جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

پیام معاون گردشگری به بهانه روز «ایرانشناسی و ایرانگردی»

0 انتشار:

صدای میراث: ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در پیامی به مناسبت سی‌ام اردیبهشت‌ماه روز ایرانشناسی و ایرانگردی اعلام کرد: «باید حسن تدبیر و نگاه ژرف آنانی را ستود که سی ام اردیبهشت را در گاهنامه ایرانی به زیور «ایرانشناسی و ایرانگردی» آراسته و آذین بسته‌اند.»

در پیام معاون گردشگری آمده است: «گواهی بر طنز تلخ تاریخی تصدیقِ «خوشتر آن باشد که سر دلبران، گفته آید در حدیث دیگران»، هریک که علتش باشد، دلکش‌ترین، زیباترین و پرمحتواترین تعاریف از سرزمین خود را، در سفرنگاشت‌ها و یاداشت‌های جهانگردان و سفرنویسان کشورهای دیگر می‌یابیم. بسیاری از گردشگران که زیر آوار پروپاگاندای امپراتوری‌های رسانه‌ای جهان با هزار اما و اگر، ایران ما، این مقصد باستانی گردشگری را انتخاب می‌کنند، در بازگشت به موطن خود و در نغزترین عبارات، سفر به ایران را  بهترین تجربه و سرآمد سفرهای خود ذکر می‌کنند.

به راستی منبع و آبشخور این همه کشش و جذبه چیست و از کجاست؟ به گمانم آنچه آن‌ها می‌جویند و روح تشنه و خسته انسان امروزی را سیراب می‌کند صرفا در جلوه‌های طبیعت بکر و رموز معماری آثار و بناهای تاریخی ما نیست. ایرانی است تمام و کمال متشکل از آنان که بوده‌ایم، داشته‌ایم، اندیشیده‌ایم و هستیم و داریم و می‌اندیشیم و نیز آنچه ساخته‌ایم و می‌سازیم. بر آحاد ماست که ایران و ایرانیان دیروز و امروز را نیک بشناسیم. در آفاق و انفس این دیار سیر کنیم؛  اهتمام به این امر، همت‌مان را برمی‌انگیزد که در دنیای روزمرگی دست و پا نزنیم و بال بگشاییم به سوی آسمان صاف و روشن وارستگی، خودباوری و سعادت.

ضمن عرض مراتب تبریک شایسته اینروز خجسته به همه ایراندوستان، ایرانشناسان، خاصه ایرانگردان و ذی‌نفعان ایرانگردی و ایرانشناسی، بر ضرورت توسعه متوازن ایرانگردی و گردشگری به عنوان بستری برای توسعه گردشگری ورودی، لزوم ترویج سفرهای گروهی و برنامه‌ریزی شده، اجتناب‌ناپذیر بودن تعامل و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، شوراها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر ذی‌نفعان درجهت ظرفیت‌سازی برای شناخت و معرفی گردشگری کشور ابرام و اصرار دارم.

ایرانشناسی و ایرانگردی دو لازم و ملزومند. در دیروز و امروز این کهن دیار باید غور کرد. ایران را باید با «حضور» گشت ، با «چشم دل» دید، با علاقه شناخت و با شکیبایی شناساند.

تشویق نسل‌های نو به استمرار در سفرهای مسئولانه، شناخت دقیق و عمیق ایران و خوانش دوباره این کهنه کتاب گشاده در پیش روی، بر ذمه تک تک آنانی است که در این خاک پاک رسته‌اند و بالیده‌اند.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید