سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

۱۰ هزار و ۱۰۰ اثر تاریخی – فرهنگی در اختیار موسسه ایران‌شناسی انگلیس به ایران مسترد شد

0 انتشار:

بریتانیا ۱۰۰ اثر موزه‌ای ایران را پس داد

صدای میراث: ۱۰ هزار و یکصد اثر تاریخی و فرهنگی ایران که از نیم قرن پیش در اختیار موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بود به موزه ملی ایران تحویل شد.

به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آثار بازپس گرفته شده از انگلستان شامل ۱۰هزار مواد فرهنگی، از جمله ۱۰۰ اثر موزه‌ای که در اختیار موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بود.

براساس این خبر، گروه‌های بریتانیایی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی (دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی)  برخی اشیاء و مواد فرهنگی را برای تکمیل طراحی و عکاسی به‌منظور آماده‌سازی برای انتشار به محل استقرار خود در مؤسسه ایران‌شناسی در قلهک منتقل می‌کردند که با وقوع انقلاب اسلامی بخشی از این آثار و پروژه‌ها به صورت نیمه‌کاره در آن محل باقی‌ ماند.

مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران، در گذشته محل استقرار گروه‌های باستان‌شناسی و ایران‌شناسان بریتانیایی بود که برای مطالعه، بازدید، بررسی‌های میدانی و کاوش باستان‌شناسی به ایران می‌آمدند.

آثار مستر شده از باغ قلهک به ایران شامل، مواد فرهنگی به دست آمده از تپه باستانی نوشیجان‌ و باباجان تپه استان همدان، محوطه باستانی سگزآباد استان قزوین، مواد فرهنگی متعلق به محوطه تاریخی خوروین در استان البرز، آثار متعلق به محوطه باستانی پاسارگاد در استان فارس، آثار تپه هفتوان‌ واقع در استان آذربایجان‌غربی و همچنین یک بانک سفال و بقایای جانوری به دست آمده از  محوطه‌های باستانی و تاریخی متعدد ایران است.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی نیز اعلام کرده است که این آثار حاصل بررسی‌ها و کاوش‌های پژوهشگران وابسته به BIPS در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی است که در مناطق مختلف ایران پژوهش میدانی باستان‌شناسی داشتند و در بین مجموعه بازپس گرفته شده از ساختمان‌های قلهک موسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران، بیش از  یکصد شیء موزه‌ای وجود دارد. همچنین بیش از ۱۰ هزار مواد فرهنگی بازپس گرفته شده نیز شامل ابزارهای سنگی، سفالی، استخوانی، آجر و … است که مستندنگاری آن‌ها اکنون در دستور کار موزه ملی ایران قرار گرفته است.

یادآوری می‌شود، مؤسسه ایران شناسی انگلستان در سال ۱۹۶۱ زیر نظر فرهنگستان بریتانیا در ایران تأسیس شد و در سال ۱۹۷۶ ساختمان‌های خود را در خیابان‌های قلهک و شریعتی تهران افتتاح کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید