صفحه اصلی > تازه‌ترين‌ها و ميراث فرهنگی : آبروریزی در تفاهمنامه مترو شیراز | ماجرای تفاهم سه جانبه ای که پژوهشگاه میراث فرهنگی را پادوی شهرداری شیراز كرد

آبروریزی در تفاهمنامه مترو شیراز | ماجرای تفاهم سه جانبه ای که پژوهشگاه میراث فرهنگی را پادوی شهرداری شیراز كرد

صدای میراث: دو روز پس از رسانه ای شدن ماجرای عبور مترو شیراز از حافظیه، رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بلافاصله راهی شیراز شد تا در نمایشی خبری از توقف عبور مترو از زیر حافظیه خبر دهد و چند روز بعد هم اعلام كند تفاهمنامه مطالعاتی مترو شیراز میان آن پژوهشگاه و شهرداری و دانشگاه هنر شیراز منعقد شده است.

این تفاهمنامه البته تا آخرین روز بركناری رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و آمدن رییس جدید، از چشم رسانه ها پنهان ماند و آنچه ماند، چند اظهارنظر نامفهوم و جزیی از تفاهمنامه ای بود كه رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پای آن را امضا كرده بود.

او البته با بهره برداری خبری از ماجرای مترو حافظیه و امضای تفاهمنامه سه جانبه در این موضوع، به شكل عجیبی پای خود را از این پروژه بیرون كشید. مصطفی ده پهلوان اما پای متنی را در برابر دوربین ها امضاء كرد كه حالا با انتشار جزئیات آن در صدای میراث و بزعم فعالان میراث فرهنگی در استان فارس، توانست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را تا حد پیمانكار و پادوی شهرداری شیراز پایین بكشد.

اما ماجرا به همین امضا ختم نشد و رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی در یك اقدام عجیب تصمیم گیری نهایی درباره مترو شیراز را به علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار كرد. در حالی كه این پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بود كه پیش از این اقدام با اعلام موضع رسمی درباره طرح های عمرانی در محوطه های تاریخی حجت را بر همگان تمام می كرد.

 

اگر این مطلب را می پسندید با یک کلیک از ما حمایت کنید.

تعهد پژوهشگاه میراث فرهنگی برای گرفتن مجوزهای لازم برای اجرای مترو شیراز

اما متن تفاهمنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مترو شیراز چه بود و چرا باید این تفاهمنامه ضعیف ابطال و متن جدید جایگزین آن شود؟ صدای میراث پس از یكماه پیگیری توانست به متن تفاهمنامه ای كه تا امروز از چشم رسانه ها و كارشناسان میراث فرهنگی دور مانده بود دسترسی پیدا كند و آن را با هف اطلاع رسانی منتشر و در اختیار كارشناسان میراث فرهنگی قرار دهد. عنوان این تفاهمنامه كه هیچ اشاره ای در آن به مترو شیراز نشده چنین است: «تفاهمنامه همكاری میان دانشگاه هنر شیراز و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری شیراز»!

اما در متن این تفاهمنامه كه به امضای «ستار خالدیان»، رییس دانشگاه هنر شیراز، «مصطفی ده‌پهلوان»، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و «هادی شه دوست شیرازی»، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری شیراز رسیده است، دانشگاه شیراز متعهد شده كه «رابط علمی – عملیاتی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و شهرداری شیراز باشد و با دریافت مجوز علمی برای مطالعات باستان شناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی، پروپوزال و طرح توجیهی كاوش و انجام مطالعات تاریخی – باستان شناختی اولیه محل عملیات براساس داده ها و شواهد تاریخی – جغرافیایی را تهیه و مطالعات تكمیلی برای ارزیابی وجود یا عدم وجود آثار باستانی در محدوده های مورد نظر را انجام دهد.» دراین تفاهمنامه دانشگاه شیراز ملزم شده است كه «كاوش باستان شناسی تمامی محدوده ایستگاه مترو حافظیه را با هدف لایه نگاری تطبیقی انجام دهد.» «مستندنگاری كاوش، لایه نگاری و گمانه زنی، براشت های روزانه و عكاسی از یافته های سفالین و منقول و گزارش دهی نهایی» نیز، برعهده دانشگاه شیراز است. «نظارت بر عملیات عمرانی حین اجرا تا تكمیل سازه نگهبان و خاكبرداری هر ایستگاه به مدت دو سال به همراه معرفی شخص حقیقی به عنوان مجری طرح مطالعاتی» هم از دیگر تعهدات دانشگاه شیراز در این تفاهمنامه است.

شهرداری شیراز نیز ملزم شده است «تعهدات مالی مطالعات»، «ارایه اطلاعات پیش از ساخت هر ایستگاه به پژوهشگاه و دانشگاه» را انجام دهد و پس از آن به ساخت ایستگاه مترو اقدام كند. همچنین «در صورت كشف آثار شاخص حین عملیات كاوش به تشخیص مشاور، جانمایی ایستگاه مترو مورد بررسی قرار می‌گیرد.»، در صورت برخورد با آثار با ارزش كه نیاز به حفاظت دارند شهرداری باید نقشه های ساخت ایستگاه را به گونه ای طراحی كند كه حفظ و ماندگاری اثر ممكن شود.»

اما وظیفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این تفاهمنامه كه به اعتقاد برخی فعالین میراث فرهنگی شیراز، مغر متفكر وزارت میراث فرهنگی را تبدیل به پیمانكار شهرداری كرده است، چیست؟ «پژوهشگاه میراث فرهنگی متعهد می شود مراحل اداری را بدون فوت وقت انجام دهد، دانشگاه هنر شیراز را به عنوان مشاور و مجری طرح بپذیرد و نظارت بر حسن انجام تعهدات مشاور را انجام دهد.»

جالب‌ترین بخش این تفاهمنامه این بند است كه «پژوهشگاه میراث فرهنگی متعهد می شود پیگیری، تصویب و اخذ مجوزهای لازم برای ساخت هر ایستگاه را انجام و همكاری های لازم برای ادامه پروژه را فراهم كند.»

تنزل جایگاه پژوهشگاه میراث فرهنگی با امضای شتابزده یك تفاهمنامه

امین طباطبایی، مدیر خانه فرهنگ جاودان در شیراز و فعال میراث فرهنگی از جمله فعالینی است كه معتقد است تفاهمنامه منعقد شده در ماجرای مترو شیراز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را در سطح پیمانكار و كارگر شهرداری شیراز پایین آورده است.

او به صدای میراث می گوید: این تفاهمنامه پیش از آن كه پژوهشگاه میراث فرهنگی بررسی های لازم درباره قانونی بودن اجرای پروژه مترو شیراز را بررسی و اعلام كند كه این پروژه از سوی وزارت میراث فرهنگی مجوز نداشته است و یا آسیب های وارد شده را ارزیابی كند بسته شد و از این منظر جای سوال بسیار از رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگ و گردشگری دارد.

امین طباطبایی افزود: اقدام رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی برای انعقاد تفاهمنامه فوری با شهرداری شیراز با توجه به ماموریتی كه شخص وزیر میراث فرهنگی به او برای بررسی وضعیت پروژه مترو شیراز داده بود، در شرایطی صورت گرفت كه نه تنها تخلفات صورت گرفته در ماجرای مترو شیراز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی بررسی نشده بود و راه حل آن ها نیز اعلام نشد، كه این نهاد علمی و پژوهشی كه بال اصلی وزارت میراث فرهنگی است به جای آن كه در نقش ناظر و تصمیم گیر عمل كند، تبدیل به پیمانكار شهرداری در موضوع مترو شیراز شده است.

او با انتقاد از تغییر لحن رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از مترو شیراز كه تخلف شهرداری شیراز را محرز اعلام كرد و حدود سه هفته بعد گفت كه مترو شیراز به گردشگری و حمل و نقل این شهر كمك می كند اعلام كرد: این تغییر لحن پس از امضای تفاهمنامه سه جانبه پژوهشگاه میراث فرهنگی، شهرداری و دانشگاه هنر شیراز جای سوال دارد و این شائبه را تقویت می كند كه این تفاهمنامه با نظر به حمایت مالی شهرداری شیراز در این پروژه منجر به تغییر لحن رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی شد.

این فعال میراث فرهنگی تاكید كرد: جالب ترین بخش این ماجرا آن است كه در تمام مدتی كه رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام می كرد پروژه مترو شیراز متوقف شده، برخلاف ادعای او معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری شیراز به رسانه ها گفت كه این پروژه هرگز متوقف نشده و در تمام مدت فعالیت مترو شیراز ادامه داشته است كه این هم نشانه ضعف نظارتی پژوهشگاه میراث فرهنگی بود.

مقالات مرتبط