سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

واکنش طالبان به گزارش صدای میراث از قاچاق اشیای تاریخی افغانستان/معاون کمیسیون فرهنگی طالبان: دستبرد به گنجینه بزرگ باختر بی‌اساس است

0 انتشار:

 صدای میراث: گروه طالبان به گزارش صدای میراث از ورود یک محموله ۱۲ کیلوگرمی تاریخی از افغانستان به بازار خرید و فروش زیرزمینی آثار تاریخی در ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد: «دستبرد به گنجینه باختر بی‌اساس است و این گنجینه در خزانه دولتی افغانستان محفوظ است.»

صدای میراث روز چهارشنبه هفته گذشته به نقل از فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی در ایران خبر داد که آثار موجود در این محموله که حدود ۲ ماه قبل به ایران رسیده است، شباهت بسیار زیادی به آثار دست آمده از محوطه باستانی طلاتپه در ولایت جوزجان افغانستان دارند. فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته بودند که آثار موجود در این محموله شباهت زیادی به آثار موجود در گنجینه باختر افغانستان دارد و از مرزهای شرقی کشور و شهر مشهد به استان مازندران رسیده و در حال معامله در بازار سیاه آثار تاریخی این استان است.

اگرچه صدایمیراث در خبر منتشر شده خود به نقل از وزیر سابق فرهنگ و اطلاعات افغانستان از ادامه حفاری‌های غیرمجاز در طلاتپه، مهد گنجینه بزرگ باختر و ناتوانی طالبان ار جلوگیری از حفاری های غیرمجاز در این محوطه تاریخی خبر داد، اما آن گزارش اشاره ای به ورود اشیای متعلق به گنجینه باختر در ایران نداشت.

وزیر پیشین فرهنگ و اطلاعات افغانستان به صدای میراث گفته بود که طلاتپه یک محوطه همچنان بکر و دست‌نخورده‌ای است که امکان دارد آثار زرین دیگری را در خحود جای داده باشد و این آثار با فعالتر شدن باندهای مافیایی قاچاق اشیای تاریخی در افغانستان به خارج از آن کشور قاچاق شوند.

گزارش صدای میراث از خیردوفروش آثار زرین شبیه به آثار طلاتپه افغانستان اما بازخوردهای وسیع و متفاوتی در آن کشور ایجاد کرد و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های افغانستان در سطح وسیع اقدام به بازنشر آن کردند. پس از انتشار این گزارش، شهروندان افغانستانی نیز در شبکه‌های مجازی واکنش‌های مختلفی به این گزارش نشان دادند. جریان خبری مرتبط با این گزارش اما به گنجینه بزرگ باختر متصل شد و برخی فعالان شبکه‌های مجاز ی در افغانستان و رسانه‌های آن کشور این گزارش را به گنجینه باختر و قاچاق اشیای مرتبط با این گنجینه نسبت دادند.

احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی طالبان نیز در واکنش به این گزارش‌ها، اعلام کرده است که گنجینه بزرگ باختر در خزانه دولتی افغانستان محفوظ است و طالبان توجه ویژه‌ای بعه حفظ این گنجینه دارد.

احمدالله وثیق در واکنش توئیتری خود به گزارش صدای میراث اعلام کرد: شایعات مطرح شده درباره دستبرد به گنجینه بزرگ باختر بی‌اساس است و این گنجینه محفوظ است.

گروه طالبان هم‌اکنون به دلیل آن که بسیاری از نیروهای انسانی و متخصص در وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان و باستان‌شناس‌ها خاک آن کشور را ترک کرده‌اند، در حفاظت از آثار تاریخی و محوطه های باستانی آن کشور ناتوان است و تنها به صدور بیانیه برای حفاظت از آثار تاریخی اکتفاء می‌کند.

این گروه در روزهای ابتدایی ظهور مجدد در افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قاچاق دلار و اشیای تاریخی از افغانستان ممنوع است و با مرتکبین برخورد قانونی می‌شود.

اما واقعیت آن است که براساس گفت‌وگوی چند روز قبل وزیر سابق فرهنگ و اطلاعات افغانستان با صدای میراث، امکان حفاظت از میراث‌فرهنگی و محوطه‌های تاریخی افغانستان در شرایطی که مافیای قاچاق آثار تاریخی در افغانستان فعال‌تر شده است، برخورداری از نیروهای متخصصی است که آشنایی کامل با آثار و محوطه‌های تاریخی دارند.

گروه طالبان اما هنوز فرصت حفاظت از میراث فرهنگی و داشته‌های تاریخی آن کشور را ندارد. این گروه حتی در داخل خود طیف‌های افراطی‌تری دارد که اعتقادی به حفظ آثار تاریخی ندارند و معتقد بر شرک‌آمیز بودن این آثار هستند.

همین دیروز نیز فعالان افغانستانی با انتشار تصاویر مربوط به تخریب ارگ تاریخی گرشک در ولایت هلمند اعلام کردند این ارگ تاریخی توسط اعضای طالبان در حال تخریب است. احمدالله وثیق معاون کمیسیون فرهنگی طالبان نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد: «موضوع تخریب ارگ تاریخی گرشک با بزرگان در میان گذاشته شد و کار متوقف شد.»

محمدقاسم وفایی زاده وزیر پیشین فرهنگ و اطلاعات افغانستان پیشتر به صای میراث گفته بود که طالبان باید با جدیت بیشتری در امر حفاظت از آثار تاریخی افغانستان عمل کند و در موضوع حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی مسئولانه‌تر عمل کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید