جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

۲ هزار قطعه لاک‌پشت پوزه عقابی به آب‌های خلیج‌فارس می‌روند

0 انتشار:
پیش بینی می‌شود تا پایان فصل تابستان بیش از ۲ هزار قطعه لاک‌پشت پوزه عقابی از سواحل کیش وارد آب‌های خلیج‌فارس شوند.
منطقه آزاد کیش اعلام کرده است که تخمگذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی امسال از نهم فروردین‌ماه در سواحل جزیره کیش آغاز شد و با گذشت ۶۲ روز از نخستین تخمگذاری تاکنون، نوزادان لاک پشت پوزه عقابی در ۲۰ لانه متولد شده‌اند.

بر اساس آمارهای به دست آمده از جمعیت لاک‌پشت های پوزه عقابی تازه متولد شده تاکنون یکهزار قطعه از نوزادان لاک پشت‌های پوزه عقابی وارد دریا شده‌اند.

امسال ۴۶ لانه در سواحل حفاظت شده جنوب جزیره کیش شناسایی و حفاظت شد که پیش‌بینی می‌شود چنانچه اتفاقاتی مانند طوفان‌های موسمی و تغییرات دمایی شدید تولد نوزادان لاک پشت‌ها را با مشکل مواجه نکند تا پایان فصل، بیش از ۲ هزار قطعه لاک‌پشت پوزه عقابی وارد آب‌های خلیج‌فارس شوند.

به گزارش صدای میراث از منطقه آزاد کیش، حفاظت و مانیتورینگ لاک‌پشت‌های دریایی از سال ۸۵ در جزیره کیش آغازشد که در این طرح تلاش می‌شود لانه‌ها در شرایط طبیعی حفاظت شوند.

یکی از  خطرناک‌ترین دوره‌های زندگی لاک‌پشت‌های پوزه عقابی زمان تولد تا رسیدن به دریا اعلام شده است که در طرح حفاظتی در نظر گرفته شده خطر نرسیدن لاک‌پشت های پوزه عقابی به دریا به صفر رسیده است. گفتنی است در جزیره هندورابی نیز برای نخستین‌بار زیستگاه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی با همکاری محیط‌بانان مستقر در این جزیره حفاظت شده است.

لاک‌پشت پوزه عقابی گونه‌ای لاک پشت دریایی است که به‌شدت در معرض انقراض است. پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی خود که اسفنج دریایی است و لابه‌لای مرجان‌های دریایی زیست می‌کند به شکل منقار عقاب درآمده است و به همین دلیل نیز به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه مشهور شده است.

این لاک‌پشت به‌طور گسترده‌ برای استفاده از گوشت در کشورهای چین و ژاپن صید می‌شود. استفاده از لاک این گونه از حیات وحش برای ساخت وسایل تزئینی در برخی نقاط جهان استفاده می‌شود و در برخی نقاط ایران نیز تخم‌های این خزنده غذای ساکنان یومی سواحل جنوبی بود. لاک پشت پوزه عقابی در کشورهایی که به عضویت معاهده تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر در آمده‌اند کاملا محافظت شده است و شکار و خرید و فروش و محصولات به دست آمده از آن ممنوع است. طول لاک‌پشت پوزه عقابی به یک متر می‌رسد و وزن میانگین این گونه در معرض خطر تا ۸۰ کیلوگرم برآورد شده است. زادآوری این گونه در ایران نیز به جزایر نخیلو، ام‌الکرم، قشم، شیدور، هندورابی، هنگام و هرمز محدود شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید