جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

اکران خصوصى «کاشى هفت رنگ» در خانه هنرمندان برگزار شد

0 انتشار:

صدای میراث:‌ ‎مراسم اکران خصوصى فیلم کاشى «هفت رنگ» به کارگردانی و تهیه کنندگى مینا سلیمى، عصر یکشنبه، سیزدهم مرداد با حضور هنرمندان حوزه سینما و تئاتر، اصحاب رسانه و منتقدان سینمایى در خانه هنرمندان برگزار شد.

به مناسبت اکران خصوصی فیلم «کاشى هفت رنگ» على دهکردى ، سیروس الوند، حبیب رضایی، هوشنگ گلمکانی، امیر شهاب رضویان ،منوچهر زنده دل، نگار اسکندر فر، ابوالحسن داوودی، دکتر اکبر عالمی، محمد امیر یاراحمدی، عادل بزدوده ، حسن بشکوفه، محمود گبرلو، جمشید آهنگرانى، احسان لاجوردى، محمدرضا مقدسیان، یاسر نوروزى، روز یکشنبه در خانه هنرمندان حضور پیدا کردند تا به تماشاى این فیلم بنشینند.

مسعود دلخواه و آریا توسلى از بازیگران فیلم، منوچهر زنده دل، صدا پیشه فیلم و ارس رزاز، مدیر تولید فیلم نیز در این مراسم حضور داشتند.

بعد از اکران کاشى هفت رنگ، جلسه نقد و بررسى فیلم با حضور آرش خوشخو، منتقد سینمایى و اجراى حسام مقامى کیا برگزار شد که در این جلسه على دهکردی و منوچهر زنده دل با اشاره به وجوه تمایز فیلم، جسارت کارگردان در استفاده از تکنیک جدید براى روایت فیلم را تحسین کردند.

دهکردی گفت: «برای من دیدن این فیلم غافلگیر کننده بود. اولین بار بود که نمی دانستم در چه فیلمی بازی کردم. اما همانقدر که این فیلم برایم غافل گیر کننده بود تحسین بر انگیز هم شد.»

علی دهکردی این فیلم را نویدبخش نگاهی متفاوت برای فیلمسازان جوان دانست تا با الهام گرفتن از آن خودشان را از محدوده‌های آهنینی که برای فیلمسازی در ذهنشان ساخته اند رها کنند.

دهکردی در ادامه گفت: «اگر ما به سینمای ملی مان نگاهی جهانی داریم باید دست همیاری به تکنیک هایی جدیدی که در جهان استفاده می شود بدهیم و فکر نکنیم که سینمای واقعی فقط سینمای قصه پرداز است. سینما می تواند انتزاع را نیز به تصویر بکشد.»

مینا سلیمی، کارگردان فیلم در ادامه این جلسه توضیح داد: «پلان‌های مربوط به کاخ عالی‌قاپو اصفهان با بازی على دهکردی در سریال شیخ بهایی در استودیو فیلمبرداری شده بود. ما آقاى دهکردى را از زمینه آن تصاویر جدا کردیم و در تصاویر کاخ واقعی عالیقاپو گذاشتیم.»

در ادامه، منوچهر زنده دل نیز گفت:«خانم سلیمی توانستند رویای خودشان را به تصویر بکشند و این بسیار ارزشمند است. وقتی سال‌ها پیش به تخت جمشید رفتم ایده‌ای شبیه به این در ذهنم آمد که خودم را در آن دوره تصور کنم. اما ایده خود را مثل ایشان به تصویر نکشیدم.»

مسعود دلخواه از بازیگران فیلم نیز گفت: «بعد از مدتها در یک فیلم دنیایی از رنگ دیدم. کاشی های اصفهان برای من ارزش بیشتری پیدا کرد و اگر دوباره به اصفهان بروم به آن کاشی ها با احترام بیشتری نگاه خواهم کرد.»

مسعود دلخواه در ادامه گفت: « این فیلم بیش از هر چیز به معرفی یک هنرمند که هم نویسنده هم کارگردان و هم بازیگر خوبی است منتهی شد. ضمن اینکه نگاهی جدید را در سینمای ما باز کرد که در آن ما می توانیم ریسک کنیم. قطعا هیچ اثری بدون ایراد نیست. اما از آنجا که این فیلم خیلی صبورانه ساخته شده ما را هم وادار می کند بنشینیم و آنرا را با حوصله تماشا کنیم.»

آرش خوشخو منتقد سینمایى حاضر در این جلسه نیز، با اشاره به این که ما نمونه مشابه این فیلم با چنین تکنیکی در سینمای ایران نداریم، فیلم کاشى هفت رنگ را تجربه اى پر از دقت درباره رازورزى معمارى شرقى در طى گذر زمان دانست و گفت: «در سینمای جهان هم به شکل محدود از کولاژ استفاده شده. خانم سلیمی توانستند یک بخش از امکانات فنی سینمای ما را توسعه بدهند که این اتفاق مهمی است. در واقع این همان ذات هنر و تجربه است.»

آرش خوشخو در پاسخ به سوال حسام مقامی کیا مبنی بر اینکه آیا فیلم ظرفیت اکران در گروه هنر و تجربه را دارد گفت: « بله من فکر می کنم فیلم دقیقا تمام مشخصات هنر و تجربه را دارد.»
حسام مقامی کیا در باره محتوای فیلم گفت: « حکایتی که شهرزاد اوایل فیلم نقل می‌کند کلید درک بخشی از اشارات فیلم است. شهرزاد می‌گوید: شاهی بود که حقیقتگویی عالمان را برنمی‌تابید و زبانشان را می‌برید، اما عالمان اسرار را نوشته و به آتش سپردند. این سوختن اسرار را به نقشی گلگون تبدیل کرد. شاه دلبسته نقش‌های زیبای کاشی ها شد و چون از حقیقت آنها آگاه نبود، برج و باروی شهر را با آنها مزین کرد.»

در این مراسم آرش خوش خو ضمن تاکید بر دقت و وسواس به کار رفته از سوی مینا سلیمی در ساخت این فیلم و بداعت و خلاقیت نهفته در آن،‌ کاشی هفت رنگ را تلاشی برای نفوذ به وجه رازورزانه معماری باشکوه مسجد شیخ لطف الله قلمداد کرد و در توصیف آن گفت : « فیلم کولاژى از هنر و فلسفه و حکمت است.»

خوش خو همچنین فیلم را متعلق به ژانری دانست که درآن شاهکار بزرگی مثل کشتی روسی به کارگردانی الکساندر سوکوروف هم ساخته شده است: « استفاده از اتمسفر الهام بخش شاهکارهای معماری برای گذری دراماتیک و خلاقانه از سپهر تاریخ در چنین فیلم هایى مشهود است. او اضافه کرد: « فیلم کاشی هفت رنگ نقایص ملموسی دارد و از توازن کافی برخوردار نیست اما پرچمدار راهی جدید در هنر و سینمای ایران در تلاقی با میراث بزرگ معماری اسلامی است.»

«کاشی هفت رنگ» فیلمی تجربی و خلاقانه است که براى اولین بار در سینماى ایران از تکنیک کولاژ براى روایت داستان بهره گرفته و داستان آن همزمان در دو دوره صفوی و معاصر پیش می رود. در این فیلم از بعضی تصاویر سریال «شیخ بهایی» و «روشن تر از خاموشی» استفاده شده است. سکانس هاى مهم فیلم کاشى هفت رنگ با سکانس هاى بازى درخشان على نصیریان، على دهکردى و حسین یارى در این دو سریال کولاژ شده اند.

به گفته کارگردان فیلم، بداعت تکنیکی و پیچیدگی های دیجیتالی فیلم موجب شده تا ساخت آن قریب به چهار سال طول بکشد.

مینا سلیمی کارگردان و نویسنده فیلم، متولد تهران و فارغ التحصیل دانشگاه گلداسمیت لندن در رشته هنر های زیباست که در حوزه هنرهاى تجسمى نیز فعالیت دارد.

عوامل فیلم «کاشی هفت رنگ»:

نویسنده، کارگردان ، تهیه کننده و تدوینگر: مینا سلیمی

مدیر تولید: ارس رزاز

بازیگران: مسعود دلخواه، مینا سلیمی، آریا توسلی، مصطفی بهشتی و آریاز ذولفقاری

صداپیشگان: ابولحسن طحامی، کتایون اعظمی ، حسین نورعلی ، حمید منوچهری ، امیر منوچهری و مریم منوچهری. با حضور افتخارى منوچهر زنده دل و زنده یاد بهرام زند.

مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر

آهنگساز: پورنگ ثقفى

طراح صدا:‌ سپهر ملک

اصلاح رنگ و نور: الکس گریگراش

مشاور کارگردان:‌ ریچارد کیویت نیوفسکی

مشاور رسانه: فرنوش آباء

مسئول روابط عمومى: میترا زمانى

مدیر اجرایی اکران:‌ پریسا اسدی

عکاس:‌ موسی هاشم زاده

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید