چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

چاه خانه‌ها مرمت شدند

0 انتشار:

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین از مرمت بناهایی با عنوان «چاه خانه» در داخل باغات سنتی قزوین خبر داد.

به گزارش صدای میراث؛بناهایی  با عنوان “چاه‌خانه” در داخل باغات سنتی قزوین با شاخص‌های ویژه به لحاظ کاربری و تامین نیازهای باغدار و باغستان ، جزو میراث ارزشمند معماری سازگار با اقلیم طبیعی به شمار می روند که ساماندهی و احیای آنها علاوه بر حفظ معماری بومی موجب تقویت نظام سنتی در حفاظت از باغستان شده و زمینه را برای حضور و استفاده مجدد باغداران فراهم خواهد کرد.

«محمدعلی حضرتی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اجرای طرح مرمت و ساماندهی چاهخانه های باقی مانده در باغات سنتی قزوین توسط میراث فرهنگی گفت: با توجه به خطر نابودی کامل تعداد اندک چاهخانه های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین ، طرح مرمت و باززنده سازی این بناهای ارزشمند تاریخی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و مرمت چاه‌خانه محل میان سامان” لوته “معروف به “چاه‌خانه وسط” واقع در جنوب راه آهن قزوین که همچنان با کاربری قدیم خود فعالیت دارد، از اوایل تیرماه سال جاری آغاز شد.

او گفت: پس از اقدام‌های مرمتی چون دوخت و دوز ترک‌های جداره‌ها، استحکام بخشی تویزه‌های فرسوده، هره‌چینی بام، تسطیح و شیب بندی بام، آجر فرش بام، پاکسازی جداره‌های داخلی چاه‌خانه، آجر فرش کف و ساماندهی محوطه چاه‌خانه لوته انجام شد .

چاه‌خانه‌ها در طول سده‌ها پناهگاه باغداران بوده و نمایانگر الگوی اصیلی از ارتباط بین انسان، طبیعت و معماری هستند و هر چاه‌خانه به نام همان محل یا نام سازنده آنشناخته می‌شود. بنای چاه‌خانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شدند. این بناها اطاقی به ابعاد ۴ X ۴ و ارتفاع حدود ۳ متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند. چاه‌خانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای که نام چاه‌خانه و سال ساخت در آن ذکر شده است.

فضای چاه‌خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل انبار وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید