پنج شنبه, ۰۲ فروردین, ۱۴۰۳

نام وزیر جدید میراث‌فرهنگی فردا نهایی می‌شود/عزت‌الله ضرغامی: نمی‌توانم صحبت کنم/رامین مهمانپرست: برنامه‌هایم را به رییس‌جمهور ارایه کرده‌ام/منوچهر متکی: هیچ صحبتی با من نشده است/جمشید حمزه‌زاده: دو تماس داشتم و دیگر هیچ/منوچهر متکی و عزت‌الله ضرغامی گزینه نهایی هستند؟

0 انتشار:

صدای میراث: سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جدید، صبح امروز پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم خود توسط رهبر انقلاب، دفتر کار رییس‌جمهوری را از حسن روحانی، رییس دولت دوازدهم تحویل گرفت تا سکانداری پاستور برای کشور از همین امروز بطور غیررسمی آغاز شود.

به گزارش صدای میراث، دو روز دیگر یعنی در روز پنجشنبه، سیدابراهیم رییسی به مجلس شورای اسلامی می‌رود تا مراسم تحلیف و آغاز به کار رسمی خود به عنوان رییس‌جمهور را آغاز کند و اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارایه دهد.

پیش از تحویل پاستور به رییس‌جمهور جدید اما یه فهرست متعدد از وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های مختلف ارایه شد که به زعم ناظران هیچیک از این فهرست‌ها قابل اتکاء نبود. حتی رییس ستاد اقتصاددانان سید ابراهیم رییسی پیشتر درخصوص نام وزیر پیشنهاد میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صدای میراث گفت که نام وزرای کابینه سیزدهم تنها توسط شخص آقای رییسی اعلام می‌شود و هرآنچه زیر عنوان وزرای پیشنهادی در فهرست‌های مختلف ارایه شده است قابل اتکاء نیست.

کابینه سیزدهم در حالی تشکیل می‌شود که هنوز در ساعات باقی مانده تا اعلام فهرست وزرای پیشنهادی رییس‌جمهوری به مجلس تنها وزارتخانه‌ای که نامی از وزیر پیشنهادی در آن وجود ندارد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. طی روزهای گذشته اسامی مختلفی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شد که از رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه تا عزت‌الله ضرغامی رییس سابق سازمان صداوسیما، منوچهر متکی وزیر سابق خارجه کشورمان، زهره طیب‌زاده نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در این فهرست گنجانده شدند. حتی فعالان گردشگری نیز بعدتر در نشستی با حضور روسای چند تشکل و در غیبت روسای تشکل‌های دیگر سه نام پیشنهادی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ختیار ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رییسی قرار دادند تا شانس خود را در سهمیه کابینه مشخص کنند. این نام‌ها شامل جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران، علی اصغر شالبافیان رابط سابق وزارت میراث‌فرهنگی با مرکز پژوهش‌های مجلس در موضوع تدوین برنامه ششم توسعه و علیرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری مجلس در این فهرست قرار داشت.

منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان نیز چندی پیش و در گفت‌وگو با صدای میراث طرح نام خود برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگی و صنایع‌دستی را تکذیب کرد و گفت این موضوع را برای نخستین بار شنیده است. برخی ناظران معتقدند گزینه‌هایی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند شانس انتخاب بیشتری به عنوان وزیر دارند.

رامین مهمانپرست نیز همین دیروز به صدای میراث خبر داد که برنامه های او برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحویل دفتر رییس‌جمهور جدید شده است اما از آنزمان تاکنون نه جلسه‌ای با سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جدید برگزار شده و نه اطلاعی به او داده شده است.

عزت‌الله ضرغامی نیز که روز قبل بحث‌های توئیتری در مورد انتخاب احتمالی‌اش به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صایع‌دستی مطرح شد، در تماس صدای میراث هیچ اظهارنظری در این موضوع نکرد و با اعلام این که امکان پاسخگویی ندارد هرگونه گفت‌وگو در این خصوص را موکول به هماهنگی با دفتر خود کرد. تماس صدای میراث با دفتر عزت‌الله ضرغامی نیز نتیجه‌ای نداشت چون فرد معرفی شده از سوی او در دفتر حضور نداشت.

پیشتر خبرهایی مبنی بر دیدار عزت‌الله ضرغامی با رییس جمهور جدید و پیشنهاد سید ابراهیم رییسی به او برای تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شده بود که با پاسخ منفی رییس سابق سازمان صدا و سیما مواجه شد و احتمال تصدی وزارت ارشاد توسط ضرغامی در دولت سیزدهم را تقویت کرد.

جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران که یکی از نام‌های پیشنهادی مطرح شده از سوی برخی تشکل‌های گردشگری برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود نیز در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد که تنها دو مرتبه از دفتر آقای رییسی با او تماس گرفته شده و بعد از آن دیگر هیچ خبری نشده است.

پیشتر برخی ناظران حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تلاش علی‌اصغر مونسان وزیر فعلی میراث فرهنگی برای نزدیک شدن به حلقه ابراهیم رییسی رییس جمهور جدید به منظور ماندگاری در وزارت میراث فرهنگی خبر داده بودند. اقدامات اخیر علی‌اصغر مونسان در ارسال پیام های تبریک درخصوص انتصابات اخیر صورت گرفته در قوای مختلف کشور نیز این گمان را تقویت کرد که او در پی ماندگاری در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. با وجود تمام این خبرها به نظر می‌رسد ماندگاری علی‌اصغر مونسان در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منتفی باشد.

پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرده است که فردا جمع‌بندی نهایی در مورد وزرای پیشنهادی رییس جمهور جدید نجام و به پایان می‌رسد و زمان اعلام وزرای پیشنهادی نیز برهمین اساس فردا یا هنگام حضور رییس‌جمهور در مجلس برای انجام مراسم تحلیف

خواهد بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید