چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

کاروانسرای گدوک سال ۷۹ قرار مرمت داشت/راهداری مازندران بنای صفوی را تعویض روغنی کرد/گدوک حکم تخلیه داشت

0 انتشار:

صدای میراث: کاروانسرای ثبت ملی شده گدوک در فیروزکوه که به ادعای کارشناسان میراث فرهنگی قدمت آن حتی به پیش از دوران صفویه نیز می‌رسد و اکنون تبدیل به گاراژ و محل تعویض روغن راهداری استان مازندران است، قرار بود سال ۷۹ مرمت و احیا شود.

چندی پیش و پس از ۱۸ سال، علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به بازدید از این اثر پرداخت در سخنانی وضعیت این کاروانسرای تاریخی را نامناسب خواند و گفت که مقصر اصلی وضعیت کنونی این کاروانسرای تاریخی ناهماهنگی میراث فرهنگی و راهداری است.

پیگیری‌های صدای میراث از مسئولان وقت نمایندگی میراث فرهنگی فیروزکوه در دهه ۷۰، اما مشخص کرد که اداره راهداری استان مازندران در واکنش به تلاش آنزمان نمایندگی میراث فرهنگی فیروزکوه برای مرمت این اثر تاریخی مدعی شد که این اثر در منطقه استحفاظی استان مازندران قرار دارد و این استان مالک این کاروانسرای صفوی است.

آنزمان، موضعگیری راهداری استان مازندران نه به دلیل دلسوزی برای حفاظت از ارزش‌های تاریخی کاروانسرای گدوک فیروزکوه و مرمت این اثر که بر سر دعوا برای تعیین مرز این استان با تهران و فیروزکوه صورت گرفت.

نمایندگی وقت میراث فرهنگی فیروزکوه اما موضوع را رها نکرد و همانرمان به وزارت کشور رفت و پیگیر ماجرا شد تا آن که مشخص شد کاروانسرای عباسی فیروزکوه در محدوده استان تهران و جزو خاک فیروزکوه است.

پس از مشخص شدن این موضوع، بهمن، فرماندار وقت و نمایندگی میراث‌فرهنگی فیروزکوه به طرح شکایت از راهداری استان مازندران در مراجع قضایی در موضوع تعیین تکلیف کاروانسرای صفوی گدوک پرداختند و این موضوع رسانه‌ای هم شد.

کارشناسان وقت نمایندگی میراث فرهنگی فیروزکوه حتی در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرده‌اند که آنزمان حتی دادگاه نیز حکم تخلیه کاروانسرای گدوک را صادر کرد و اکبری مسئول وقت میراث‌فرهنگی شهرستان دماوند تلاش‌هایی برای اجرایی شدن این حکم انجام داد.

اما ظاهرا زور اداره راهداری استان مازندران بر تمامی این تلاش‌ها چربید و اکنون که ۱۸ سال از برداشتن نخستین گام‌ها برای تخلیه کاروانسرای گدوک از خودروهای سنگین اداره راهداری و برچیدن بساط تعویض روغنی در این اثر ارزشمند تاریخی می‌گذرد اما، همین هفته گذشته رییس سازمان میراث‌فرهنگی در بازدید از این کاروانسرا اعلام کرد که ناهماهنگی اداره میراث فرهنگی و راهداری کاروانسرای گدوک را به این روز انداخته است که حالا در تصاویر قابل مشاهده است.

برغم آن که علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، درخواست تعیین تکلیف سریع و مرمت این اثر تاریخی را اعلام کرده است، باید دید آیا او در دوران مسئولیت خود توان پایان دادن به تصرف کاروانسرای گدوک توسط اداره راهداری که برخی کارشناسان میراث فرهنگی قدمت آنرا حتی به سال‌هایی دورتر از دوران صفویه منتسب می‌دانند، خواهد داشت؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید