چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

گمانه‌زنی در کلیدی‌ترین محوطه شمال شرق ایران/کاوش در تپه برج نیشابور کاستی‌های مطالعاتی شمال‌شرق ایران را برطرف می‌کند

0 انتشار:

صدای میراث: کاوش و گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم تپه برج نیشابور با برخورداری از دوره استقراری گسترده و دارا بودن آثار پیش از تاریخ در شرق دشت نیشابور و جنوب روستای برج آغاز شد و تا پایان تابستان نیز ادامه دارد.

 عمران گاراژیان سرپرست هیأت باستان شناسی و عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور با اعلام این خبر و با بیان اینکه وسعت آثار باستانی در این محوطه بیش از ۱۳ هکتار  است افزود: این محوطه پیش تر در زمستان ۱۳۸۳ و بهار۱۳۸۴ مورد کاوش با هدف لایه نگاری قرارگرفت که آن پژوهش نشان داد محوطه یاد شده دارای آثار گسترده  دوران های پیش از تاریخی، از اواخر نوسنگی تا دوره آهن است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز نمونه برداری فراگیر همین محوطه بوسیله دانشگاه نیشابور و دانشگاه علم و فنآوری چین (USTC) که در شهر خفیی واقع است،انجام شد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت : مطالعات بر روی آثار گردآوری شده از نمونه برداری فصل گذشته، نتایج بررسی و کاوشی که بیش از یک دهه پیش انجام شده بودرا تایید می کند.

این باستان شناس با بیان اینکه کاوش در تپه برج با هدف بازشناسی و معرفی توالی فرهنگ های پیش از تاریخی در شرق دشت نیشابور با مجوز پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری انجام می شود تصریح کرد: همچنین گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم و با هدف حفاظت بلندمدت از این اثر کلیدی در شمال شرق ایران، در حال انجام است.

گاراژیان با بیان اینکه سطح بالائی تپه برج معرف یکی از گسترده ترین آثار دوره آهن در دشت نیشابور است افزود: آثار عصر مفرغ و خصوصا مس‌سنگی در وسعتی گسترده و برج استقراری شاخص دارای آثار فرهنگی دوره روستانشینی در شمال شرق ایران در این محوطه شناسایی شده است .

وی در ادامه ابراز  امیدواری کرد: پژوهش های باستان‌شناختی در  این محوطه که بصورت همکاری مشترک بین دانشگاه نیشابور و دانشگاه علم و فنآوری چین با مجوزپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نظارت میراث فرهنگی خراسان رضوی انجام می شود، به منظور دست یافتن به نتایج مطلوب، تداوم و استمرار یابد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه کاوش این محوطه در فصل جاری تا نیمه تابستان ادامه خواهد داشت افزود:کاوش های تپه برج از این نظر اهمیت دارد کهپیش در آن آثار فنآوری تراش فیروزه با سابقه بیش از شش هزار ساله در آن شناسایی و معرفی شده و طی کاوش‌های جدید نیز آثاری از فلزکاری در دوره‌های پیش از تاریخ در آن به دست آمده است.

او گفت: همچنین چنانچه تداوم کاوش های این محوطه، زمینه پیشنهاد جدول گاهنگاری فرهنگ های پیش از تاریخ در منطقه را فراهم کند، یکی از مهمترین کاستی های مطالعات باستان-شناسی در شرق و شمال شرق ایران را بر طرف نموده است.

وی در پایان تصریح کرد: در ارتباط با مسئله  برهم کنش های فرهنگی بین دو حوزه   شرق و غرب از طریق شمال شرق ایران، کاوش های تپه برج در دشت پر آوازۀ نیشابورو در بخش های داخلی فلات ایران دارای اهمیت کم نظیری است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید