ماکو در ایران شناخته شد/ آرش نورآقایی، کارشناس گردشگری

0 انتشار:

ماکوگرام، تولید محتوای خلاق در گردشگری ماکو بود. پیشتر این پروژه در سال ۹۵ برای قشم با عنوان بلاگرهای قشم اجرا شد.

ماکوگرام در قالب گردشگری الکترونیک به تولید محتوا در فضای مجازی توجه داشت و هدف تنها شناساندن ماکو به گردشگران بود.

شهر ماکو به هیچ عنوان در گردشگری ایران شناخته شده نبود و هدف ماکوگرام نیز معرفی شهری بود که اتفاقا داخل ایران است و برای سفر به آن نیاز به داشتن پاسپورت نیست.

در تحلیل های ماکوگرام تعداد ۹۷۶ هزار و ۱۵۵ فالور در فضای مجازی جمع آوری شد. تعداد رقابت کنندگان در ماکوگرام ۶۳ نفر بود که ۹ نفر بومی و ۵۴ نفر کشوری و یک خارجی در این جشنواره گردشگری حضور یافتند.

تنها در بخش هشتگ های جشنواره عنوان هشتگ ماکوگرام ۸۷۷ مرتبه، ماکو را باید دید ۲۷۴۶ مرتبه، ماکوگردی ۴۷۹ مرتبه، هشتگ ماکوگرافی ۴۴۴ مرتبه، ماکوگرام انگلیسی۵۸۲ بار، هشتگ visit maku حدود ۵۰۳ مرتبه و trip to maku به تعداد ۴۳۸ مرتبه دیده شد.

همچنین ۱۰ وبلاگ، ۵۲ صفحه اینستاگرام و ۱ صفحه فیسبوک برای معرفی ماکو در سطح کشور و حتی خارج از کشور فعال شدند.

در هفته ای که ماکوگرام برگزار شد شرکت کنندگان در رویداد ماکوگرام به بومگردی، بحث مرتبط با لک لک ها، منشورهای بازالتی، قره کلیسا، باغچه جوق، آبشارهای ماکو، موسیقی محلی، فولکلور و زبان محلی پرداختند.

موضوعات توسعه پایدار، بومگردی، طبیعت گردی عکاسی در شب، خوراک، توریسم فرهنگی و گردشگری خرید بود.

اما آنچه اهمیت دارد تداوم گردشگری ماکو پس از ماکوگرام بر عهده بخش خصوصی و دولتی است. بخش خصوصی البته چابک تر و بهتر از بخش دولتی در توسعه گردشگری در کشور عمل کرده است. بوروکراسی اداری متاسفانه حتی دلسوزان را نیز به تردید وادار می کند. مسئولان دولتی گاه چنان از سوی وجدان جامعه در فشار قرار می گیرند که نمی توانند به اندازه بخش خصوصی در رونق گردشگری فعال باشند.

بخش دولتی نه تنها در مورد ماکو که در سراسر کشور اگر بتواند با بخش خصوصی درست کار و فعالیت کند، بخش خصوصی آماده انجام پروژه های مهم گردشگری در  ماکو و سطح کشور است.

وظیفه ماکوگرام بردن گردشگران به ماکو نبود بلکه تولید محتوای فراوان برای شناساندن ماکو در شبکه های مجازی و فضای اینترنت بود و حالا گردشگری این شهر آرام آرام به پیش می رود.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید