چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

پیام رییس کمیته ملی موز‌ه‌های ایران به وزیر ارتباطات برای خانه مستوفی‌الممالک

0 انتشار:

سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه های ایران و عضو شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: خانه مستوفی‌الممالک باید منطبق بر استانداردها و رفتارهای صحیح مرمتی، ترمیم و آماده احیا شود.

او گفت: احیای خانه مستوفی‌الممالک باید به گونه‌ای باشد که این خانه تبدیل به نوع خاصی از موزه مخابرات و ارتباطات شود.

سیداحمد محیط طباطبایی افزود: این خانه باید تاریخچه سیاسی مخابرات، زندگینامه و آثار وزرای مخابرات دوران قاجاریه تا به امروز را به نمایش بگذارد.

او گفت: بخش ویژه‌ای از این خانه نیز باید به معرفی خاندان مستوفی‌الممالک و شخصیت‌های متعدد این خاندان و شرح تاثیرات مهم فرهنگی که خاندان مستوفی‌الممالک در روند زندگی فرهنگی جامعه ایران گذاشت، اختصاص بیابد تا نسل جدید نیز با ویژگی‌های این خاندان بزرگ آشنا شود.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با تاکید بر این موضوع که خانه مستوفی‌الممالک باید موزه‌ای باشد که تاریخچه سیاسی و نظام حاکمیتی وزرای مخابرات و ارتباطات را نیز در خود جای بدهد گفت: این خانه می‌تواند برای بازدید شخصیت‌های مهم و وزاری ارتباطات که به ایران سفر می‌کنند آماده شود و همچنین امکان بازدید از آن برای عموم فراهم باشد.

محیط طباطبایی گفت: حتی می‌توان بخش‌های دیگری در این خانه پیش بینی کرد که بدون وارد آوردن کوچکترین لطمه‌ای به این خانه تاریخی ارزشمند به ارایه خدمات در فضای عمومی و موزه‌ای بپردازد.

این عضو شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران تاکید کرد: امیدوارم این خانه هر چه سریعتر با نظارت اساتید بزرگ مرمت که سال‌ها در شهر تهران فعالیت داشته اند مرمت شود.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران افزود: بخش فنی اداره میراث فرهنگی استان تهران و بخش‌های مرتبط با معاونت میراث فرهنگی نیز باید نظارت موثر و فنی بر این مجموعه داشته باشند تا شاهد مرمت صحیح علمی در این مجموعه، فارغ از نوع بهره‌برداری باشیم.

به گفته او، بهره برداری از خانه مستوفی‌الممالک نیز باید بدون آن که بارگزاری شدید بر بنا صورت بگیرد انجام شود.

طباطبایی، با اعلام این که خاندان مستوفی الممالک این بنای ارزشمند را با قیمت بسیار کمتر به وزارت ارتباطات واگذار کرده‌اند تا معرف تاریخچه خاندان مستوفی الممالک باشد گفت: حتی اگر ورثه نیز این شرط را نگذاشته باشند باید خانه مستوفی الممالک، منزلت خاندان مستوفی‌الممالک را برای حفاظت از حافظه تاریخی و فرهنگی شهر تهران، معرفی کند.

رییس ایکوم ایران در مورد پیشنهاد تبدیل خانه مستوفی‌الممالک به خانه استارت‌آپ‌ها یا خانه معماران سنتی گفت: همه این فعالیت‌ها لازم است. ولی باید در فضاهای مرتبط و موثر با چنین فعالیت‌هایی انجام شود.

سید احمد محیط طباطبایی تاکید کرد: خانه مستوفی‌الممالک قطعا باید معرف خود خانه، صاحب خانه و مرتبه تاریخی وزارتخانه و نهادی که صاحب آن خانه است باشد.

به گفته او، خانه مستوفی الممالک می‌تواند نه تنها می تواند به مکانی برای تاریخچه مخابرات کشور و معرفی وزرای این وزارتخانه در طول تاریخ تبدیل شود که حتی می‌تواند میزبان هدایایی باشد که وزرای ارتباطات و پست ایران در طول تاریخ دریافت کرده اند و در خانه مستوفی الممالک به نمایش گذاشته می‌شود.

او گفت: ورثه مستوفی الممالک خانه او را به وزارتخانه ارتباطات واگذار کردند تا این خانه مرمت و احیا شود تا جریان مدنی و فرهنگی در این خانه جاری باشد نه آن که این خانه متروکه شود و تنها برای سریال و فیلم‌های تلویزیونی مورد استفاده قرار بگیرد.

ویدیوی کامل گفت‌وگو با سیداحمد محیط طباطبایی را در بخش چند رسانه‌ای مشاهده کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید