پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پایان لوور در ایران با ۲۵۲ هزار بازدید کننده

0 انتشار:

جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران از انتقال اشیای موزه لوور از تهران به پاریس خبر داد و گفت: مجموعه آثار نمایشگاه «موزه لوور در تهران» روز سه‌شنبه ۱۶ مردادماه تهران را به مقصد پاریس ترک کرد.

به گزارش صدای میراث، براساس آنچه نوکنده اعلام کرده است، نمایندگان موزه لوور از روز سه‌شنبه نهم مردادماه برای جمع‌آوری نمایشگاه و بازگشت آثار در موزه ملی مستقر شدند و پس از اتمام عملیات کنترل وضعیت آثار و بسته‌بندی، مجموعه با هماهنگی اسکورت پلیس پیشگیری، یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و همراهی موزه‌دار لوور به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل و در ساعت یازده صبح روز سه‌شنبه(امروز)  تهران را به مقصد پاریس ترک کرد.

نمایشگاه موزه لوور در تهران ۵۶ شی تاریخی از آثار لوور را در ایران به نمایش گذاشت و این محموله با وزن تقریبی ۸ تن، یکی از سنگین‌ترین مجموعه‌های نمایشگاهی موزه ملی ایران بود.

مدیر موزه ملی ایران گفت: در مدت زمان برگزاری نمایشگاه موزه لوور در تهران، تعداد ۲۵۱ هزار و ۶۹۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کردند که از این تعداد ۲۴۸ هزار و ۹۴۵ بازدید کننده ایرانی و بقیه از سایر ملیت‌ها بودند.

به گفته او، پس از نمایش «منشور کوروش» در سال ۱۳۸۹ که ۴۲۴ هزار و ۷۳۰ بازدیدکننده داشت، نمایشگاه «موزه لوور در تهران» پر بازدیدکننده‌ترین نمایشگاه موزه ملی ایران بود.

نوکنده همچنین از بازگشت آثار دوره قاجار موزه ملی ایران و مجموعه میراث‌جهانی کاخ گلستان که در نمایشگاه «امپرطوری گل‌سرخ؛ شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم» به نمایش درآمده بودند، در روز جمعه ۱۲ مردادماه به ایران خبرداد و گفت: این نمایشگاه در فروردین‌ماه گذشته در موزه لوور-لانس گشایش یافت و در اواخر تیرماه به پایان رسید.

به گفته او، در این نمایشگاه دو اثر از موزه ملی ایران و ۱۹ اثر از مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان شرکت داشت و ۱۵۲ هزار و ۵۰۴ بازدید کننده نیز همراه داشت.

مدیر موزه ملی ایران گفت: شمار بازدیدکنندگان نمایشگاه موزه لوور در تهران نزدیک به یکصد هزار نفر بیشتر از نمایشگاه قاجار در لوور-لانس بود و این استقبال بی‌سابقه، علاقمندی هموطنان به فرهنگ‌های کهن جهان را نشان می‌دهد.

نوکنده برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را گامی بزرگ در ترویج فرهنگ موزه‌گردی و بازدید از موزه‌ها خواند و گفت: توجه عمومی، مسئولیت موزه ملی ایران را بیشتر می‌کند و امیدواریم با تداوم برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار سایر موزه‌های جهان در ایران، به این توجه و استقبال پاسخی شایسته دهیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید