شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نقش‌برجسته‌های تخت‌جمشید محو می‌شوند/ هجوم دوباره گلسنگ‌ها به تخت‌جمشید

0 انتشار:

گلسنگ‌ها نقش برجسته‌های تخت جمشید را خورده و محو کرده‌اند. جدیدترین تصاویر ارسال شده به صدای میراث از محوطه باستانی و ثبت جهانی شده تخت‌جمشید مشخص کرده‌اند که گلسنگ‌ها در حال حاضر نقش برجسته‌های سربازان هخامنشی در دیواره پلکان‌های ورودی، تزئینات گل‌های لوتوس و درختان سرو، نقش برجسته نبرد شیر و گاو به عنوان نماد نوروز باستانی، سنگ‌نبشته بزرگ خط میخی و سنگ نگاره معروف پیش‌کش آوران را به شدت دچار آسیب کرده است تا جایی که بخشی از این تصاویر از محوطه باستانی تخت جمشید محو شده اند.

عظیم‌ترین بنای سنگی جهان که از هزاره‌های گذشته تاکنون در برابر تمامی بلایای طبیعی و غیرطبیعی همچون کوه استوار مانده بود از سال‌های گذشته دستخوش هجوم گلسنگ‌ها شده است.

گلسنگ نوعی قارچ مخرب است که بدلیل رطوبت، باران‌های اسیدی و گردوغبار در دل سنگ‌ها ایجاد می‌شود و موجب ترک‌خوردگی، فرسایش و از بین رفتن سنگ‌ها می‌شود.

محوطه باستانی تخت‌جمشید به رغم تلاش‌هایی که برای حفظ و نگهداری از این محوطه ارزشمند ایران می شود اما چندان وضعیت خوبی ندارد و گلسنگ‌های تخت جمشید که از سال‌ها قبل این محوطه تاریخی را تهدید می‌کرد حالا تبدیل به یک بحران برای این مجموعه می شود.

وضعیت رشد گلسنگ‌ها در تخت جمشید به اندازی‌ای بحرانی شده است که اکنون خبر می رسد بخشی از نقش برجسته‌های این محوطه به دلیل رشد قارچ‌های مخرب در دل سنگ‌ها، محو شده‌ است. کارشناسان به صدای میراث گفته‌اند که وضعیت در تخت‌جمشید به گونه‌ای است که اگر فکری برای پاکسازی سریع گلسنگ‌ها و نجات نقش برجسته‌ها و حجاری‌های تخت‌جمشید نشود ممکن است برای نجات تخت جمشید از هجوم گلسنگ‌ها زمان از دست برود و در آینده نه چندان دور شاهد از بین رفتن نقش برجسته‌های تخت‌جمشید باشیم.

کارشناسان و متولیان میراث فرهنگی کشور هنوز راه‌حل موثری برای زدودن تخت جمشید از گلسنگ‌ها نیافته‌اند و اکنون انواع قارچ‌های مخرب از خانواده‌های گوناگون گلسنگ‌ها بر ستون‌ها و نقش برجسته های این محوطه باستانی نفوذ کرده‌‌اند.

فرزاد شبان از دوستداران میراث فرهنگی که با هدف بررسی وضعیت گلسنگ‌ها به تخت‌جمشید رفته است تصاویر خود را در اختیار صدای میراث قرار داد. او نیز نسبت به وضعیت نفوذ گلسنگ‌ها در آثار تخت‌جمشید هشدار می‌دهد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید