پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

وجود اشیای تاریخی در خاک برداشت شده از عرصه درجه یک محوطه جهانی شوش تایید شد/شهرداری شوش لایه‌های باستانی را برهم زد + تصاویر اختصاصی

0 انتشار:

صدای میراث: شهرداری شوش با سه کامیون خاک برداشت شده از عرصه درجه یک محوطه جهانی شوش را از محوطه خارج کرده و بخش زیادی از خاک برداشت شده نیز در کنار گودال حفاری برجای مانده است.

به گزارش صدای میراث، تیم بررسی آسیب وارد شده به عرصه درجه یک محوطه باستانی شوش شواهدی از وجود آثار تاریخی در خاک موجود کنار کانال حفاری شده توسط شهرداری شوش را تایید کرده است و تصاویر اختصاصی ارسال شده به صدای میراث از تخریب عرصه درجه یک محوطه جهانی شوش نیز بیانگر برهم خوردن لایه‌های باستانی زیر سطحی در حفاری غیرقانونی شهرداری شوش در عرصه درجه یک این محوطه باستانی است.

شهرداری شوش ساعت ۸ شب روز پنجشنبه زیر باران شدید در شوش و در تاریکی هوا بدون اطلاع و استعلام از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدام به احداث پروژه زیرگذر شوش در عرصه درجه یک محوطه جهانی شوش کرد. پیشتر اعلام شده بود که حفاری شهرداری شوش در حریم و عرصه محوطه باستانی شوش انجام شده است که حالا سید حکمت‌اله موسوی مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش در گفت‌وگو با صدای میراث تاکید کرد: حفاری انجام شده در عرصه درجه یک محوطه باستانی شوش صورت گرفته است.

براساس آنچه رییس اداره میراث‌فرهنگی شوش به صدای میراث گفته است، مجریان پروژه غیرقانونی احداث زیرگذر شوش به مسئولان میراث فرهنگی گفته اند که با مجوز شورای تامین شهرستان شوش به ریاست فرماندار آن شهر اقدام به آغاز عملیات خاکبرداری برای احداث زیرگذر در عرصه درجه یک محوطه باستانی شوش کرده‌اند. در حالی که به گفته او، شورای تامین هیچگاه اقدام به صدور مجوز برای تخریب آثار تاریخی نمی کند.

سید حکمت‌اله موسوی درخصوص خسارات ناشی از خاکبرداری عجولانه و غیرقانونی شهرداری شوش در عرصه درجه یک این محوطه ثبت جهانی شده به صدای میراث گفت: تخریب صورت گرفته در پنجشنبه شب که تا ساعت ۳ بامداد روز جمعه ادامه یافت در همان محل روگذر قدیمی شوش انجام شده که عرصه درجه یک محوطه ثبت جهانی شده شوش است.

او در پاسخ به این سوال که برخی مقامات استانی همچون غلامرضا شریعتی استاندار شوش معتقدند که خاکبرداری تنها در ۱۰۰ متر از عرصه شوش که ملی است و نه جهانی، اتفاق افتاده است بنابراین مساله مهمی نیست؟ گفت: تفاوتی در حفاظت از عرصه ملی و جهانی وجود ندارد و وظیفه سازمان میراث‌فرهنگی در مورد حفاظت از عرصه‌ها و حرایم ملی و جهانی یکسان است و شرایط قانونی در حفاظت از آثار باید اجرا شود.

موسوی با اعلام آن که احداث زیرگذر شوش پیشتر بصورت متفق‌القول از سوی مقامات استانی ممنوع اعلام شده بود افزود: متاسفانه حدود ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه شب پس از تحرکات چند روز گذشته شهرداری شوش در همان نقطه که به تذکر و اقدام عملی یگان حفاظت میراث فرهنگی برای جلوگیری از این تحرکات انجامید، شهرداری شوش شروع به تخریب حدود ۳۰۰ متر از مسیر واقع در عرصه درجه یک محوطه جهانی شوش به عمق حدود ۲ متر کرد و قسمتی از خاک حاصل از گودبرادری نیز از محدوده عرصه شوش خارج شد.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان تاکید کرد: برغم این که همه همکاران پس از اطلاع از اقدام شهرداری شوش در عرصه درجه یک این محوطه باستانی در محل حضور یافتند و شخص بنده به همراه معاون میراث فرهنگی استان خوزستان و فرمانده یگان حفاظت استان نیز در محل حضور داشتیم و به مجریان پروژه تذکر دادیم که اقدامشان غیرقانونی است و تماس‌هایی نیز با مدیریت شهری برقرار کردیم، اما آن‌ها در کمال خونسردی با آرامش کامل و خیال راحت به ادامه فعالیت اقدام کردند و در نهایت ساعت ۳ بامداد روز جمعه کار به دستور استاندار خوزستان متوقف شد.

موسوی با اعلام این که تا دیشب به دلیل بارندگی شدید در شوش و تاریک بودن هوا امکان ارزیابی خسارت وجود نداشت، از اعزام تیم کارشناسی به محل برای بررسی خسارات خبر داد و گفت که در بررسی اولیه شواهدی از وجود اشیای تاریخی در خاک برداشت شده از عرصه درجه یک محوطه ثبت جهانی شوش به دست آمده است.

تصاویر اختصاصی ارسال شده به صدای میراث نیز بیانگر برخی آثار و لایه‌های تاریخی زیر سطحی است که از خاکبرداری غیرقانونی شهرداری شوش در عرصه درجه یک محوطه ثبت جهانی شده شوش بیرون آمده و اقدام عجولانه شهرداری شوش که به تخریب این محوطه تاریخی انجامیده است آسیب شدیدی به لایه‌های باستانی زیرسطحی این منطقه وارد کرده است.

عصر امروز اما هیاتی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور متشکل از محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، رحمت‌الله رئوف رییس اداره بازرسی و شکایات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه سید هادی احمدی مدیر دفتر بافت‌ها و بناهای تاریخی-فرهنگی معاونت میراث‌فرهنگی، فرهاد عزیزی مدیر پایگاه‌های میراث جهانی و دکتر شیرازی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به خوزستان رفتند تا با ارزیابی میدانی خسارات ایجاد شده به عرصه درجه یک محوطه ثبت جهانی شده شوش، به بررسی آثار زیرسطحی موجود در این نقطه بپردازند تا در صورتی که شواهدی از وجود آثار تاریخی در منطقه به دست آمد طرح احداث زیرگذر شوش که مورد تاکید شهردار و برخی مدیران شهری شوش از سال‌های گذشته است برای همیشه در این نقطه متوقف شود.

گفتنی است پیشتر وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث‌فرهنگی، صناعی‌دستی و گردشگری طرح احداث زیرگذر شوش را به دلیل ایجاد خسارت به آثار تاریخی زیر سطحی در عرصه درجه یک شوش و تخطی از قوانین میراث فرهنگی را برای همیشه منتفی اعلام کردند. همچنین قرار بود به جای احداث زیرگذر که به تخریب بخشی از عرصه درجه یک محوطه باستانی شوش منجر می‌شد، یک کمربندی احداث شود تا بدون تعرض به حریم و عرصه درجه یک محوطه باستانی شوش از بار ترافیکی شوش نیز بکاهد. اما براساس آنچه در اختیار صدای میراث قرار گرفته است طرح ایجاد کمربندی شوش عبه دلیل هزینه زیاد و از بین رفتن زمین های حاصلخیز کشاورزی و مشکلات مرتبط با معارضین غیر قابل اجرا تشخیص داده شده است.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید