سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پاسخ کریستی به صدای میراث درباره فروش آثار اشکانی و ساسانی در لندن

0 انتشار:

حراج بزرگ کریستی در لندن قرار است ۱۲ تیرماه ۴ اثر تاریخی متعلق به ایران از دوره اشکانی و ساسانی را به حراج بگذارد. این حراجی در پاسخ به سوالات صدای میراث با موضوع ممنوعیت این اقدام براساس کنوانسیون های بین المللی و قوانین یونسکو، اعلام کردکه حراج کریستی قوانین سختگیرانه ای برای بررسی و فروش آثار وارد شده به این حراجی دارد و پس از اطمینان از آن که اشیای وارد شده به این حراجی دزدی نیستند آن ها را به فروش می رساند.

براساس خبرهای منتشر شده ۴ شیء باستانی ایران شامل یک ظرف سفالین مربوط به دوره اشکانی متعلق به سده سوم پیش از میلاد با قدمت بیش از ۲ هزار سال و قیمت تقریبی ۱۹ هزار و ۸۹۰ دلار تا ۵۶ هزار و ۵۲۰ دلار، یک ظرف سفالین آغشته به لعاب فیروزه‌ای متعلق به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی با قدمت ۳۰۰ میلادی به قیمت ۱۵هزار و ۹۱۲دلار تا ۲۶هزار و ۵۳۰دلار، مجسمه بزکوهی از جنس برنز متعلق به دوره اشکانی با قدمت سده دوم پیش از میلاد و یک سپر طلا و نقره‌ مربوط به قرن دوم پیش از میلاد و متعلق به دوره اشکانی به ترتیب با قیمت تقریبی ۳۹هزار و ۷۸۰دلار تا ۶۶هزار و ۳۰۰دلار قرار است ۱۲ تیرماه در لندن و در حراجی کریستی به فروش گذاشته شوند.

پس از انتشار این خبر سرپرست معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که جلوی حراج این آثار را در لندن همانطور که جلوی حراج سرباز هخامنشی در نیویورک را گرفته است می گیرد.

تلاش کریستی برای تبرئه از حراج اشیای تاریخی ایران

مدیران حراج کریستی اما در پاسخ به واکنش صدای میراث مبنی بر ممنوعیت فروش آثار تاریخی که بصورت قاچاق از کشورها خارج شده اند از جمله اشیای باستانی متعلق به ایران که در آن حراجی به فروش گذاشته شده اند، براساس قوانین یونسکو و کنوانسیون های بین المللی مرتبط با میراث فرهنگی، همچنین تاکید بر لزوم بازگرداندن این آثار به ایران و در پاسخ به این سوال که چرا کریستی اشیای تاریخی قاچاق شده از ایران را در آن حراجی برای فروش قرار داده است اعلام کردند: تجارت آثار هنری و اشیای عتیقه قانونی و مشروع است و حراج کریستی پیش از اقدام به حراج اشیای تاریخی و هر شیء هنری دیگر، وضعیت این آثار را براساس قوانین بین المللی به شکل بسیار سختگیرانه بررسی می کند.

الکساندرا دیزاک مدیر ارتباطات حراج کریستی در بخش جنوب اروپا با ارسال پاسخ کریستی به صدای میراث در واکنش به ممنوعیت حراج اشیای تاریخی قاچاق شده از کشورها از جمله ایران اعلام کرد: حراج کریستی با شبکه ای از متخصصان در سراسر جهان کار می کند و با سازمان ها و منابع تحقیقاتی همچون پلیس اینترپل، یونسکو، سازمان جهانی مالکیت معنوی و انجمن جهانی برنز و بخش امنیت ملی وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با بررسی آثار رسیده به این حراجی در ارتباط است و با در مورد آثار با آن ها مشورت می کند.

نام صاحبان آثار را افشا نمی کنیم

صدای میراث از حراجی کریستی پرسیده است که آثار باستانی قاچاق شده از ایران که مربوط به دوره اشکانی و ساسانی هستند و حالا در حراج کریستی برای فروش گذاشته شده اند چگونه و توسط چه کسی به آن حراجی برای فروش ارایه شده است؟ اعلام کرد: با توجه به سیاست محرمانه ماندن مشخصات مشتریان حراج کریستی، نام فرستندگان اشیاء و آثار به این حراجی افشا نمی شود. با این حال تحقیقات گسترده بر تعداد زیادی از آثاری که به کریستی ارسال می شود صورت می گیرد تا این اطمینان ایجاد شود که آثار هنری و تاریخی براساس اسناد و مدارک به شکل نادرست در این حراجی قرار نمی گیرند.

کریستی در پاسخ به سوال مجدد صدای میراث که چرا آثار تاریخی ایران در این حراجی گنجانده شده اند؟ اعلام کرد: تمامی این آثار از فیلترهای مختلف عبور کرده و بطور کامل بررسی شده اند و حالا می توانند در حراج کریستی فروخته شوند.

اشیای دزدی را حراج نمی کنیم

حراج کریستی در پاسخ به این سوال صدای میراث که آیا از قوانین یونسکو در خصوص ممنوعیت فروش آثار به سرقت رفته از کشورها آگاه است؟ در متنی که توسط الکساندرا دیزاک مدیر ارتباطات بخش جنوب اروپا آن حراجی به صدای میراث ارسال شده است اعلام کرد: منابع مورد اعتماد کریستی مبدا تمامی آثار ارایه شده به این حراجی برای فروش را بررسی می کنند و یکی از وظایف کریستی بررسی و تحقیق گسترده در مورد آثار هنری و تاریخی است که از درهای این حراجی عبور می کنند.

حراج کریستی در پاسخ خود به سوالات صدای میراث مدعی شده است که کریستی اشیای تاریخی را که در مورد آن ها مطمئن شود به سرقت رفته اند به حراج نمی گذارد.

کریستی در حالی مدعی است که اشیای باستانی و تاریخی به سرقت رفته را به حراج نمی گذارد که هیچ اطلاعاتی از چگونگی راهیابی آثار اشکانی و ساسانی ایران به این حراجی در اختیار صدای میراث قرار نداده است. با این حال سرپرست حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشتر گفته است، همانطور که از حراج سرباز هخامنشی در حراجی نیویورک جلوگیری کرده است با پیگیری های خود آثار تاریخی متعلق به ایران را نیز از حراج کریستی خارج و جلوی فروش آن ها را خواهد گرفت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید