دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

یگان‌ حفاظت میراث‌فرهنگی و مشکل گران شدن قیمت بنزین

0 انتشار:

مجتبی گهستونی؛

روزنامه‌نگار و فعال میراث‌فرهنگی/

افزایش سیصد درصدی قیمت بنزین، از این پس سرکشی به محوطه‌ها و بناهای تاریخی را دشوارتر می‌کند و وظیفه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نیز مختل می‌شود. یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی در کشور به خصوص در استان خوزستان در شرایط سخت بسر می‌برند و با از خودگذشتگی ادامه فعالیت می‌دهند. کمبود نیرو، کمبود خودرو و موتورسیکلت، کمبود ابزار و نبود سامانه میراث‌بان و برخی دیگر از نیازها به حجم مشکلات آنان افزوده است. در این شرایط اگر غیر از یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی، سایر یگان‌های مستقر در سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان منابع‌طبیعی و سازمان جنگل‌ها هم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند، باید فاتحه مواریث فرهنگی و طبیعی را خواند.

در حالی که سالانه حدود ۳۵ میلیارد لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، یگان های حفاظت میراث‌فرهنگی چه در گذشته و چه در حال حاضر برای تامین سوخت مورد نیاز خود در رنج بوده و هستند. ۱۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که سهم یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی کل کشور از این میزان بسیار اندک است. دردناک‌تر آن که در کل استان خوزستان، تعداد خودروهای متعلق به یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به تعداد نیمی از انگشتان دست است و تعداد موتورسیکلت‌های فعال هم کمتر از بیست عدد. اکنون باید پرسید آیا در چنین شرایطی می‌توان به خوبی از میراث‌فرهنگی یک استان دفاع کرد؟

حال که تاکید می‌شود برای برخی منافع ملی افزایش قیمت بنزین انجام شده است، آیا با توجه به حجم مشکلات انباشه یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی، راه‌های جذب اعتبارات لازم برای تهیه سوخت تمام خودروها و موتورسیکلت‌های این نیرو در سراسر شهرهای ایران چاره‌ای اندیشیده شده است؟

تا پیش از گران شدن نرخ بنزین، برخی نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای رفع کاستی های موجود، یا از جیب خود برای تامین سوخت استفاده می‌کردند یا ترجیع می‌دادند که از موتور و ماشین خود برای انجام سرکشی‌هایشان استفاده کنند. آیا چاره‌ای برای این کمبودها اندیشیده شده است؟

در کنار افزایش سه برابری قیمت بنزین، آیا قطعی اینترنت مانع سرعت و اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق از اخبار و مستندات تصویری و نوشتاری تخریب‌ آثار تاریخی و تعرض به میراث‌فرهنگی کشور نمی‌شود؟

نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی سال‌ها است مشکلاتی برای تامین سوخت مورد نیاز خود دارند. گاهی حتی هزینه شخصی آن‌ها برای تامین سوخت وسایط نقلیه‌شان نیز تخصیص داده نمی‌شود. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنیع‌دستی و نیروی انتظامی چاره‌ای برای تامین سوخت مورد نیاز یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی در سراسر کشور بیاندیشند تا رسیدگی به وضعیت آثار در خطر کشور تسریع شود و خللی در انجام وظایف یگان‌های حفاظت میراث‌فرهنگی کشور ایجاد نشود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید