شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

۶۰ سفرنگار برای معرفی دروازه آسیا به اروپا عازم ماکو می‌شوند

0 انتشار:

۶۰ سفرنگار از میان ۲۵۸ شرکت کننده در فراخوان جشنواره سفرنگاری ماکوگرام به مرحله نهایی راه پیدا کردند تا با تولید محتوا به منظور معرفی ویژگی‌های تاریخی و طبیعی منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه آسیا به اروپا اقدام کنند.

به گزارش صدای میراث، انتخاب ۶۰ منتخب برای سفر به ماکو در مرحله اول داوری جشنواره ماکوگرام برای حضور در منطقه آزاد ماکو و تولید محتوا در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تاریخ دوم امرداد ۱۳۹۷ از ساعت ۱۸ تا ۲۴ و در دبیرخانه اجرایی این جشنواره در تهران واقع در دفتر فصلنامه گیلگمش، انجام شد.

شرکت‌کنندگان در جشنواره ماکوگرام از ۲۴ استان کشور در سه بخش وب سایت و وبلاگ، اینستاگرام و فیسبوک در فراخوان این جشنواره شرکت کردند که در تولید محتوا برای اینستاگرام ۲۲۴ علاقمند، وبلاگ و وب‌سیات ۳۱ شرکت کننده و فیسبوک ۳ شرکت کننده اعلام آمادگی کردند.

سن مشارکت کنندگان در فراخوان جشنواره ماکوگرام نیز ۲۰ تا ۴۶ سال برآورد شده است. همچنین متقاضی حضور به زبان فارسی در جشنواره با فعالیت در اینستاگرام ۲۰۹ متقاضی، متقاضیان حضور به زبان انگلیسی در جشنواره برای تولید محتوا در اینستاگرام ۱۵ شرکت کننده و در بخش وبلاگ نیز متقاضی فعالیت به زبان فارسی ۲۹ متقاضی هستند. برای حضور در بخش وبلاگ به زبان انگلیسی نیز ۲ متقاضی اعلام آمادگی کردند.

براساس قانون جشنواره ماکوگرام همه کسانی که در بخش فیسبوک در این جشنواره شرکت می‌‌کنند باید به زبان انگلیسی در فضای فیسبوک تولید محتوا کنند.

دبیرخانه جشنواره ماکوگرام اعلام کرده است که در گام نخست مشخصات صفحات اجتماعی همه شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت تا با آیین‌نامه جشنواره، اطلاعیه و فراخوان مطابقت داشته باشند و در این مرحله، اگر فردی نتوانسته بود شرایط حضور در جشنواره را احراز کند برای حضور در داوری دوم انتخاب نشده است.

در بخشی از شاخص‌های ماکوگرام تاکید شده است که ارزیابی با در نظرگرفتن چندین شاخص از جمله تعداد “فالوورها” و “لایک‌ها” انجام نشده است. هر چند که این معیارها مدنظر داوران قرار گرفته است.

براساس این اعلام، ثبات فعالیت شرکت‌کننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و عدم فعالیت مستمر از مواردی بود که امتیاز برخی شرکت‌کننده‌ها را کاهش ‌داد. انسجام مطالب، هماهنگی عکس و تصویر، زیبایی تصویر و روایی بودن متن، استفاده از فیلم، وجود کپشن، استفاده از “هشتگ” نیز از دیگر موارد مورد نظر هیات داوران بود.

از زمان انتشار فراخوان جشنواره ماکوگرام تا زمان داوری نیز مهلت داده شد تا صفحه‌های خصوصی به صفحه‌های عمومی تبدیل شود که برخی شرکت‌کنندگان این موضوع را مورد غفلت قرار دادند و از جشنواره خارج شدند.

داوارن جشنواره سفرنگاری ماکو همچنین تلاش کرده‌اند با استفاده از معیارها، صفحات نادرست با تعداد فالوورهای تقلبی را تشخیص دهند و مقدار مشارکت خوانندگان با هر پست را نیز در نظر بگیرند.

سیستم ارزیابی وب‌سایت و وبلاگ نیز براساس زیبایی، فعالیت مستمر، متن‌‌خوانی، تعداد سفرنامه‌‌ها و مرتبط بودن با موضوعات جشنواره انجام شد که برخی افراد تخصص ویژه‌ای در طراحی، فعالیت ماجراجویانه، عکاسی از آسمان شب، پرنده‌نگری و … داشتند که یا به طور جداگانه برای حضور در جشنواره در نظر گرفته شدند یا امتیاز مثبت گرفتند.

داوران ماکوگرام همچنین شرکت‌کنندگان بومی/محلی اهل منطقه آزاد ماکو را نیز مورد ارزیابی قرار دادند و در این مسیر برای بالابردن میزان مشارکت بومی، داوران جشنواه با ملایمت بیشتری رای خود را برای حضور این افراد در جشنواره ماکوگرام ارایه کردند.

در جشنواره سفرنگاری ماکوگرام همچنین ۲۰ خبرنگار کشوری و محلی این رویداد تازه در معرفی جاذبه‌های گردشگری غرب کشور را پوشش می‌دهند.

شهاب چراغی، حسین عبدالهی، ستایش فرجی، پژمان نوروزی و آرش نورآقایی به عنوان سفرنامه‌نویس، راهنمای گردشگری، مدرس، جهانگرد و پژوهشگر، داوران جشنواره سفرنگاری ماکوگرام هستند.

شرکت‌کنندگان در جشنواره ماکوگرام و علاقمندان به مشارکت در جشنواره سفرنگاری ماکو می‌توانند برای اطلاع از ادامه فرآیند جشنواره به آدرس اینترنتی etravelgram.ir و صفحه اینستاگرام maku.gram@ مراجعه کنند.

گفتنی است جشنوار سفرنگاری ماکوگرام از ۸ تا ۱۲ امرداد سال ۱۳۹۷ به همت منطقه آزاد ماکو و با همکاری فصلنامه گیلگمش برگزار می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید