیل اداره‌کل برنامه‌ریزی، ذیل معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی نیز آغاز شده است.

خیاطیان در ادامه به تغییرات صورت‌ گرفته در معاونت توسعه مدیریت و معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: اداره کل حقوقی و املاک با توجه به مأموریت و فعالیتی که دارد به معاونت توسعه مدیریت منتقل خواهد شد و اداره‌کل برنامه‌ریزی و بودجه نیز ذیل معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس فعالیت خواهد کرد.

او تاکید کرد: تمام این تغییرات منوط به تأیید سازمان اداری و استخدامی است و در صورت تأیید این سازمان، تغییرات اعمال خواهد شد.

گفتنی است، پیشتر اخباری مبنی بر انحلال اداره کل مجامع و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صدای میراث ارسال شد که موجب واکنش انتقادی تشکل‌های سه‌گانه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تصمیم جدید وزارت میراث فرهنگی درخصوص نحوه تعامل با تشکل‌های سه گانه مرتبط با فعالیت‌های وزارت میراث‌فرهنگی شد.

بیش از ۹۰۰ تشکل در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که در برخی موضوعات حتی جلوتر از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام کرده‌اند. تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه میراث‌فرهنگی توانستند از تخریب بخش زیادی از آثار تاریخی و فرهنگی کشور در دوردست ترین نقاط که حتی وزارت میراث‌فرهنگی توان گذاشتن نگهبان مستمر برای این آثار را نداشته است، جلوگیری کنند و با اطلاع‌رسانی‌های به موقع تخریب آٍار تاریخی کشور را به گوش مسئولان وزارت میراث فرهنگی برسانند تا پس از این فعالیت‌ها وزارت میراث فرهنگی رایزنی‌ها برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی کشور را آغاز کند.

در حوزه گردشگری نیز تشکل‌های این حوزه در سال‌های اخیر فعالانه اقدام به ترویج گردشگری مسئولانه کرده‌اند و توانسته‌اند با فعالیت داوطلبانه در مسیرهای گردشگری کشور و برگزاری کارگاه‌های متعدد درجوامع بومی و محلی ارزش‌های صنعت سبز گردشگری را در معیشت جایگزین روستاییان متذکر شوند تا آن‌ها را ترغیب به ورود به این صنعت و توقف سیل مهاجرت به شهرها کنند.

در حوزه صنایع‌دستی نیز تشکل‌های مرتبط با این بخش توانسته‌اند با ورود داوطلبانه به روستاهای سرایر کشور به شناسایی صنایع‌دستی این مناطق و همچنین معرفی و ترویج آن‌ها با هدف ایجاد اشتغال برای روستایان کنند.

حالا در شرایطی که بیش از ۹۰۰ تشکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفتاری عجیب در شیوه تعامل با تشکل‌های سه‌گانه انجام داده است و براساس آنچه محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده است، آتش اصلاح چارت سازمان وزارتخانه در نخستین مرحله دامان دفتر امور مجامع و تشکل‌های آن وزارتخانه را گرفته است و با انحلال این دفتر و ادغام آن در یکی از زیرمجموعه‌های معاونت گردشگری، نقش تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی فعال در بخش‌های مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را کمرنگ کرده است.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. اقای خیاطیان از انتصاب یک مشاور به دلیل اهمیت ادغام این دو حوزه گفته اند. مادام این حوزه مهم است در حال حاضر که اداره کل است و یک مدیر کل دارد؟ مضافا در کدام سازمان یا نهاد دولتی مشاور حکم اجرایی دارد که شما از انتصاب یک مشاور وزیر بر اداره کلی گفته اید که خود مدیر کل دارد. سوال دیگر آنکه ساختار سازمان از سوی چه کسانی در حال تهیه است و ایا نیاز سنجی بخش های اختصاصی سازمان همچون میراث فرهنگی ؛ صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است؟ احتمال می رود با این تصمیمات این نیاز سنجی بر اساس مشاوره با متخصصان و کارشناسان صورت نگرفته است

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید