جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

۲۴۷۲ امضاء برای نجات تاق کسرا/تاق ایوان مدائن از سال گذشته تاکنون ۲ مرتبه فرو ریخته است/کارزار ادامه دارد

0 انتشار:

صدای میراث: کارزار مردمی درخواست مرمت فوری و نجات تاق کسرا در جنوب بغداد، خطاب به علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که از ۱۷ دی‌ماه آغاز شده و تا ۱۷ بهمن‌ماه ادامه دارد، تا لحظه انتشار این خبر و در مدت ۳ روز توانست ۲۴۷۲ امضاء جمع‌‌آوری کند.

برپا کنندگان این کارزار از علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دیگر مسئولان کشور خواسته‌اند بدون کوچکترین معطلی این اثر تاریخی را نجات دهند.

امضاء کنندگان این کارزار خطاب به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آورده‌اند: خبر بسیار کوتاه و تلخ بود: «بخش دیگری از طاق کسری فرو ریخت.» طاق تمدن و هویت ایرانی، در حالی نفس‌های پایانی خود را می‌کشد که از همیشه بی‌پناه‌تر مانده و شاید این فرو ریختن‌های سالانه‌اش، فریادهای آخر مادر درمانده‌ایست به سوی فرزندان فراموش‌کارش. محلی که روزی دل ایرانشهر نام داشت و خسرو در آن به دادگستری می‌پرداخت، هم‌اکنون به زمین بازی کودکان عراقی تبدیل شده و ما به عنوان وارثان آن تمدن صرفاً به نظاره نشسته‌ایم. ملت ایران از جنابعالی و سایر مسئولان مربوطه درخواست دارد که بدون کوچک‌ترین معطلی، این میراث کهن را نجات دهید.»

تاق کسرا یا ایوان مدائن که در منطقه المدائن در جنوب شهر بغداد قار دارد، تنها اثر معماری با بزرگترین گنبد خشتی ساسانی در جهان است که در دوره حکمرانی انوشیروان ساسانی در شهر تاریخی تیسفون احداث شد و ۱۸۰۰ سال نیز قدمت دارد.

برپایی کارزار درخواست مرمت فوری تاق کسرا پس از آن صورت گرفت که در آستانه آغاز سال نو میلادی بخشی از تاق ایوان مدائن به دلیل فرسایش شدید فرو ریخت.

بنای تاق کسرا یا همان ایوان مدائن براساس تصاویری که منتشر شده است بواسطه رطوبت صعودی و نزولی وضعیت متزلزلی دارد و بخش‌هایی از دیواره این بنای ساسانی ترک‌های عمیق برداشته و در حال جدا شدن است.

براساس تصاویری که در اختیار صدای میراث قرار گرفته است، سال گذشته نیز بخشی دیگر از تاق ایوان مدائن فرو ریخته و این اتفاق در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ نیز رخ داد و بخش بیشتری از طاق خشتی این بنای ساسانی که اکنون در جنوب بغداد قرار دارد فرو ریخت.

تصاویری که در اختیار صدای میراث قرار گرفته است بطور کامل مشخص می‌کند که هیچ اراده‌ای برای حفاظت از تاق کسرا در کشور عراق وجود ندارد. براساس این تصاویر بازدیدکنندگان به راحتی روی دیوارها و حتی تا سقف بنا تردد می‌کنند و نه تنها نگاهبانی برای حفظ این اثر باستانی در این منطقه وجود ندارد که دولت عراق نیز طی سالیان متمادی اراده‌ای برای مرمت و احیای این اثر نداشته است.

۳ سال قبل اما توافقنامه مرمت و نجات‌بخشی آثار ایرانی واقع در کشور عراق توسط وزیر میراث‌فرهنگی کشورمان و وزیر فرهنگ عراق به امضاء رسید و نشست تخصصی مرمت این آثار که تاق کسرا را نیز شامل می‌شد در معاونت میراث‌فرهنگی کشور برگزار و دو طرف ابراز تمایل کردند تا در راستای اجرایی شدن توافقنامه همکاری میان دو کشور ایران و عراق به مرمت و نجات بخشی آثار ایرانی واقع در عراق بپردازند. اما این توافقنامه تاکنون اجرایی نشده و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی دولت عراق را مقصر اجرایی نشدن این توافقنامه می‌دانند.

اگرچه دکتر حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق درخواست صدای میراث برای گفت‌وگو در مورد وضعیت تاق کسرا و دلیل بی‌توجهی دولت عراق به حفاظت از این اثر باستانی مهم و مشترک بین دو کشور ایران و عراق را تاکنون بی‌پاسخ گذاشته است، اما رسانه‌های عراقی و دوستداران میراث فرهنگی در آن کشور به همراه دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌های ایران همزمان درخواست توجه جدی به مرمت و احیای بزرگترین تاق خشتی جهان را که در دوران خسرو انوشیروان ساسانی و در شهر باستانی تیسفون احداث شد مطرح کرده‌اند.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق البته هفته گذشته در بازدید از تاق کسرا و با حضور در نشست بررسی وضعیت این تاق که با حضور مسئولان میراث فرهنگی آن کشور برگزار شد، دستور ارایه گزارشی از وضعیت تاق کسرا و لزوم رسیدگی به وضعیت این اثر تاریخی را ارایه کرده است که باید دید آیا این جلسه به اجرای طرح مرمتی تاق کسرا منجر خواهد شد یا تاق کسرا همچنان و آنظور که برپا کنندگان کارزار درخواست مرمت فوری تاق کسرا اعلام کرده‌اند، زمین بازی فوتبال کودکان عراقی خواهد ماند و فرسایش این اثر معماری شکوهمند ساسانی ماندگاری ایوان مدائن را با خطر مواجه خواهد کرد؟

 

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید