چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

یزدی‌ها ۶۰۰ سکه تاریخی را مرمت کردند

0 انتشار:

عملیات حفاظت و  مرمت ۶۰۰  سکه از گنجینه اموال استان یزد در کارگاه و آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد آغاز شد.

معاون میراث فرهنگی استان یزد با اعلام این خبر گفت: همزمان با این عملیات مرمت قاب پارچه معرق معروف به رشتی‌دوزی، متعلق به عهد قاجار در همین آزمایشگاه توسط گروه مجرب دارای تایید و مجوز از اداره حفاظت و مرمت سازمان ، در حال انجام است.

ساشا ریاحی حفاظت و مرمت ۶۰۰ سکه از گنجینه میراث فرهنگی استان،  برگزاری همایش ملی دوسالانه  بررسی حفاظت و مرمت بافته ها در کشور با همکاری پژوهشکده مرمت آثار و اداره کل موزه ها در سال  ۱۳۹۶و مرمت ۳۵ اثر در موزه آیینه و روشنایی در سال  ۱۳۹۵ را از جمله فعالیت های این کارگاه برشمرد.

ریاحی با اشاره به افتتاح و آغاز فعالیت کارگاه و آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی در سال ۱۳۸۴ به عنوان واحد تخصصی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد به عنوان یکی از کارگاه های فعال منطقه مرکزی کشور گفت: ماهیت زمینه فعالیت ها و نیازهای ساختار تشکیلاتی پایگاه و اداره کل باعث شد تا کلیه اقدامات و برنامه های این کارگاه و آزمایشگاه بر اساس محور های پژوهشی ، آموزشی و اجرایی طراحی شده و شکل گیرد .

وی انجام بیش از ۲۵ پایان نامه در  مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مرمت اشیاء و  آثار تاریخی – فرهنگی ، همکاری مستقیم در حوزه حفاظت و مرمت اشیا حاصل از کاوش در پروژه های باستان شناسی  ، هدایت و همکاری با  پروژه های کار آموزی  در مرمت اشیاء گنجینه میراث فرهنگی  و انجام کارشناسی و آسیب شناسی بیش از ۱۰ هزار اثر تاریخی موجود در گنجینه میراث فرهنگی استان  را از  فعالیت های مهم این حوزه تا سال ۱۳۹۲ عنوان کرد.

معاون میراث فرهنگی یزد همچنین به عدم  فعالیت این کارگاه  به دلیل پاره مشکلات مدیریتی از سال ۹۲ تا ۹۵ و راه اندازی مجدد آن در سال ۹۵ با همکاری کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی کشور اشاره کرد.

ریاحی  با تاکید بر موفقیت های به دست آمده و نتایج درخشان حاصل از فعالیت این کارگاه و آزمایشگاه  که باعث شده است تا دامنه اختصاص اعتبارات ملی حفاظت و مرمت اشیاء هرسال گسترده تر شود  و وظیفه مسئولین و کارشناسان را برای هزینه کرد آن بر اساس برنامه ای هدفمند و مدون دوچندان سازد گفت: جا دارد با توجه به مجموعه های خصوصی قابل توجهی که در سطح استان شناسایی و مجوز دار شده اند ، اعتبارات استانی جهت خدمت رسانی به مجموعه های خصوصی در دستور کار سالهای آتی قرار گیرد .

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید