شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پرونده «پوآرو» زیر دست قاضی جرقویه/مخالفت با انتقال پرونده از شعبه محلی به استان اصفهان

0 انتشار:

صدای میراث: پرونده «پوآرو» فردی که چند هفته پیش اقدام به برگزاری آموزش میدانی گنج‌یابی با حضور ۵۰۰ تن در قالب ۱۴۰ خودرو در یکی از روستاهای جرقویه از توابع استان اصفهان کرده بود، زیر دست قاضی رسیدگی کننده دادگستری جرقویه مانده است.

براساس گزارش‌های ارسال شده به صدای میراث، قاضی رسیدگی کننده به پرونده «کوهسار بادفر»، مشهور به «پوآرو» که با راه‌اندازی صفحات مجازی آموزش گنج‌یابی اقدام به معرفی محوطه‌های تاریخی کشور و حتی حضور میدانی در این محوطه‌ها برای آموزش میدانی گنج‌یابی کرده است با انتقال این پرونده به دادگستری استان اصفهان موافقت نکرده است.

براساس خبرهایی که برخی منابع موثق به صدای میراث ارسال کرده‌اند، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در حال مذاکره با قاضی رسیدگی کننده به پرونده «پوآرو» برای انتقال پرونده به مرکز اصفهان است. پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرده است که نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و حتی نیروهای انتظامی شهرستان جرقویه به دلیل کمبود تجهیزات و حتی کمبود پرسنل امکان پیگیری مناسب پرونده را ندارند و اصرار یگان حفاظت میراث فرهنگی برای انتقال پرونده به استان اصفهان نیز به دلیل برخورداری نیروهای یگان حفاظت مرکز استان از تجهیزات و پرسنل کافی برای رسیدگی به پرونده «پوآرو» هستند.

«پوآرو»، فردی که خود را در فضای مجازی با نام «کوهسار بادفر» نیز معرفی می‌کند، هم‌اکنون متواری است. اما مقامات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به صدای میراث خبر داده‌اند که دستور توقیف اموال و خودرو او به تمامی شهرها و استان‌های سراسر کشور ارسال شده است، اما بازداشت او همچنان به دلیل مخالفت قاضی رسیدگی کننده به پرونده او در شهرستان جرقویه با انتقال پرونده به دادگستری کل استان اصفهان با تاخیر مواجه شده است.

مقامات یگان حفاظت میراث فرهنگی همچنین به صدای میراث اطلاع داده‌اند که احتمال موافقت قاضی رسیدگی کننده به پرونده «پوآرو» در شهرستان جرقویه استان اصفهان با انتقال پرونده او به مرکز استان در هفته جاری افزایش یافته است و قاضی پرونده هم‌اکنون در انتظار گزارش‌های تکمیلی برای انتقال احتمالی پرونده «پوآرو» به مرکز استان اصفهان است.

صدای میراث دو هفته قبل در گزارشی از «راه افتادن کاروان آموزش میدانی گنج‌یابی در کشور» خبر داد و در آن گزارش ویدیوهای این اقدام غیرقانونی که با حضور ۵۰۰ علاقمند به یافتن اشیای تاریخی با ۱۴۰ دستگاه خودرو در بیابان‌های استان اصفهان برگزار شد نیز منتشر شد.

پس از انتشار این گزارش، بلافاصله پرونده برخورد با «پوآرو» به جریان افتاد و فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور از بازداشت سه تن از برگزارکنندگان آموزش میدانی گنج یابی خبر داد و اعلام کرد که «پوآرو» نیز بزودی دستگیر می‌شود. اکنون اما دو هفته از این ماجرا گذشته است و هنوز عامل اصلی این رویداد بازداشت نشده است. با این حال پوآرو در ویدیویی که سه روز بعد منتشر کرد در واکنشی جالب گفته بود که این جمع دوستانش بوده‌اند که برای «کباب خوری» به بیابان‌های اطراف اصفهان دعوت شدند.

راه‌اندازی کاروان آموزش میدانی گنج‌یابی در کشور چنان اتفاق عجیبی بود که حتی مهدی حجت نماینده شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در ایران نیز آنرا دهن‌کجی به تمامی قوانین میراث فرهنگی و میئولان کشور ارزیابی کرد و این اقدام را یک آبروریزی فرهنگی برای ایران خواند که منجر به از دست رفتن اعتبار جهانی ایران در یونسکو و سازمان‌های بین‌المللی فرهنگی و میراثی می‌شود.

رییس ایکوموس ایران همچنین در گفت‌وگو با صدای میراث از قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور خواست با جدیت به موضوع قاچاق اشیای تاریخی و برپایی چنین رویدادهایی ورود کنند و اجازه از دست رفتن آبروی فرهنگی ایران را ندهند.

حالا دو هفته از ماجرای به جریان افتادن پرونده برخورد با «پوآرو» به دلیل راه‌اندازی کاروان میدانی آموزش گنج‌یابی در کشور گذشته است. حکم توقیف اموال و خودروی شخصی او به سراسر کشور ابلاغ شده و سه تن از افرادی که او را در برپایی این رویداد غیرقانونی و خلاف موازین میراث فرهنگی همراهی کردند در بازداشت به سر می‌برند. اما «پوآرو» عامل اصلی برپایی کاوران مآموزش میدانی گنج‌یابی همچنان متواری است و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در تلاش برای انتقال پرونده او از دادگستری شهرستان جرقویه اصفهان به مرکز استان و شهر اصفهان است تا در صورت موافقت قاضی رسیدگی کننده با انتقال پرونده از جرقویه به شهر اصفهان و با بهره‌گیری از امکانات بیشتر موجود در مرکز استان اصفهان «پوآرو» بازداشت و تحویل مرجع قضایی شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید