پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

۷۰۰ در و درگاه سنگی با کمک انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون ثبت ملی شد

0 انتشار:

انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون در استان اصفهان با وجود عمر اندک خود، موفق به ثبت ملی یک اثر فرهنگی – تاریخی شد.

سید عبدالله جلیلیان ریبس انجمن دوستداران میراث فرهنگی تیران و کرون در استان اصفهان به صدای میراث گفت: رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به استاندار اصفهان مراتب ثبت یک اثر فرهنگی – ‌تاریخی در این استان را به او ابلاغ کرد.

وی افزود: در زمان‌های دور استفاده از درهای سنگی در شهرستان تیران و کرون مرسوم بود و حدود دو هزار درب سنگی وجود داشته که به مرور زمان این درها در معرض تخریب و نابودی قرار گرفتند.

جلیلیان گفت: انجمن دوستداران میراث فرهنگی با تشکیل گروهی از اعضاء زیر نظر اداره میراث فرهنگی شهرستان، نسبت به شناسایی و درج مختصات جغرافیایی و تکمیل فرم‌های مربوط به ثبت ملی این درهای سنگی که حدود ۷۰۰ عدد از آن‌ها باقی بود، اقدام کرد و سرانجام با کمک و پیگیری‌های این انجمن، درگاه‌ها و درهای سنگی باغ‌های تاریخی تیران ثبت ملی شدند.

در نامه علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان نیز آمده است که در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی “درگاه‌ها و درهای سنگی باغ‌های تاریخی تیران” واقع در استان اصفهان، شهرستان تیران و کرون، بخش مرکزی، شهر تیران، ورودی باغ‌ها که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌شماره ۳۲۰۶۵  مورخ ۲۳/۳/۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ابلاغ می‌گردد.

براساس این نامه، اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن‌ها شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید