شنبه, ۲۱ مهر, ۱۴۰۳

شرط انتخاب وزیر میراث فرهنگی اعلام شد | رییس کمیته گردشگری ستاد مرکزی انتخاباتی پزشکیان: تخصص، قدرت تحلیل و توانمندی حل مشکل شاخص انتخاب وزیر میراث فرهنگی است 

0 انتشار:

صدای میراث: رییس کمیته گردشگری ستاد مرکزی انتخاباتی رییس جمهوری منتخب ایران شرایط انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را اعلام کرد.

غلام حیدر ابراهیمبای سلامی، نماینده سابق مجلس و جامعه شناس که ریاست کمیته گردشگری ستاد مرکزی دکتر مسعود پزشکیان را برعهده داشت با بالا گرفتن اظهارنظرها درخصوص انتخاب وزیر جدید میراث فرهنگی از سوی برخی افراد و انجمن‌ها در گفت‌و گوی مفصل با صدای میراث شرایط انتخاب وزیر جدید میراث فرهنگی از سوی رییس جمهوری منتخب را اعلام کرد و در خصوص شاخصه‌های انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت چهاردهم گفت: وزیر میراث فرهنگی باید فردی متخصص و دارای تحلیل در سه حوزه وظیفه ای این وزارتخانه باشد.

فصل گردشگری؛ مدعیان اداری و ناتوانی در طراحی و اجرا

ابراهیمبای سلامی که ریاست بنیاد علمی توسعه گردشگری پایدار کشور را نیز برعهده دارد با تاکید بر این که دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان نیازمند وزیری است که در وزارت میراث فرهنگی نسبت به توسعه صنعت گردشگری ایران دانش عمیق داشته باشد افزود: وزیر میراث فرهنگی در دولت جدید باید مولفه های شش‌گانه گردشگری ایران را بطور کامل بشناسد و از میراث فرهنگی کشور و معرفی آـثار تاریخی ایران شناخت عمیق داشته باشد و قادر به بازاریابی وسیع برای صنایع دستی ایران باشد.

رییس کمیته گردشگری ستاد مرکزی مسعود پزشکیان تاکید کرد: صنعت گردشگری ایران یک صنعت کاملا تخصصی است که می تواند به دو حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی هم کمک‌ شایان کند و تعالی بخش هر دو حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور باشد. بنابراین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت جدید باید با رویکرد توسعه گرایانه و بهره‌گیری از طرح‌های پیشران گردشگری،  بازار گردشگری ایران را وسعت بدهد.

او با آسیب‌شناسی از وضعیت فعلی بازار گردشگری ایران اعلام کرد: بازار گرشگری ایران در شرایط فعلی، سنتی، محدود و پراکنده است که با سیاستگزاری و برنامه ریزی درست بر اثر دانش عمیق شخص وزیر و ارایه راهبردهای مناسب می‌تواند به یک بازار بزرگ و منسجم تبدیل شود.

رییس کمیته گردشگری ستاد مرکزی انتخاباتی مسعود پزشکیان، رییس جمهوری منتخب تاکید کرد: متاسفانه مدعیان صنعت گردشگری کشور بیشتر افرادی هستند که سابقه اداری دارند و کمتر در بخش های توسعه گرایانه و طراحی و اجرا نقش داشته اند که امیدواریم رییس جمهوری محترم براساس برنامه‌ و سیاست های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه کشور، با رویکرد تخصصی فردی را برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب کند که تحول کارآفرینانه را در این صنعت نهادینه و شرایط را برای پیشرفت و توسعه کشور و کارکردهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مهیا سازد.

غلام‌حیدر ابراهیمبای سلامی تاکید کرد: صنعت گردشگری بهترین راهبرد برای توسعه صادرات بهینه با سرمایه گذاری در داخل کشور است که ارزآوری و ایجاد درآمد بین‌المللی برای کشور از مسیر این صنعت ممکن است. در رویکرد عدالت‌خواهانه و کارآفرینانه نیز صنعت گردشگری تنها صنعتی است که درآمد حاصل از آن از نظام بین‌المللی، مستقیم به دست افراد جامعه و کسب و کارهای فعال همچون هتلداری، رستوران ها، خرید سوغات و صنایع دستی، بازارها و حمل و نقل است می‌رسد. درست برخلاف صنعت نفت که درآمد آن در اختیار دولت است و مردم باید برای گرفتن پول و درآمد بیشتر التماس دولت کنند.

رییس بنیاد علمی توسعه گردشگری پایدار ایران افزود: در صنعت گردشگری کانال های توزیع کسب‌وکار و درآمد وجود دارد که فرصت اشتغال برای طبقات محروم و کارآفرینی برای سرمایه های نهفته در کشور ایجاد می‌کند. هو گردشگری داخلی و هم گردشگری بین الملی ایران نیاز به نوعی پارادایم شیفت دارد و باید حوزه معرفتی و کارآفرینی را در این صنعت متحول کرد تا با بزرگ شدن بازار گردشگری ایران شرایط بهتری در کشور ایجاد شود.

او با اشاره به تاثیر مثبت و برنامه ریزی شده توسعه گردشگری داخلی بر آمایش سرزمین و عدالت گستری در مناطق مختلف ایران که دارای شهر موزه های بزرگ و کوچک فراوان هستند اعلام کرد: صنعت گردشگری نیاز به رویکرد تحخصصی و تحول کارآفرینانه دارد و با رویکردهای بوروکراتیک و اداری معمول به جایی نخواهد رسید.

فصل میراث فرهنگی؛ حفاظت، مرمت و تعالی آثار تاریخی

رییس کمیته گردشگری ستاد مرکزی رییس جمهوری منتخب درخصوص شاخصه‌های لازم برای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد: ایران با بیش از ۳۶ هزار پایگاه (سایت )تاریخی و فرهنگی، یکی از غنی ترین منابع و جاذبه میراث فرهنگی برای گردشگری غرب آسیا است. بنابراین همانگونه که زبان پارسی یکی از باشکوه ترین میراث فرهنگی کشور است و در ادبیات ایران و جهان می درخشد، آثار و ابنیه تاریخی نیز از نشانه های تمدن و پیشرفت حقوق مادی و معنوی انسان‌ها است. در واقع میراث فرهنگی که اصل فرهنگ ایران را در معماری و آداب و رسوم و هنرهای مختلف تجلی می کند، مهمترین جاذبه گردشگری ایران است.

‎او افزود: با توجه به این موارد وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برای حفاظت و مرمت و تعالی میراث فرهنگی بکوشد تا در رویکرد توسعه گردشگری و تعالی میراث فرهنگی، شاهد شکوه و عظمت فرهنگ ایرانی و اسلامی باشیم.

‎غلام‌حیدر ابراهیمبای سلامی با اشاره به مزیت های تاریخی و فرهنگی تمدن های باستانی و هخامنشی که در نقاط مختلف ایران از شوش تا تخت جمشید در شیراز و همدان و کرمانشاه گسترده شده است، اعلام کرد: در تمدن پس از اسلام نیز شاهد آغاز «عصر فرهنگ زرین ایران»هستیم که بسیاری از آثار فاخراین دوره در مساجد، اماکن عمومی، کاروانسراها، پل‌ها ، انبارها و بسیاری از اماکن اقامتی و مسکونی باقی مانده است.

‎او گفت: در پس از اسلام شاهد تحول بزرگی در معماری و ارایه هنرها در فرهنگ ملموس و شکوفایی فرهنگ ناملموس هستیم. یعنی رودکی ،فردوسی ،حافظ ،سعدی ، خیام و مولوی در فرهنگ ناملموس بعد از دوران اسلامی به وجود آمدند و در این دوره است که شاهد آثار فرهنگی و ناملموس فراوان نیز  هستیم. بنابراین میراث فرهنگی می تواند مهمترین مولفه جاذبه های ایران باشد و بیشتر مردم اروپا و غرب نیز مشتاق دیدار از آثار فرهنگی و باستانی ایران در وجه ملموس و ناملموس آن هستند. به همین دلیل باید حفاظت، مرمت و تعالی میراث فرهنگی در اولویت اصلی وزیر جدید میراث فرهنگی باشد که منجر به توسعه گردشگری ایران با رویکرد توسعه مقاصد و جاذبه های با شکوه ایران می شود.

صنایع دستی؛ بازاریابی گسترده و صادرات وسیع 

‎رییس کمیته گردشگری ستاد مرکزی انتخاباتی مسعود پزشکیان توجه جدی به حوزه صنایع دستی را درخواست دیگر دولت چهاردهم از وزیر میراث فرهنگی جدید اعلام کرد و گفت: در بحث صنایع دستی در برنامه هفتم ارایه نقشه جامع صنایع دستی کشور از وزارت میراث فرهنگی درخواست شده است که این موضوع در مانیفست انتخاباتی آقای پزشکیان هم به صراحت اعلام شده است.

غلام‌حیدر ابراهیمبای سلامی تاکید کرد: ‎‎صنایع دستی وجه فاخری از فرهنگ و تمدن ایران است و توسعه بازاریابی بین المللی آن فرایندکارآفرینی و اشتغازایی را تسهیل و تسریع می‌کند.

او گفت: وزیر جدید میراث فرهنگی باید بتواند بازاریابی بین المللی و داخلی برای تنوع بخشی به تولیدات صنایع دستی و افزایش تیراژ و اقتصادی کردن تولید هنرها و سنتی را گسترش دهد. باید

‎ شرایط تسهیل بازاریابی را در داخل وخارج فراهم و با بهبود زنجیره تامین صنایع دستی و ارتقاء زنجیره ارزش صنایع دستیفراهم شود و  اقدام به رشد فرایند کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور از طریق توسعه صنایع دستی در کنار گردشگری شود.وزیر جدید همچنین وظیفه دارد با توسعه بازارهای بین‌المللی برای صادرات تولیدات هنرمندان صنایع دستی کشور به بهبود وضعیت اقتصادی و تعالی مادی و معنوی  آثار هنرمندان و صادرکنندگان صنایع دستی ایران اقدام کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید