چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

گردشگری راه نجات اقتصاد ایران نیست؛ غلو نکنیم

0 انتشار:

«گردشگری راه نجات اقتصاد ایران و تنها منبع درآمد کشور نیست و طرح این موضوع یک غلو بزرگ است.» این جمله را آرش نورآقایی در واکنش به غلوهای صورت گرفته در مورد نجات اقتصاد کشور از محل گردشگری و تاکید بر لزوم ورود ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۰ به ایران می‌گوید.

این کارشناس گردشگری در تشریح مخالفت خود با اعلام عدد ۲۰ میلیون گردشگر ورودی به کشور در گفت‌وگو با صدای میراث تاکید کرد: باید بدانیم ۲۰ میلیون گردشگری که می‌خواهد به ایران سفر کند و در شهرهای کشور پخش شود باید چگونه در سطح کشور توزیع شود. آیا مردم آن مناطق آماده پذیرش این تعداد گردشگر هستند یا خیر؟ در اسکاتلند برای رساندن ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر ورودی به آن کشور در سال ۲۰۲۰ پنج سال برنامه ریزی کرده اند تا تنها ۵۰۰ هزار گردشگر ورودی خود را افزایش بدهند. اما در ایران برنامه‌ریزی وجود ندارد و فقط گفته می شود ۲۰ میلیون گردشگر تا پایان سال ۲۰۲۰ به کشور وارد شود.

به گفته نورآقایی، در حالی که آب در برخی نقاط ایران جیره‌بندی شده است، سخن از ورود ۲۰ میلیون گردشگر به کشور گفته می‌شود.
نورآقایی تاکید کرد: دوستانی که این سند را داده‌اند و در مورد این آمار صحبت می‌کنند شاید به این موضوع فکر نکرده اند که هر گردشگر بطور متوسط بین ۲۰۰ تا ۲ هزار لیتر آب مصرف می‌کند. از استخر و سونا و آب پنهان در غذاها و شستشوی تجهیزات هتلی برای او همگی به معنای مصرف آب برای یک گردشگر است.

نورآقایی در تشریح راه حل موضوع ورود گردشگر به کشور گفت: اگر می خواهیم به اقتصاد گردشگری کمک کنیم و به سمت توسعه گردشگری حرکت کنیم باید بدانیم که نباید بصورت غلوآمیز از گردشگری سخن بگوییم و اعلام کنیم که گردشگری تنها راه نجات اقتصاد و تنها منبع درآمد کشور است بگوییم که گردشگری یکی از راه‌های درآمدزایی در یک دوره زمانی خاص است.

او تاکید کرد: متولیان صنعت گردشگری و صنعت گردشگری ایران باید به سمتی حرکت کند که در بازاریابی و برندسازی به جای آن که نگاه کمی به گردشگر داشته باشد نگاه کیفی داشته باشد. یعنی به جای اینکه ۱۰ گردشگر به کشور وارد شوند و یک روز در ایران بمانند، یک گردشگر بیاید و ۱۰ روز در ایران اقامت کند که خطرات زیست‌محیطی آن نیز برای کشور کمتر است.

ایران آماده میزبانی صنعتی از گردشگران ورودی نیست
این کارشناس گردشگری با اعلام این که ایران در گردشگری صنعتی برخلاف گردشگری سنتی خود در میزبانی از گردشگران خارجی ضعف جدی دارد گفت: مهمان نوازی صنعتی اینگونه تعریف می شود که همه مردم ایران باید میزبان همه مردم جهان باید باشند و در این مهمان نوازی فقط شهروند نیست که باید مهمان نوازی کند که شهرداری‌ها و دولت هم باید میهمان‌نواز باشند. این مهمان نوازی از آن سفارتی که باید ویزای گردشگر را برای ورود به ایران بدهد شروع می شود تا رفتار شهروندان در خیابان‌های ایران با گردشگران خارجی.

به گفته او، برای داشتن مهمان نوازی صنعتی باید پروتکل‌های رفتاری در سفارتخانه‌ها تبیین شوند. اگرچه می‌دانیم مسایل امنیتی و مسایلی وجود دارند که به دیپلماسی کشورها مرتبط هستند اما همه این موارد می‌تواند با زبان مرتبط با مهمان نوازی برای گردشگران خارجی بیان شود.

به گفته او، ارایه اطلاعات کامل و مناسب به گردشگران نیز جزو پروتکل‌های مهمان نوازی است. ولی آیا این کار را در مورد مهمانان خارجی انجام داده‌ایم؟ آیا برای گردشگران خارجی قوانین کشور را پیش و در بدو ورود به ایران تشریح کرده‌ایم؟ این همان اطلاعاتی که فقدان آن یعنی ندادن اطلاعات به مهمان و به این معنی است که مهمان نوازی صنعتی در ایران دچار مشکل است.

آرش نورآقایی رییس سابق انجمن راهنمایان گردشگری کشور با انتقاد از نبود فرهنگ مهمان‌نوازی صنعتی در جامعه ایرانی گفت: چه تسهیلاتی برای عبور گردشگران حتی از خیابان گذاشته‌ایم؟ تاکسی‌دار ما چگونه با گردشگر رفتار می‌کند. وقتی یک گردشگر خارجی در تاکسی بنشیند و تنها به عنوان یک دلار زنده فرض شود و تاکسی‌دار ما سعی نکند با او مثل یک شهروند ایرانی که از قیمت ها خبر دارد رفتار کند. آنوقت مهمان نوازی صنعتی ایران مشکل دارد.

انتقاد از تبعیض میان شهروندان ایرانی و گردشگران خارجی

این فعال صنعت گردشگری کشور با انتقاد از تفاوت نرخ بازدید از موزه ها برای گردشگران خارجی و داخلی گفت: برای ما سوال است که چرا ورودی موزه ها و اماکن دیدنی برای گردشگران خارجی و ایرانی متفاوت است؟ چرا باید اینگونه باشد؟ ما می دانیم که در برخی کشورها ورودی موزه‌ها و اماکن گردشگری و دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی آن کشورها متفاوت است اما تعداد این کشورها بسیار اندک است. در بیشتر کشورهای توریست‌پذیر جهان اینگونه با گردشگر خارجی رفتار نمی‌شود چون می گویند وقتی یک توریست ویزا می گیرد و وارد کشور می‌شود می‌تواند از خدمات ارایه شده به شهروندان دیگر برخوردار باشد. در یکی از سفرهایم به اسپانیا یکی از مسافران دچار بیماری شد و به بیمارستان رفت و معاینه شد و دارو گرفت. همه چیز برای او رایگان بود. چون خدماتی که یک پزشک به شهروند اسپانیایی می‌دهد همان را هم برای یک توریست درنظر گرفته است. اما آیا ما اینکار را در ایران کرده‌ایم؟ پس نمی‌توانیم بگوییم مهمان نوازان خوبی در عرصه مهمان نوازی صنعتی هستیم.

نورآقایی با تاکید بر این که خانه ما برای مهمان هموطن ایرانی در مهمان نوازی سنتی آماده است، ولی شهر و کشور ما آماده مهمان نوازی از گردشگران خارجی نیست افزود: در این شرایط عدد ۲۰ میلیون گردشگر ورودی به ایران مطرح می شود که معتقدم این عدد به هیچوجه کارشناسی شده نیست و باید به نقد کشیده شود.

به گفته او، نه تنها در بخش هتل‌ها و جاده‌ها و زیرساخت‌ها که در آمادگی مردم ایران برای پذیرش ۲۰ میلیون گردشگر در ایران نیز دچار مشکل هستیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید