چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

واگذاری گردشگری آشوراده با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۱۵ سال بهره‌برداری به سازمان همیاری شهرداری‌ها/۵۰۰ گردشگر روزانه به آشوراده می‌‌روند/تبدیل ۱۶۰ هکتار از آشوراده و بندر ترکمن به منطقه گردشگری

1 انتشار:

صدای میراث: کلنگ آغاز پروژه گردشگری آشوراده دیروز (پنجشنبه) در بندر ترکمن بر زمین خورد و بهره‌برداری گردشگری جزیره آشوراده به سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان گلستان واگذار شد.

به گزارش صدای میراث، با این واگذاری سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان به عنوان بهره‌بردار گردشگری آشوراده برای یک یا دو دوره ۱۵ ساله در صورت تمایل سرمایه‌گذار انتخاب شده است.

سازمان همیاری شهرداری‌ها برنده بازی آشوراده

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با اعلام این خبر به صدای میراث گفت: سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی است و براساس ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برون‌سپاری فعالیت‌ها و تصدی‌گری‌ها می‌تواند با اولویت نهادهای عمومی غیردولتی انجام شود.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان گلستان، سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان گلستان ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ایجاد تاسیسات گردشگری در مجموعه بندر ترکمن و جزیره آشوراده انجام داده است و می‌تواند از این منطقه گردشگری به مدت ۱۵ سال یا دو دوره ۱۵ ساله بهره‌برداری کند و پس از آن عرصه را مسترد کند.

او در پاسخ به سوال صدای میراث که چه تضمینی وجود دارد سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان بتواند پروژه گردشگری آشوراده را به سرانجام برساند؟ گفت: ۵ درصد کل سرمایه‌گذاری بصورت سفته از طرف مشارکت اخذ شده است تا اگر سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان نتواند به تعهدات خود عمل کند در قرارداد تجدید نظر شود.

هتل‌ها در ساحل بندر ترکمن، کمپ‌ها در جزیره آشوراده

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان، روز پنجشنبه(دیروز) مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده آغاز شد و این پروژه به دو بخش تقسیم شده است.

امیر عبدوس گفت: بخشی از پروژه در ساحل بندر ترکمن اجرا می شود که عرصه ۱۳۸ هکتاری است و سال‌ها است برای احداث فعالیت‌های سنگین گردشگری مثل هتل‌سازی و اقامتگاه‌های گردشگری سنگین پیش‌بینی شده و بخش دیگر پروژه عرصه ۲۲ هکتاری داخل جزیره آشوراده است که پس از انجام مطالعات کارشناسی و تصویب سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار شد در حد سازه‌های سبک و اقامتگاه‌های کوچک به شکل اکولاژ در داخل جزیره تاسیسات گردشگری در آن‌ عرصه مستقر شود.

مدیرکل محیط زیست آشوراده تاکید کرد: با محاسبه ظرفیت برد گردشگری آشوراده براساس حیات‌وحش میانکاله روزانه ۵۰۰ گردشگر می‌توانند به جزیره آشوراده سفر کنند.

او با اعلام این که تاکنون برخی هموطنان موفق به سفر به آشوراده نشده اند و گردشگرانی هم که به این جزیره سفر کرده اند از این که امکاناتی برای مدیریت سفرشان در داخل جزیره وجود نداشته گلایه داشتند، افزود: در کنار این نقصان پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره کشور است که براساس مدل های حفاظت و مدیریت ذخیره‌گاه‌ها که توسط یونسکو ارایه می‌شود باید خدماتی به بومیان و گردشگران ارایه شود که در حال حاضر پناهگاه میانکاله فاقد این کارکرد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آشوراده گفت: لازم است که پناهگاه حیات وحش میانکاله به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند تا مردم محروم بندرترکمن، گمیشان و شهرهای ساحلی بندرگز و نوکنده بتوانند منافع حاصل از میانکاله و آشوراده را در سفره خود حس کنند تا خود را در حفاظت از منطقه سهیم بدانند.

وی افزود: در صورت تبدیل آشوراده به زون گردشگری، دیگر مردم محلی با بهره‌برداری غیرمجاز از منابع طبیعی و آبزی و موجودات زنده اعم از پرندگان منطقه معیشت خود را تامین نمی‌کنند چون معیشت جایگزین برای آن‌ها تعریف شده است.

امیر عبدوس درخصوص تاسیساتی که در بندر ترکمن با هدف تبدیل جزیره آشوراده به منطقه گردشگری ایجاد می‌شود افزود: از آنجا که امکان ساخت‌وساز سنگین و گسترده در جزیره آشوراده به دلیل محدودیت‌ در واگذاری اراضی جزیره وجود ندارد، ساحل بندر ترکمن برای ایجاد ساخت وسازهای سنگین در نظر گرفته شده و امکانات سبک شامل بازارچه محلی برای عرضه محصولات سنتی و صنایع‌دستی، سوییت‌های اکولاژ، رستوران، سرویس بهداشتی، آتش‌نشانی، موزه حیات وحش و سایت‌های پرنده‌نگری و مسیرهای مشخص گردشگری در جزیره آشوراده مستقر می‌شوند.

وی افزود: تمامی این تاسیسات اجزای طرح طبیعت‌گردی آشوراده هستند که به تصویب کمیته ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.

اراضی آشوراده واگذار نشده است

عبدوس تاکید کرد: هیچگونه واگذاری اراضی در جزیره آشوراده اتفاق نخواهد افتاد و عرصه این جزیره تحت نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست است و سازمان محیط زیست مالکیت تمامی تاسیساتی که در جزیره احداث خواهد شد را در اختیار دارد.

او تاکید کرد: مدت مشارکت سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان در قرارداد با سازمان حفاظت محیط زیست ۱۵ سال است و بعد از ۱۵ سال هر دو طرف مختار هستند که قرارداد خود را ادامه بدهند یا عرصه به محیط زیست واگذار شود.

براساس آنچه امیر عبدوس مدیرکل اداره محیط‌زیست استان گلستان به صدای میراث خبر داده‌ است، تاسیساتی که در جزیره آشوراده مستقر می شود شبیه به همان تاسیساتی است که در پارک ملی گلستان احداث شده است با این تفاوت که امکانات پارک ملی گلستان در مقطع زمانی خود با اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شد ولی در آشوراده این امکانات با مشارکت سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان احداث می‌شود.

مشارکت جامعه محلی راه حفاظت از جزیره

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان در پاسخ به این سوال صدای میراث که فعالان محیط زیست از همان ابتدا با تبدیل جزیره آشوراده به عنوان یپناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست کره مخالف بودند و حالا چه تضمینی وجود دارد که گردشگری آسیبی به این منطقه حفاظت شده وارد نکند؟ افزود: اتفاقا این موضوع کاملا برعکس است. چون الان مدل حفاظت ما در ذخیره‌گاه میانکاله، مدل حفاظت ذخیره‌گاهی نیست و هیچکدام از دستورالعمل‌های حفاظتی در میانکاله انجام نمی‌شود.

او گفت: تا مشارکت با جوامع بومی انجام نشود نمی‌توانیم ادعا کنیم که از ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله و جزیره آشوراده حفاظت کرده ایم.

عبدوس تاکید کرد: مردم وقتی ببینند یک منطقه حفاظت شده است و امکان فعالیت و معیشت از آن‌ها در آن منطقه سلب شده است و اجازه بهره‌برداری پایدار از این مناطق داده نمی‌شود آنوقت است که وجود این مناطق را با منافع خود در تضاد می‌بینند و به بهره‌برداری غیرمعقول از این مناطق روی می‌آورند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با تاکید بر این که این اداره توان حفاظت از تمامی عرصه‌های آبی و منابع‌زیستی خلیج گرگان را بدون مشارکت جامعه محلی و مردم بومی ندارد گفت: گردشگران برای دیدن تنوع‌زیستی به جزیره آشوراده و میانکاله می‌روند و اگر این جزیره فاقد پرندگان باشد دیگر جذابیتی برای گردشگران ندارد. بنابراین زمانی که مردم و ساکنان آشوراده ببینند از تجمع پرندگان و غنای زیستی جزیره منافعی عایدشان می‌شود آنوقت خود نیز از تنوع زیستی جزیره نیز حفاظت می‌کنند.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. یک شهروند

    سلام
    متن خبر و مصاحبه را خواندم.
    من به عنوان یک شهروند ایرانی نمی توانم به اظهارات مسئول محیط زیست گلستان اعتماد کنم.
    چند پرسش برایم مطرح است:
    ۱. مگر نه آن است که میانکاله یک پناهگاه حیات وحش است؟
    ۲. مگر نه آن است که این منطقه یکی از ۱۳ منطقه ایرانی ذخیره گاه زیست کره شناسایی شده؟
    ۳. مگر نه آن است که تالاب میانکاله در آن محدوه یک تالاب بین المللی ثبت شده است؟
    با این احوالات
    مگر نه آن است که مسئولیت سازمان محیط زیست پاسداری از زیست بوم گیاهی و جانوری ست؟
    مگر نه آن است که پدیده های ارزنده زیستی به سازمان محیط زیست به امانت سپرده شده؟
    حالا
    مگر سازمان محیط زیست مسئول اشتغال زایی و کاریابی و افتتاح پروژه های عمرانی و یا حتی توسعه گردشگری ست که شما در مقام دفاع از این برنامه ها هستید؟
    چه ساز و کاری طی شده که محیط زیست نه تنها مجوز تجاوز به حریم پناهگاه و دست درازی به کاربریش داده بلکه در مقام وکیل مدافع سازمان همیاریها در آمده؟
    من هیچ اعتمادی نمی توانم داشت به سازمان همیاریها که بتواند ابتدایی ترین ملاحظات محیط زیستی را برای این زیستگاه بی نظیر پیاده کند.
    چه چیزی فراتر از آسفالت و جدول گذاری و دکه های چیس و پفک فروشی و قایق موتوری به فکر بهره بردان خواهد رسید برای توسعه گردشگری در منطقه؟
    قویا قابل پیش بینی ست با این طرحها پرندگان مهاجر را فراری داده و یک ساحل آلوده و بی خاصیت بر دیگر کناره های دریای کاسپبن خواهید افزود.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید