چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پوآرو دستگیر شد/رییس پلیس پیشگیری ناجا: پوآرو به دلیل آموزش کشف عتیقه و فعالیت‌های مجرمانه دستگیر شد

0 انتشار:

صدای میراث: رییس پلیس پیشگیری ناجا از دستگیری پوآرو در غرب کشور خبر داد.

پوآرو حدود ۸ ماه قبل کاروان آموزش میدانی گنج‌یابی در استان اصفهان را برگزار کرده بود که ۱۴۰ خودرو و ۵۰۰ شرکت‌کننده در آن حضور داشتند و انتشار این خبر در صدای میراث موجی از واکنش‌های اعتراضی باستان‌شناس‌ها و دوستداران میراث‌فرهنگی را به راه انداخت و حتی مهدی حجت رییس ایکوموس ایران این اقدام را یک آبروریزی فرهنگی در مجامع فرهنگی جهان برای کشور خواند.

سردار مهدی معصوم‌بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا اعلام کرد: این فرد با راه‌اندازی صفحه‌ای در اینستاگرام با حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار دنبال کننده به آموزش درباره نحوه کشف عتیقه می‌پرداخت و فعالیت‌های مجرمانه دیگری نیز داشت که توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در غرب کشور شناسایی و دستگیر شد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا در نشست خبری پایان سال این نیرو به منظور تشریح دستاوردهای پلیس پیشگیری ناجا در سال ۹۹ در توضیح عملکرد یگان‌های حفاظتی از تلاش یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در برخورد با قاچاق اشیای تاریخی اعلام کرد: تشکیل پرونده برای افرادی که اقدام به حفاری غیرمجاز و خرید و فروش اقلام عتیقه می‌کردند در سال ۹۹ ۱۳ درصد افزایش داشت.

به گفته او، تعداد حفاران غیرمجاز و افرادی که اقدام به خرید و فروش اشیای تاریخی در سال ۹۹ کرده‌اند نیز رشد ۲۴ درصدی داشت.

سردار مهدی معصوم‌بیگی گفت: اشیای تاریخی کشف شده در حوزه میراث‌فرهنگی نیز در سال ۹۹ به میزان ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت.

او افزود: بالغ بر ۱۲ هزار قلم اقلام مکشوفه میراث فرهنگی ” اصلی ” و ۶۵۰۰ قلم اقلام کشف شده از نوع  “تقلبی” است همچنین در ۱۱ ماهه امسال ضبط و توقیف فلزیاب رشد ۳۵ درصدی داشته است.

سردار معصوم‌بیگی همچنین از اجرای طرح میراث‌بانان افتخاری به همت یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد و افزود: هدف از اجرای این طرح جلب مشارکت مردمی به منظور صیانت از میراث‌فرهنگی و تاریخی کشور است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید