چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات: نمی دانیم با خانه مستوفی الممالک چه کنیم

1 انتشار:

نشست هم اندیشی احیای خانه تاریخی مستوفی الممالک تهران با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالله انوار، ناصر تکمیل همایون و محمد سعادتی مدیر بافت تاریخی شهر تهران و نصرالله حدادی تهران شناس در سالن امید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

حدادی در این نشست از وزیر ارتباطات خواست تا خانه مستوفی‌الممالک را همان گونه که هست حفظ کند و دست به این ساختمان نزند.

او با نگاهی انتقادی از وضعیت مرمت خانه‌های تاریخی شهر تهران سخن گفت و با انتقاد از شیوه مرمت سرای کاظمی در محله عودلاجان خطاب به وزیر ارتباطات گفت: خواهش می کنم هیچ کاری در این خانه انجام ندهید.

او همچنین از وزیر ارتباطات درخواست کرد درهای موزه رادیو در این وزارتخانه را به روی مردم بگشاید.

ناصر تکمیل همایون نیز در ادامه این نشست در سخنانی از وزیر ارتباطات خواست مرمت خانه تاریخی مستوفی‌الممالک را به افرادی بسپارد که از معماری دوره قاجار به خوبی مطلع هستند.

او با اشاره به تاریخچه خانه تاریخی میرزا حسن مستوفی الممالک گفت: کاربری این خانه تاریخی باید با تاریخچه این خانه همخوانی داشته باشد و ایجاد موزه هنرهای مدرن در آن ارتباطی با ماهیت این خانه تاریخی ندارد.

ناصر تکمیل همایون همچنین از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کرد، خانه مستوفی الممالک را تبدیل به خانه معماری سنتی کند تا این بنا محلی برای آموزش معماری سنتی ایران شود.

جلسه‌ای که دستاوردی نداشت

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حفظ خانه تاریخی مستوفی‌الممالک خطاب به حاضران گفت: متاسفانه برخلاف آنچه فکر می‌کردم دستاورد زیادی از آنچه در این نشست مطرح شد، حاصل نشد.

او با اشاره به وجود بحران هویت در کشور گفت: نمی‌توان از تمدن و هویت تاریخی صحبت کرد اما به آثار و بناهای تاریخی کشور بی‌توجه بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه در بسیاری از کشورهای جهان خانه‌های تاریخی گرانترین هتل‌های آن کشورها هستند و اقدامات سختگیرانه‌ای نیز برای حفاظت از آن بناها اتخاذ می‌شود گفت: از آنجا که کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میراث فرهنگی نیست متاسفانه نمی‌دانیم با خانه مستوفی الممالک باید چه کار کنیم.

او با اعلام اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ ادعای مالکانه‌ای نسبت به خانه تاریخی مستوفی‌الممالک ندارد افزود: اگر سازمان میراث‌فرهنگی بخواهد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده واگذاری خانه تاریخی مستوفی‌الممالک به سازمان میراث فرهنگی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به مذاکرات خود با علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی در خصوص تعیین تکلیف خانه قاجاری ثبت ملی شده مستوفی‌الممالک اشاره کرد و گفت: در مذاکره با آقای مونسان به ایشان گفتم که وزارت ارتباطات آماده تحویل این خانه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی است. اما ایشان استقبال نکرد و گفت که بهتر است این اتفاق نیفتد و این خانه در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بماند.

آذری جهرمی پس از این اظهارات نشستی را که به گفته او چیزی از آن حاصل نشد ترک کرد و به جلسه‌ای در دفتر کار خود رفت.

سازمان میراث فرهنگی علاقه‌ای به در اختیار گرفتن بنای تاریخی مستوفی‌الممالک ندارد. بهانه این سازمان شاید هزینه بر بودن این خانه تاریخی است. اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم براساس آنچه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته است، نمی‌داند با خانه تاریخی ارزشمند مستوفی‌الممالک چه کند. نشست‌ها و مذاکرات این وزارتخانه برای تعیین تکلیف بنای ثبت ملی شده مستوفی‌الممالک نیز تاکنون به در بسته خورده است و جلسات این وزارتخانه برای احیا و کاربری این بنا نیز تاکنون بدون نتیجه پایان یافته است.

 

 

 

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. واى که چه افسوس میخورم از همه داشته هاى نداشتمون!
    متاسفانه ما از داشته هامون هرگز نتونستیم استفاده بهینه ببریم در حالیکه در بعضى از کشورهاى تازه بدوران رسیده از نداشته هاشون هم استفاده میکنند.
    من با تمام وجودم خواهان کمى دلسوزى براى چنین عماراتى هستم

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید