چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

پاسخ مدیرکل امور موزه‌ها به حضور ضعیف موزه درنتس هلند در ایران: هلندی‌ها هر آنچه که داشتند آوردند  

0 انتشار:

صدای میراث: نمایشگاهی از آثار تاریخی هلند در موزه ملی ایران به مدت ۴ ماه برپا شده است که ظاهرا آثار آن توسط موزه ملی ایران برای انتقال به کشور انتخاب شده است. آن‌ها که به تماشای آثار موزه لوور در موزه ملی ایران نشستند اما در مراجعه به نمایشگاه موزه محلی درنتس هلند در موزه ملی، بی تردید سطح آثار منتقل شده به ایران را بسیار پایین‌تر تشخیص خواهند داد.

گرچه موزه محلی درنتس در هلند در مقایسه با آثار موجود در موزه ملی ایران و آثاری که ایران برای نمایش به هلند ارسال کرده بود در سطح پایین‌تری در موزه ملی ایران حاضر شده است و حتی در مقایسه با آثار انتقال یافته از موزه لوور به تهران نیز در سطح چندان بالایی ظاهر نشده است، اما محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و آثار منقول فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در پاسخ به این سوال صدای میراث که چرا هلندی‌ها در سطح پایین و ضعیف در موزه ملی ایران ظاهر شده‌اند؟ می‌گوید: وقتی صحبت از عرصه تمدنی می‌کنیم باید بدانیم که قدیمی‌ترین اثری که در موزه درنتس هلند وجود دارد یک سفال ۳۵۰۰ ساله است در حالی که قدیمی‌ترین سفال در ایران ۷ هزار سال قدمت دارد. بنابراین نباید بگوییم که هلندی‌ها در این نمایشگاه ضعیف ظاهر شده‌اند.

کارگر گفت: هلندی‌ها همه داشته خود را در عرصه تمدنی‌شان سخاوتمندانه به ایران آورده‌اند و چیزی بالاتر از آنچه آورده‌اند نداشتند.

او با اشاره به غنای آثار هنری معاصر هلند در مقایسه با دیگر کشورها گفت: درست است که آن‌ها در سابقه تمدنی ۳۵۰۰ سال از ایران عقب‌تر هستند اما در هنر معاصر حرف زیادی برای گفتن دارند.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین با اشاره به این که موزه درنتس هلند یک موزه استانی در کشور هلند است گفت: در حوزه فرهنگ نگاه تجاری نداریم بلکه هدف ایجاد آگاهی است.

او در پاسخ به سوال دیگر صدای میراث که چرا آثار هلندی انتخاب شده برای نمایش در ایران در مقایسه با آنچه که موزه ملی ایران از سابقه تمدنی کشور به هلند برده است ضعیف‌تر است؟ برپایی نمایشگاه‌های آثار تاریخی را به یک تیم فوتبال تشبیه کرد و گفت: اگر ایران یک تیم قوی از داشته های فرهنگی خود را به خارج از کشور می‌فرستند نشانه آن است که به جهان گفته‌ایم قدرت تیم ایران در عرصه تمدنی چه اندازه است.

کارگر برپایی نمایشگاه‌های مشترک تاریخی میان ایران و دیگر کشورها را دارای سه علمت مهم در شرایط کنونی جهان خواند و گفت: نخستین تاثیر برپایی نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای این است که به جهان پیام می‌دهیم ایران دارای امنیت بالا است که موزه‌های جهان حاضر می‌شوند بهترین آثار خود را برای نمایش به موزه‌های ایران ارسال کنند. همچنین نشانه‌ای از بازیگری مهم ایران در عرصه فرهنگی در بین کشورهای منطقه است.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی دومین تاثیر برپایی نمایشگاه‌های مشترک خارجی را مقایسه تمدن‌ها از سوی مردم کشورها اعلام کرد و گفت: در مورد همین نمایشگاه هلند مردم می‌توانند مشاهده کنند که سابقه تمدنی‌شان ۳۵۰۰ سال از هلند بالاتر است و تاریخ معماری هلند نیز ۵ هزار سال از ایران عقب‌تر است. نشانه‌هایی که ثابت می‌کند ایران دارای سابقه تمدنی بیشتری نسبت به دیگر کشورها است.

محمدرضا کارگر سومین تاثیر برپایی نمایشگاه‌های مشترک با دیگر کشورها را وزن کشی تمدنی در جهان خواند و گفت: اگر برای دیدن موزه ایران در هلند یک میلیون بازدید کننده به آن موزه می‌روند نشانه جاذبه تمدنی کشور است و در این نگاه ما برنده هستیم. وقتی بروشور یک نمایشگاه از کشورمان در جایی مثل هلند به چاپ سوم می‌رسد این نشانه جذابیت فرهنگی و تاریخی ایران است. بنابراین هر اندازه نمایشگاه‌های ایران در خارج از کشور بازدیدکننده داشته باشند بیانگر وزن سنگین ایران در بین کشورهای دیگر است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید