چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

چین در جستجوی بخش تاریک تاریخ خود در ایران/بهشتی: روابط تاریخی دو کشور کمرنگ شده است

0 انتشار:

اعضای هیات کمیسیون فرهنگ، تاریخ فرهنگی و مطالعه کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین در دیدار با سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعلام کردند که چین برای روشن شدن گوشه تاریکی از تاریخ خود در روابط با ایران نیاز به مطالعه و بررسی‌های بیشتر دارد و آن کشور مایل به همکاری با نهادهای مربوطه در ایران برای روشن شدن این گوشه تاریک از تاریخ ایران و چین است.

سیدمحمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در دیدار این هیات چینی با ابراز تاسف از کمرنگ شدن روابط ایران و چین از نظر تاریخی به دلیل کاهش ارتباطات زمینی، گسترش همکاری ها در حوزه میراث فرهنگی را سبب ایجاد شرایط پایدارتر برای همکاری در سایر عرصه ها دانست.

براساس آنچه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به صدای میراث ارسال کرده است، سیدمحمد بهشتی، در ملاقات با هیات کمیسیون فرهنگ، تاریخ فرهنگی و مطالعه کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین گفته است که همکاری‌های سال‌های اخیر ایران و چین باعث نزدیکی بین باستا‌ن‌شناسان دو کشور شده و به نظر می‌رسد ایران و چین بتوانند فعالیت‌های عمیق‌تر و گسترده‌تری داشته باشند.

او با اعلام آمادگی کامل برای گسترش و تعمیق همکاری‌های دو کشور گفت: مسولیت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دارای مقیاس ملی است و همه فعالیت‌هایی که در باستان‌شناسی، تاریخ معماری و شهرسازی، میراث‌طبیعی، گردشگری، هنرهای سنتی و حفاظت و مرمت انجام می‌شود را شامل می شود.

بهشتی به وجود ۵ پژوهشکده و ۳ گروه پژوهشی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و افزود: بخشی از فعالیت‌های میدانی و پژوهشی نیز در پایگاه‌های سطح کشور در همکاری با پژوهشگاه و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود.

بهشتی در ادامه از این که بار دیگر موضوع جاده ابریشم، موضوعیت پیدا کرده است گفت: می‌توان توقع داشت که دوباره ارتباطات نزدیک و عمیق بین ایران و چین همانند آنچه در طول تاریخ بود، برقرار شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر این که روابط ایران و چین در طول تاریخ همراه با صلح، دوستی و مودت بوده است گفت: در ایران آثار بسیاری وجود دارند که یادگاری از چین و ارتباط دو کشور است و احتمالا در چین نیز آثار زیادی به یادگار از ارتباط با ایران وجود دارد که همین امر تکیه‌گاه محکمی برای همکاری دو کشور است.

اوگفت: اگر چه ممکن است نسل های فعلی در ایران و چین متوجه این سرمایه عظیم و تکیه گاه محکم نباشند، اما اگر کارها درست انجام شوند مردم ایران و چین متوجه ثروت عظیمی که از گذشته‌های دور همراه با مودت و دوستی، خواهند شد.

بهشتی با بیان این که با توجه به پیشینه روابط ایران و چین، توقع عمیق‌تر و وسیع‌تر شدن روابط دو کشور، بی مورد نیست، گفت: هر اندازه همکاری در حوزه‌های مربوط به میراث فرهنگی وسیع‌تر باشد شرایط پایدارتری برای همکاری در سایر عرصه‌ها ایجاد می‌شود.

حفاظت از آثار تاریخی هدف چینی‌ها برای سفر به ایران

یه شیا ون، نائب رییس کمیسیون فرهنگ، تاریخ فرهنگی و مطالعه کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین نیز در این دیدار، حفاظت از آثار باستانی و فرهنگی و توسعه گردشگری را از اهداف سفر این هیات چینی به ایران اعلام کرد.

او با اشاره به سابقه تاریخی ایران و چین و تبادلات دوستانه این دو کشور با قدمتی بیش از ۲هزار سال گفت: در قرن یکم میلادی فرستاده دولت چین به ایران سفر کرده بود، سفری غیر قابل تصور چرا که در آن زمان امکانات حمل و نقل وجود نداشت اگرچه هنوز هم سفر هوایی بین دو کشور طولانی و سخت است.

وی با اشاره به این که چین به تبادلات زمینی اهمیت زیادی می‌دهد از درخواست رییس‌جمهوری چین برای احیای جاده ابریشم خبر داد و گفت: نه تنها باید در حوزه اقتصادی و هماهنگی سیاسی قوی تر عمل کنیم بلکه باید در زمینه تبادلات فرهنگی و نزدیکی دل‌های مردم نیز گام‌های موثر برداشت.

او بر لزوم گسترش و تعمیق روابط در حوزه میراث فرهنگی با ایران تاکید کرد و گفت: به طور حتم تبادلات فرهنگی به تحکیم روابط در حوزه‌های مختلف کمک خواهد کرد.

ارتباط ایران و چین ۴ هزار ساله است

یوآن جینگ، عضو دیگر کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، پژوهشگر موسسه باستانشناسی و آکادمی علوم اجتماعی چین و مدیر موسسه علوم باستانشناسی دانشگاه فودان نیز در این دیدار گفت: مدارک و مستندات نشان می دهد که بیش از ۲ هزار سال پیش دو کشور ایران و چین تبادلات داشتند، اما مطالعات باستانشناسی معاصر در چین بیانگر این است که در بیش از ۴ هزار سال پیش گندم، گوسفند و گاو از ایران و از طریق جاده ابریشم به چین منتقل می‌شد.

او با اشاره به قدمت تبادلات بین دو کشور گفت: چین برای روشن شدن این گوشه تاریک از تاریخ نیاز به مطالعه و بررسی‌های بیشتر دارد و مایل است با نهادهای مربوطه در ایران همکاری لازم داشته باشد.

فعالیت‌های مشترک باستان‌شناسی ایران و چین در تپه نادری خراسان

منیر خلقی، مدیر امور بین‌الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این دیدار اشاره‌ای به فعالیت‌های مشترک باستان‌شناسی ایران و چین داشت. او گفت: فعالیت‌های مشترک ایران و چین با امضای تفاهمنامه‌ای با دانشگاه نانجینگ چین ادامه دارد و هم اکنون فصل دوم همکاری باستان شناسی ایران و چین در محوطه تپه نادری خراسان شمالی آغاز شده است.

خلقی برگزاری سومین کنفرانس بین المللی حفاظت و باستانشناسی در امتداد راه ابریشم را از دیگر فعالیت‌های مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با چین اعلام کرد و گفت: این کنفرانس با همکاری آکادمی علوم اتریش و دانشگاه نانجینگ چین در آبان‌ ماه سال جاری در تبریز برگزار می‌شود.

او به همکاری ایران و چین در زمینه باستان‌شناسی زیر آب نیز که از دو سال پیش آغاز و تاکنون ادامه دارد اشاره کرد و گفت: کارشناسان چین در حوزه باستان‌شناسی زیرآب، دوره‌های آموزشی برگزار کردند که همکاران ایرانی نیز در این دوره‌ها حضور یافتند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید