صدای میراث: ماجرای وقف ۵۶۰۰ هکتار جنگل در روستای آقمشهد ساری از دو ماه قبل تاکنون همچنان در رسانهها مطرح است و رسانهها و کارشناسانی که در ارتباط با جنگل آقمشهد در این مدت سخن گفتهاند بر هیرکانی بودن این منطقه تاکید کردند.
همین امروز اما نامهای به صدای میراث ارسال شده است که نشان میدهد یکی از بهرهبرداران چوبهای جنگلی به نام «محمد قنبریان آقمشهدی» که به نوشته روزنامه همشهری شریک متولی وقف جنگل آقمشهد در بهرهبرداری از جنگل و نماینده موقوفه است از اداره کل میراثفرهنگی استان مازندران درخصوص بهرهبرداری از جنگل آقمشهد استعلام کرده و پاسخ اداره کل میراثفرهنگی استان مازندران به استعلام او آن است که آقمشهد جنگل هیرکانی نیست و مدیریتش با اداره منابع طبیعی و اداره اوقاف است.
در نامه مدیرکل اداره کل میراثفرهنگی استان مازندران که دو امضاء دارد آمده است: «براساس بررسیهای بعمل آمده محدوده روستای آقمشهد و جنگلهای پیرامون آن در داخل عرصه و حریم لکه جنگلی ثبت جهانی شهرستان ساری (بولا) واقع نمیباشد. بدیهی است مدیریت لکههای جنگلی مورد نظر برعهده اداره کل منابع طبیعی استان – ساری و مدیریت عرصه های اوقافی علاوه بر اداره مذکور برعهده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است.»
گفتنی است نامه فوق در تاریخ ۲۴ تیرماه سال ۹۹ و در پاسخ به درخواست استعلام بهرهبردار چوبهای جنگلی آقمشهد صادر شده و به امضای سیفاله فرزانه مدیرکل اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مازندران از طرف مهدی ایزدی رسیده است.
در ماههای گذشته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی درخصوص پرونده مقف آقمشهد که به بخشی از جنگل هیرکانی شهرت یافته است واکنشی نشان نداده و وزیر میراث فرهنگی و حتی معاون میراثفرهنگی کشور در اینباره کاملا سکوت کردند.
حالا سندی که در اختیار صدای میراث قرار گرفته است مشخص میکند در تیرماه سالجاری مدیر اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مازندران در پاسخ به استعلام بهرهبردار چوبهای جنگلی آقمشهد اجازه بهرهبرداری از جنگل آقمشهد را منوط به اجازه اداره منابع طبیعی استان مازندران و اداره کل اوقاف و امور خیریه آن استان کرده و گفته است که جنگل آقمشهد ساری جنگل هیرکانی نیست.
پرونده وقف جنگل آقمشهد ساری به ابر پرونده جنگلخواری در کشور شهرت یافته است و حجتالاسلام سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه کشور نیز دستور رسیدگی مجدد به این پرونده عجیب را داده است.