صفحه اصلی > خبر دوم و ميراث فرهنگی : واکنش جالب برگزار کنندگان جشن هنری میراث در شیراز | از «جوابیه مجازی» تا اتهام «دروغ پردازی و حاشیه سازی» | به جای فرار هزینه برگزاری جشن هنری شیراز را اعلام کنید!

واکنش جالب برگزار کنندگان جشن هنری میراث در شیراز | از «جوابیه مجازی» تا اتهام «دروغ پردازی و حاشیه سازی» | به جای فرار هزینه برگزاری جشن هنری شیراز را اعلام کنید!

صدای میراث: گزارش صدای میراث از بودجه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی هزینه شده برای برپایی سومین جشنواره چندرسانه ای میراث در شیراز که بر پایه اظهارات ۵ منبع استانی و افراد حاضر در ستاد برگزاری و برخی شرکت کنندگان این رویداد با هدف شفاف سازی مورد تاکید دولت جدید منتشر شد، با واکنش جالب مدیران وزارت میراث فرهنگی مواجه شد.

منابع مورد تماس این رسانه اعلام کرده بودند رقمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برپایی این رویداد در شهر شیراز شده است و صدای میراث نیز براساس رسالت اطلاع رسانی خود با درج این گزارش از برگزار کنندگان این جشنواره که آغاز و ادامه آن در معاونت میراث فرهنگی و البته در دولت گذشته به انجام رسید، درخواست کرد رقم بودجه هزینه شده برای ۴۰۰ میهمان این جشنواره و هزینه های متعدد برپایی این رویداد ۵ روزه را بطور شفاف اعلام کنند تا اگر منابع صدای میراث و این رسانه در اعلام مبلغ هزینه شده دچار خطا شده اند در جهت اصلاح آن اقدام شود.

این رقم در حالی اعلام شد که بسیاری از آثار تاریخی ایران نیازمند یک میلیارد تومان بودجه برای مرمت و احیاء، بسیاری از کاوش های باستان شناختی کشور نیازمند همین میزان بودجه برای شروع کاوش و بسیاری از محوطه های باستانی نیازمند حفاظت و تامین امنیت هستند. اما واکنش مدیران میراث فرهنگی و دوستداران شان به گزارش صدای میراث چه بود؟

دروغ پردازی و حاشیه سازی یا فرار از پاسخگویی؟

علیرضا تابش همواره ارتباط خوب و قوی با رسانه ها را حفظ کرده است. او در سوابق مدیریتی خود همواره احترام ویژه ای برای رسانه ها و خبرنگاران قائل بوده و هست. تردیدی در شخصیت باوقار و دوستی و رفاقت دیرینه او با فعالان رسانه ای کشور نیست. اما تابش در این یک مورد ترجیح داده است به عنوان دبیر جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی و برگزار کننده جشن رسانه ای میراث در شیراز، به جای شفاف سازی در بودجه هزینه شده و پاسخ دادن به گزارش صدای میراث، با بازنشر نوشته رییس فعلی موزه ملک و استناد به اظهارات زیرکانه او علیه گزارش صدای میراث، در صفحه خود در اینستاگرام که بعدتر در خبرگزاری میراث آریا، ارگان رسمی وزارت میراث فرهنگی با عنوان «واکنش دبیر جشنواره چند رسانه‌ ای میراث‌ فرهنگی به برخی شایعات پیرامون این جشنواره» بازنشر شد، بدون شفاف سازی بودجه هزینه شده در معاونت میراث فرهنگی و استان فارس و اداره کل میراث فرهنگی این استان برای برپایی جشن رسانه ای شیراز بنویسد: «قصد پرداختن به دروغ پردازی و حاشیه سازی را نداریم.»

عصر دیروز که صدای میراث گزارش هزینه کرد جشنواره چند رسانه ای شیراز را منتشر کرد و در آن از تحمیل تامین اعتبار در بخش های مختلف این وزارت خانه و استانداری فارس و اداره میراث فرهنگی این استان در شرایطی که آثار تاریخی کشور به بهانه نبود بودجه با گلایه های چندین ساله وزارت میراث فرهنگی به ویژه معاونت فعلی و گذشته میراث فرهنگی این وزارتخانه مواجه شده انتقاد و اعلام کرد، «بهتر است مدیران میراث فرهنگی و برگزار کنندگان رویداد سینمایی و رسانه ای میراث فرهنگی شیراز بطور شفاف هزینه صورت گرفته برای برپایی این جشن را اعلام کنند تا اگر گزارش صدای میراث به اعتبار پیگیری از ۵ منبع استانی و برگزار کننده جشنواره سینمایی میراث در شیراز دچار لغزش شده اصلاح شود.»

اما برگزار کنندگان این جشن چه پاسخی برای صدای میراث داشتند؟ آن ها با بهره گیری از «جوابیه نویسی» زیرکانه دیگران، صدای میراث را متهم به داشتن «نگاه سطحی و تک بعدی»، «دروغ پردازی و حاشیه سازی» کردند. پاسخی که بیشتر به فرار و پنهان کردن هزینه های صورت گرفته برای رویدادی هنری که می توانست زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا بخش جنبی جشنواره فجر باشد شبیه است.

مدیران میراث فرهنگی کشور براساس اصل شفافیت در دولت جدید، چه به مذاق شان خوش آید یا دلگیر شوند، باید هزینه برپایی رویداد هنری شیراز را که صفر تا صد آن در معاونت میراث فرهنگی کشور، نقطه ای که اولویت اصلی آن باید تخصیص بودجه و اعتبار برای نگهداری و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی در شرایطی که این آثار با تخریب و فرسایش شدید مواجه شده اند تشکیل شده است، در اختیار رسانه ها و افکارعمومی قرار دهند تا هزینه و فایده این رویداد در بخش میراث فرهنگی کشور برآورد شود.

جوابیه نویسی مجازی 

نخستین تحرک در واکنش به گزارش صدای میراث شب گذشته و از سوی علیرضا دبیری نژاد مدیر سابق روابط عمومی موزه ملک و مدیر فعلی این موزه صورت گرفت. او با بازنشر گزارش صدای میراث در فضای مجازی متعلق به خود نوشت: «از پانزده سال پیش حوزه معرفی و آموزش عمومی که از وظایف ذاتی و اساسنامه ای میراث فرهنگی بود کنار گذاشته شد و به محاق رفت. از همان زمان جشنواره های مرتبط با میراث فرهنگی مثل یادگار هم تعطیل شد. این که حالا چراغی در این حوزه روشن شده و قدم هایی برای معرفی در حوزه میراث فرهنگی برداشته می شود منصفانه نیست که وظایف حوزه میراث فرهنگی را رو در روی هم قرار دهیم و به نام یکی حوزه دیگر را بکوبیم. ممکن است به شیوه اجرای جشنواره نقدهایی باشد اما اصل موضوع در هر برهه ای لازم است. آگاهان به میراث فرهنگی می دانند که تک بعدی دیدن وظایف این حوزه نگاه سطحی است و باید همه جنبه ها را با هم و متوازن دید.»

این واکنش جهت دار رییس موزه ملک به گزارش صدای میراث بود که در آن به مدیران میراث فرهنگی اعلام کرده بود در شرایطی که بسیاری از محوطه های تاریخی و باستانی کشور نیازمند کاوش و مرمت و حفاظت و نگهداری هستند و در همان استان فارس قادر به تامین بودجه ۱٫۵ میلیارد تومانی مطالعات گلسنگ زدایی تخت جمشید نبودند و محقق این پروژه ناگزیر به درخواست حمایت مردمی برای تامین بودجه آن با مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری کشور شده بود، یا در همان بیشاپور ثبت جهانی شده که به تازگی بتن ریزی در آن انجام شده بود و تنها ۳ درصد از این محوطه باستانی کاوش شده است و ۹۷ درصد آن از زیر خاک بیرون نیامده است، یا وضعیت نامناسب آثار و بناهای موجود در محور ساسانی فارس که نیازمند مرمت و حفاظت فوری هستند، یا اصلا کمی دورتر در چغازنبیل که نخستین اثر ثبت جهانی شده ایران از دوره عیلام باستان است و در تمام فصول سال باید مرمت و حفاظت شود و تنها یک میلیارد تومان بودجه دارد که هزینه کاهگل کردن آن را هم نمی دهد، چرا باید ۵۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه برگزاری جشنواره ای شود که می توانست به عنوان بخش جنبی جشنواره فیلم فجر باشد نه آن که در دل معاونت میراث فرهنگی تعریف شود که نخستین و مهمترین وظیفه اش صیانت از آثار تاریخی ثبت ملی و جهانی شده ایران و محوطه های باستانی رها شده و پایگاه های میراث فرهنگی دست و پا بسته ای است که به مدد تفویض اختیار آن ها به استان ها باید کاسه چرخان دستگاه ها شوند تا هزینه نگهداری و حفاظت مهمترین محوطه میراثی ایران را تامین کنند که تازه آیا با درخواست های شان موافقت بشود یا نه؟

مدیر موزه ملک بخواند

علیرضا دبیری نژاد، رییس فعلی موزه ملک بسیار زیرکانه صدای میراث را در متن نگاشته شده خود در فضای مجازی چنین نواخته است: «حالا که چراغی روشن شده…منصفانه نیست وظایف حوزه میراث فرهنگی را رو در روی هم قرار داد.» او در بخشی دیگر از این نوشته با زیرکی تمام، صدای میراث را متهم کرده که «نگاه سطحی و تک بعدی» به حوزه میراث فرهنگی داشته و نوشته است: «آگاهان به میراث فرهنگی می دانند که تک بعدی دیدن وظایف این حوزه نگاه سطحی است و باید همه جنبه ها را با هم و متوازن دید.»

رییس موزه ملک که در جوابیه نویسی مجازی برای گزارش رسانه ها سابقه خوبی دارد در جمله پایانی خود پاسخ جالبی هم داده است. او معتقد است نباید «نگاه سطحی و تک بعدی» به میراث فرهنگی داشت و باید تمام جنبه ها را «با هم و متوازن» دید. اما پرسش صدای میراث این است که آیا رییس فعلی موزه ملک و مدیر سابق روابط عمومی این موزه نمی داند، وضعیت آثار و محوطه های تاریخی ایران چگونه است؟ نمی داند کفه ترازوی تخریب و فرسایش آثار تاریخی کشور در همان معاونت میراث فرهنگی سنگین تر از کفه معرفی و آموزش عمومی است؟ آیا رییس فعلی موزه ملک نمی داند که سال ها فرهنگسازی همین رسانه ها بود که موجب شد مردم در بافت تاریخی یزد راهپیمایی کنند تا در برابر تخریب این بافت ارزشمند جهانی شده بایستند و موفق شوند؟ آیا نمی داند در سه روز گذشته همین بازاریان تهران در اعتراض به تخریب سرای تاریخی سیگارچی آن هم بدون حمایت رسانه ها بسط نشسته و به دفتر مقام معظم رهبری و همین دیروز به شخص وزیر نامه زده اند که باید این سرای تاریخی حفظ شود؟

اگر اظهارات رییس موزه ملک را نخواهیم به سطح جوابیه از سوی وزارت میراث فرهنگی تقلیل دهیم، واکنش علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی به گزارش صدای میراث با بازنشر نوشته او و پانویس و فلش زدن بر آن، این نظریه را تقویت می کند که جوابیه نوشته شده توسط مدیر موزه ملک مورد تایید دبیر جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی قرار گرفته است.

اما پاسخ مدیر موزه ملک و دبیر جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی به گزارش صدای میراث را اینگونه هم می توان نوشت: «آگاهان به میراث فرهنگی خوب می دانند هزینه های صورت گرفته برای جشن هنری میراث در شیراز بدون در نظر گرفتن نیاز فوری آثار و محوطه های تاریخی این استان و کشور به مرمت و حفاظت و صیانت فوری چه اندازه به تک بعدی شدن وظیفه اصلی معاونت میراث فرهنگی کشور منجر می شود و تا چه اندازه می تواند به نامتوازن شدن وظایف وزارت میراث فرهنگی در قبال حفظ آثار تاریخی دامن بزند و در نهایت دیدگاهی سطحی نگرانه به اولویت های میراث فرهنگی کشور ایجاد کند.»

admin

مقالات مرتبط