جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

۲۴ پیشنهاد برای تنظیم بسته حمایتی خروج از بحران در صنعت گردشگری

0 انتشار:

انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی، زیارتی و گردشگری تهران ۲۴ پیشنهاد برای گنجاندن در بسته حمایتی سازمان میراث‌فرهنگی از فعالان صنعت گردشگری کشور که قرار است به دولت ارایه شود به این سازمان ارسال کرد.

براساس آنچه این انجمن در اختیار صدای میراث قرار داده است، بخشی از سرفصل‌های بسته حمایتی کسب‌وکارهای حوزه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به منظور گذر از بحران امروز به سازمان میراث‌فرهنگی ارایه شده است. پیشتر رییس سازمان میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و معاون گردشگری این سازمان از تدوین بسته حمایتی صنعت گردشگری برای ارایه به دولت به منظور مقابله با تاثیر شرایط کنونی اقتصادی کشور بر صنعت گردشگری خبر دادند و از انجمن‌های صنفی و فعالان بخش خصوصی خواستند تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در تدوین این بسته یاری کنند.

دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران نیز در پاسخ به این دعوت امروز پیشنهادات ۲۴ گانه خود را به سازمان میراث فرهنگی ارایه کرد. براساس آنچه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران در اختیار صدای میراث قرار داده است، معافیت مالیاتی حداقل سه ساله عملکرد دفاتر مسافرتی و جهانگردی، تجدیدنظر و بازبینی قوانین و آیین‌نامه‌های مالیات بر ارزش افزوده در اجزای مختلف سفر، استمهال تسهیلات معوقه احتمالی با حداقل نرخ بهره و معافیت از حق بیمه سهم کارفرما به منظور استمرار اشتغال به مدت معین از جمله پیشنهاداتی است که این انجمن برای تدوین بسته حمایتی از صنعت گردشگری به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده است.

اقدام موثر در جهت لغو روادید با کشورهای بازار هدف، کاهش نرخ ویزای ورودی به کشور، اعطای ویزای ۷۲ ساعته رایگان به مسافرین ترانزیتی، تخصیص تسهیلات ریالی ارزانقیمت با بازپرداخت طولانی مدت از منابعی نظیر عوارض خروج از کشور، تعیین سهم گردشگری از عوارض خروج از کشور و شفافیت در پرداخت و توجه ویژه و حمایت موثر از صنایع و صنوف وابسته به زنجیره سفر از جمله حمل‌ونقل مسافری هوایی، جاده‌ای، ریلی و اقامتگاه‌ها نیز از جمله خواسته‌های این انجمن برای گنجاندن در بسته حمایتی صنعت گردشگری است.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران همچنین درخواست کرده است که مشکلات پرسنل دفاتر و راهنمایان تور و مدیران فنی شنیده شود و در جهت رفع موثر این مشکلات گام برداشته شود.

دیگر پیشنهاداتی که انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی استان تهران در موضوع تدوین بسته حمایتی از صنعت گردشگری به سازمان میراث‌فرهنگی ارایه کرده است، ورود به حوزه روادید مقاصد سفر ایرانیان به منظور جلوگیری از تبعیض فرایند صدور روادید و نوبت‌دهی برای دریافت ویزا و همچنین تهیه و تخصیص بسته‌های تشویقی به کارآفرینان بخش گردشگری است که با تجمیع داوطلبانه بنگاه‌های خود، ضمن حفظ کسب و کار و اشتغال موجود، بتوانند در قالب شرکت‌های تعاونی به خدمت‌رسانی ادامه دهند و از مزایای احتمالی حوزه تعاون بهره‌مند شوند.

اصلاح آیین نامه تاسیس و نظارت بر دفاتر مصوب ۱۳۸۰ هیئت محترم وزیران به نحوی که کلیه دفاتر در قالب یک بند قرار گرفته و یک متولی مشخص داشته باشند دیگر پیشنهادی است که انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران به سازمان میراث‌فرهنگی ارایه کرده است. اقدام عملی و قانونی در جهت افزایش مدت اعتبار پروانه بهره‌برداری دفاتر گردشگری، پذیرش بیمه به جای ضمانتنامه، خروج دفاتر از آیین‌نامه موازی ایجاد، اصلاح، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری با هدف مقررات‌زدایی و رفع موانع کسب و کار نیز از دیگر موضوعاتی است که این انجمن برای گنجانده شدن در بسته حمایتی گردشگری به سازمان میراث‌فرهنگی ارایه کرده است.

تعیین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان مرجع برنامه‌ریزی سفر و صدور مجوز پروازهای چارتری، تعیین میزان یکسان کمیسیون فروش بلیط، تعیین تکلیف کارشناسی نرخ برابری ارز شرکت‌های هواپیمایی( R.O.E)، اعطای جوایز و مشوق‌های صادراتی بابت ورود گردشگران خارجی و پرداخت مطالبات گذشته، تقبل و پرداخت بخشی از هزینه تبلیغات خارجی دفاتر از جمله شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تعقیب و جلوگیری از فعالان غیرمجاز گردشگری ازجمله فروشگاه‌های اینترنتی خدمات سفر و برنامه‌ریزی دقیق برای سفر شهروندان و تخصیص بودجه سفر خانواده در دستگاه‌های مختلف بخش دولتی، عمومی و خصوصی از دیگر پیشنهاداتی است که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران به منظور تدوین بسته حمایتی از صنعت گردشگری به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده است.

مطالعه پیشنهادات ۲۴گانه ارایه شده از سوی انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی استان تهران، گویای مشکلاتی است که فعالان صنعت گردشگری کشور تنها در حوزه افاتر خدمات مسافرتی با آن ها دست به گریبان هستند. این پیشنهادها جدای از مشکلاتی است که هتلدارها و بخش حمل و نقل در صنعت گردشگری با آن ها دست به گریبان است.

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از نوسانات ارزی ایجاد شده در کشور و بحرانی که دفاتر خدمات مسافرتی در حوزه سفر با آن‌ها پنجه در پنجه شدند و برخی حتی ناچار به تعدیل گسترده نیروی کار شدند تصمیم به تدوین بسته حمایتی از صنعت گردشگری کشور با هدف عبور از بحران اقتصادی گرفت. این بسته اگر چه هنوز به دولت نرفته است اما باید دید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور چه اندازه پیشنهادات بخش خصوصی برای تدوین بسته حمایتی از صنعت گردشگری را جدی می‌گیرد. رییس سازمان میراث فرهنگی و معاون گردشگری این سازمان پیش از تدوین بسته حمایتی صنعت گردشگری از فعالان بخش خصوصی و انجمن‌های صنفی بخش گردشگری خواسته بودند که پیشنهادات و راهکارهای عبور از بحران را برای تدوین بسته حمایت از گردشگری به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارایه کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید