شنبه, ۲۱ مهر, ۱۴۰۳

۲۲۲ میلیارد تومان هزینه نصب و راه‌اندازی استیج‌های نوروزگاهی ۹۷/افکارعمومی در انتظار شفاف‌سازی هزینه برپایی نوروزگاه‌‌ها

0 انتشار:

صدای میراث: نوروز ۹۷ تعداد ۷۱۶ نوروزگاه در سراسر ایران برپا شد و استیج‌های نوروزگاهی کشور از ۲۵ اسفندماه سال ۹۶ حدود یکماه در سراسر ایران برپا بود.

برپایی نوروزگاه‌ در کشور از سال ۹۵ در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور کلید خورد و همان سال ۱۲ نوروزگاه در ۱۲ استان کشور برپا شد. سال ۹۶ نیز ۳۱ نوروزگاه در ۳۱ استان کشور ایجاد شد. سال ۹۷ اما، برپایی تعداد نوروزگاه‌های کشور روند صعودی گرفت. اما برپایی این تعداد نوروزگاه در کشور چه میزان هزینه داشت؟

صدای میراث در یک بررسی سطحی تلاش کرد میزان هزینه‌های برپایی نوروزگاه‌های سال ۹۷ در کشور را با در نظر گرفتن کمترین میزان هزینه برای این رویداد بررسی کند تا مشخص شود در کمترین حالت چه رقمی آن هم تنها برای نصب و راه‌اندازی استیج‌ و اجرای برنامه‌‌های روزانه در نوروزگاه ها هزینه شده است؟

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و معاونت گردشگری این سازمان هیچگاه آماری از میزان هزینه برپایی نوروزگاه‌ها و برنامه‌های نوروزی اعلام نکرده‌اند، اما صدای میراث تلاش کرد با بررسی جزئی هزینه نصب استیج و مدیریت آن ها گامی با هدف شفاف‌سازی در موضوع نوروزگاه‌ها بردارد.

۷ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان کمترین هزینه نصب استیج‌ها

آمارهای مندرج در این گزارش با در نظر گرفتن کمترین میزان هزینه کرد در برپایی استیج و اجرای برنامه در نوروزگاه‌ها ارایه شده است و شفاف‌سازی بیشتر در مورد هزینه‌ها برعهده سازمان‌ میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف آگاه سازی افکارعمومی است.

پیگیری‌های صدای میراث از برپاکنندگان رویدادها و آن‌ها که دستی در برپایی استیج‌های مختلف دارند و با هزینه‌ چنین رویدادهایی آشنا هستند، مشخص کرد که تنها احداث و راه‌اندازی یک استیج و جایگاه معمولی با کمترین امکانات ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.

بدین ترتیب اگر این مبلغ در ۷۱۶ جایگاه نوروزگاهی ضرب شود در ارزانترین حالت، مبلغ ۷ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان تنها هرینه نصب و راه‌اندازی جایگاه‌های نوروزگاهی کشور بود.

روزانه ۱۰ میلیون تومان کمترین هزینه اداره استیج‌ها

برپا کنندگان رویدادها و همایش‌ها همچنین تایید کرده اند که اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بر استیج‌های نوروزی شامل اجراهای موسیقی و نمایش‌های متعدد در مبتدی‌ترین و ساده‌ترین شکل نیز بطور روزانه ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. با این محاسبه مبلغ ۷ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان نیز هزینه روزانه اجراهای مبتدی و نه حرفه‌ای در استیج‌های سراسر کشور شده است.

اگر این مبلغ در اداره روزانه استیج‌ها برای یک ماه در عدد ۳۰ ضرب شود و هزینه احداث استیج‌ها هم به آن اضافه شود، رقمی معادل ۲۲۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان هزینه استیج‌های نوروزگاهی کشور و برنامه‌های اجرا شده بر آن‌ها شده است.

گفتنی است این مبلغ شامل هزینه نصب سیستم‌های صوتی، مانیتورهای نمایش، اجاره صندلی و اجاره بهای ماندگاری وسایل بر استیج‌ها یا به اصطلاح رسوب تجهیزات به مدت یک ماه در نوروزگاه‌های کشور نیست.

بودجه نوروزگاه‌ها از کجا تامین شده است؟

اکنون سوال این است که آیا سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به تنهایی این هزینه را در بخش نوروزگاهی متحمل شده یا آن که تصمیم این سازمان برای برپایی نوروزگاه‌ها با مشارکت دستگاه‌های دیگر و بودجه گذاری آن‌ها صورت گرفته است؟

اگر سازمان‌ها و نهادهای دیگر اعم از خصوصی و عمومی در برپایی نوروزگاه‌های کشور دخیل بودند سهم هر یک از آن‌ها در هزینه‌های نوروزگاهی کشور چه میزان است؟

براساس برخی گزارش‌ها که در سکوت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اعلام هزینه‌های نوروزی و با هدف شفاف‌سازی هزینه برپایی نوروزگاه‌ها در اختیار صدای میراث قرار گرفته است، برپایی ۷۱۶ نوروزگاه در سراسر کشور بدون برگزاری مناقصه به فردی در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی سپرده شد که بطور مداوم برپایی نمایشگاه‌های سازمان میراث‌فرهنگی را نیز برعهده دارد. اقدامی که حتی مورد انتقاد برخی رسانه‌ها نیز قرار گرفت.

پرسش‌های بی‌پاسخ

هنوز هیچ گزارشی از روند حسابرسی برپایی نوروزگاه‌ها در کشور منتشر نشده و مشخص نیست که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعتبار این هزینه کلان برای برپایی نوروزگاه‌ها را در حالی که کارهای معطل مانده بسیاری دارد از کدام محل تامین کرده است؟

حتی مشخص نشده است که آیا نظرسنجی مناسبی در مورد تاثیر این رویداد پرهزینه و گسترده بر نگاه شهروندان ایرانی به مقوله نوروز و ارزش‌های جهانی آن و بالا رفتن سطح آگاهی عمومی از آداب و رسوم محلی در ایران با هدف توزیع سفر و رونق گردشگری داخلی انجام شده است یا خیر؟

آیا هدف از این میزان هزینه آن هم در ارزان‌ترین حالت، تنها مجالی برای ایجاد شادمانی زودگذر بین گردشگران نوروزی بوده است؟ آیا جانمایی استیج‌های نوروزگاهی در کشور مطالعه شده بود یا آن که هرکجا سلیقه شخصی برپا کنندگان این رویداد اقتضا کرد استیج‌های نوروزگاهی برپا شدند؟

این ها سوالاتی است که تنها سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند در موردشان شفاف سازی کند که البته تاکنون نیز چنین اتفاقی نیفتاده است.

ابهام در چگونگی واگذاری برپایی نوروزگاه‌ها

پرسش دیگر شیوه انتخاب مسئول اجرایی برپایی نوروزگاه در کشور است که با اما و اگرهای زیاد روبرو است. آیا انتخاب مسئول اصلی برگزار کننده نوروزگاه‌ها در کشور براساس مناقصه انجام می شود یا انتخاب وی تصمیم شخصی مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی است؟

شفاف‌سازی در این مورد که چگونه بودجه‌ ای کلان در اختیار برگزار کننده رویداد نوروزگاهی کشور قرار می‌گیرد و مجری برپایی چنین رویداد گسترده‌ای این بودجه را چگونه و کجا هزینه می‌کند؟ امری ضروری برای پاسخگویی به افکارعمومی است.

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بهتر است این موضوع را نیز شفاف کند که آیا برپایی نوروزگاه‌های کشور براساس مناقصه به شخص برگزارکننده واگذار می شود یا نیازی به برپایی مناقصه برای واگذاری مسئولیت چنین رویدادی به یک فرد حقیقی یا حقوقی وجود ندارد؟

تنها چندماه به آغاز سال جدید مانده و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار است برای چهارمین بار تصمیم به برپایی نوروزگاه‌ در سراسر کشور بگیرد.

هزینه برپایی چنین رویدادی بی‌تردید قابل قیاس با قیمت‌های سال گذشته و حتی قیمت کالا و خدمات در ابتدای سالجاری هم نیست. افزایش هزینه‌ها قطعا بر هزینه برپایی نوروزگاه‌های سال ۹۸ نیز تاثیرگذار می‌گذارد و در این شرایط که وضعیت اقتصادی کشور چندان مطلوب نیست شفاف شدن هزینه برپایی نوروزگاه‌های سال ۹۸ ضرورت دارد.

لزوم پاسخگویی

انتظار می‌رود سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حالا که ۹ ماه از سالجاری گذشته و ۳ ماه تا آغاز پرحجم‌ترین سفرهای داخلی کشور باقی است، بطور شفاف اعلام کند که برپایی نوروزگاه‌ها در سال ۹۷ چه میزان هزینه روی دست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گذاشته و برای نوروز ۹۸ قرار است چه مبلغی برای برپایی نوروزگاه‌ها در کشور اختصاص یابد؟

بهتر است در مسیر شفاف‌سازی هزینه‌های برپایی رویدادهای نوروزی کشور علاوه بر مشخص شدن سهم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این سازمان اعلام کند که سهم دستگاه‌های دیگر در تامین بودجه برپایی رویدادهای نوروزی بویژه نوروزگاه‌ها در سطح کشور چه میزان است تا بدین‌ترتیب افکارعمومی نیز مطلع شود چه هزینه‌ای صرف ایجاد نشاط اجتماعی در ایام نوروز در سراسر کشور می‌شود.

شفاف‌سازی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از روند هزینه‌های برپایی رویدادهای نوروزی بویژه در بخش نوروزگاه‌ها همچنین گامی مهم در ارزیابی عملکرد این سازمان در بهبود وضعیت گردشگری داخلی و ماندگاری نشاط اجتماعی در جامعه ایرانی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید