پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

معاون اول رییس‌جمهوری وزیر میراث را مکلف به پیگیری وضعیت مسجد شیخ لطف‌الله کرد/مونسان: هیات بررسی اعزام می‌شود

1 انتشار:

صدای میراث: جلسه شورای عالی میراث‌فرهنگی عصر روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری وزرای علوم، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و معاون اول رییس‌جمهوری خواستار شفاف‌سازی در ماجرای مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان شد و وزیر میراث فرهنگی را ملزم به پیگیری این موضوع کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در این نشست با ضروری خواندن برنامه‌ریزی دقیق برای حراست از آثار فرهنگی، تمدنی و مفاخر ایرانی بر اهمیت گردشگری و صنایع‌دستی در اقتصاد و اشتغال کشور گفت: حراست و حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان هویت کشور ضروری است.جهانگیری افزود: افکار عمومی و نخبگان کشور حساسیت ویژه ای نسبت به میراث فرهنگی و تمدنی و مفاخر کشور دارند و ضروری است که برنامه ریزی دقیقی برای حفاظت از این آثار و تمدن ایرانی انجام شود.

جهانگیری با اشاره به تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از همراهی نمایندگان مجلس برای تشکیل این وزارتخانه قدردانی کرد و گفت: تشکیل این وزارتخانه فرصتی است تا با مدیریت منسجم و همه‌جانبه، شاهد تحول و بهبود در هر سه بخش مهم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشیم که تاثیر تعیین کننده بر اقتصاد و تمدن کشور دارد.

به گفته معاون اول رییس‌جمهوری، تقویت دو بخش گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند نقش مهمی در تامین ارز مورد نیاز کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا کند.

اسحاق جهانگیری در نشست شورای عالی میراث‌فرهنگی اما موضوع مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان که به تغییر رنگ گنبد منجر شده است و در هفته‌های گذشته با انتقاد کارشناسان و صاحبنظران حوزه میراث‌فرهنگی مواجه شد را نیز مطرح کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به دغدغه افکارعمومی و برخی صاحبنظران حوزه میراث‌فرهنگی در خصوص نحوه مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست با تبیین و تشریح دقیق اقدامات انجام شده، دغدغه علاقمندان و صاحبنظران نسبت به مرمت این مسجد تاریخی را مرتفع کند.

اسحاق جهانگیری همچنین از علی‌اصغر مونسان خواست، شخصا بر این موضوع نظارت مستمر داشته باشد.

اعزام هیات میراث‌فرهنگی برای بررسی مرمت گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله
براساس گزارش سایت معاون اول رییس‌جمهوری، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده برای جذب گردشگر به کشور ارائه کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، ایران به جایگاه دومین کشور دنیا در سرعت رشد جذب گردشگر دست یافت.

مونسان با اشاره به اشتغالزایی فراوان بخش گردشگری با سرمایه‌گذاری اندک، تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در بخش گردشگری، علاوه بر ارزآوری به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز منجر شده است.

وی افزود: در بخش صنایع‌دستی نیز با اقدامات و برنامه‌ریزی های انجام شده، از کشور چین سبقت گرفته‌ایم و هم‌اکنون رتبه نخست شهرهای صنایع‌دستی جهان را در اختیار داریم و در ثبت میراث‌جهانی نیز از رتبه ۱۱ به رتبه ۹ در بین کشورهای جهان ارتقاء پیدا کرده‌ایم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین گزارشی از روند سبک سازی سقف مسجد شیخ لطف‌الله و مرمت این مسجد ارائه کرد و گفت: با وجود اینکه تمام مراحل مرمت این مسجد به شکل اصولی و با رعایت ملاحظات انجام شده است، برای رفع دغدغه افکارعمومی و صاحبنظران، هیاتی برای بررسی دقیق‌تر و نظارت بر روند مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان اعزام خواهد شد.

مصوبات جدید شورای عالی میراث‌فرهنگی
براساس این گزارش، در این جلسه موضوع تصویب فهرست ۲۱ مجموعه ملی جهت اداره و نگهداری بصورت هیات امنایی در اجرای ماده ۵ قانون تشکیل میراث‌‌فرهنگی و گردشگری و ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی ماده مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با کلیات آن موافقت شد.

برنامه جامع مدیریت بحران بازارهای تاریخی و تامین تجهیزات و ساماندهی تاسیسات شهری و روستاهای ارزشمند، در برابر حوادث و مخاطرات بطئی و محیطی از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود که به تایید رسید.

در ادامه این جلسه همچنین پیشنهاد اصلاح عنوان و موادی از آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها (مصوب ۱۳۹۴/۶/۴ هیات دولت) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به تصویب رسید.

برنامه جامع مدیریت بحران بازارهای تاریخی و تامین تجهیزات و ساماندهی تاسیسات شهری و روستاهای ارزشمند، در برابر حوادث و مخاطرات بطئی و محیطی از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود که به تایید رسید.

در ادامه این جلسه همچنین پیشنهاد اصلاح عنوان و موادی از آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها (مصوب ۱۳۹۴/۶/۴ هیات دولت) به تصویب رسید.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. در جلسه یاد شده تصویب فهرست ۲۱ مجموعه ملی جهت اداره و نگهداری بصورت هیات امنایی در اجرای ماده ۵ قانون تشکیل میراث‌‌فرهنگی و گردشگری و ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با کلیات آن موافقت شده است . این در حالی است که ماده ۵ قانون یاد شده در زمان ادغام میراث فرهنگی با گردشگری بود که آن زمان سازمان میراث فرهنگی با توجه به ساختار پرسنلی و اعضای هیات علمی اش پژوهشگاه بود و این قانون اداره و نگهداری به صورت امنایی مربوط به آن زمان بود. با ادغام گردشگری و اضافه شدن بدنه گردشگری ( که اعضای هیات علمی آن به اندازه ای نبود که شامل این قانون شود) بحث پژوهشگاه بودن این ساختار جدید عملا منتفی شد و به این علت تشکیل هیات امنا مشمول ماده ۱ احکام دائمی برنامه های توسعه نمی شود.و اینکه چرا بعد از ۱۴ سال ( از تصویب میراث فرهنگی با گردشگری در سال ۸۴ و پس از ان ادغام صنایع دستی ) تصویبی بر مبنای قانونی صورت می گیرد که در حال حاضر کاربرد ندارد زیرا کل سازمان پژوهشگاه نیست و این قانون مربوط به زمانی بوده که یکی از این سه عضو یعنی سازمان میراث فرهنگی پژوهشگاه بوده است

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید