جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

ارسال فهرست عقب‌ماندگی آذربایجان‌شرقی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای عزت‌الله ضرغامی/انجمن‌های میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی خطاب به وزیر جدید: کاستی‌های گذشته را برطرف کنید

0 انتشار:

صدای میراث: انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی با انتشار بیانیه‌ای از عزت‌الله ضرغامی خواستند کاستی‌های گذشته در نادیده گرفته شدن مسیر گردشگری آذربایجان شرقی و بی‌توجهی به آثار تاریخی این استان را جبران کند.

انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی در بیانیه‌ای به ۹ مشکل اصلی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی اشاره کرده و از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواسته‌اند با توجه ویژه با این استان ضمن برطرف کردن کاستی‌های گذشته، جایگاه میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی را با همکاری انجمن‌های میراثی تعالی بخشد.

متن کامل بیانیه انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی بدین شرح است:

«جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگرى و صنایع دستى کشور

با سلام و عرض تبریک و آرزوی توفیق روزافزون برای حضرتعالی در مسئولیت بسیار مهمی که در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عهده‌دار گردیده‌اید، امید است با یاری خداوند متعال و تلاش‌های ثمر بخش جنابعالی گام‌های بزرگی در زمینه حفظ و احیای تاریخ، هویت و میراث گران‌بهای کشور عزیزمان ایران برداشته شود.

جناب آقای وزیر، همان‌گونه که مستحضرید آذربایجان یکی از مناطق مهم و استراتژیک ایران در تمامی حوزه‌های سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی، تاریخی، اجتماعی، طبیعی و به‌ویژه فرهنگی هست که در طول تاریخ نقش بی‌بدیلی در رخدادهای گوناگون کشور و منطقه من‌جمله انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ایفا نموده است.

همچنین به اذعان پژوهشگران ملی و بین‌المللی این استان از حیث وجود آثار تاریخی-باستانی متعدد از دوره‌های مختلف تاریخی جایگاه بسیار ارزشمندی در منطقه و جهان دارا می‌باشد. چنان‌که مجموعه بازار بزرگ تاریخی تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده‌اند.

نظر به این جایگاه مهم و تمامی تلاش‌های صورت گرفته در گذشته و با تقدیر از مدیریت فعلى، متأسفانه موانعى وجود دارد که میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی جایگاه درخور خود را نیافته و همواره با مشکلات فراوان مواجه است.
ازجمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بودجه‌های اختصاص‌یافته به این استان نسبت به بودجه‌بندی استان‌های هم‌تراز با توجه به تعدد آثار و ابنیه تاریخی بسیار اندک بوده و درشان این استان نمی‌باشند.

۲- مجموعه‌های جهانی این استان( پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و پایگاه کلیساهای آذربایجان) دچار سوء مدیریت شدید بوده و سالهاست در حالت سکون باقى مانده‌اند

۳- روند رو به نابودی بافت تاریخی شهرهای مهم استان ازجمله تبریز، مراغه، اهر، مرند، شبستر ، هشترود و اسکو

۴- علیرغم پتانسیل ثبت جهانی  مجموعه برج مقبره‌های ایلخانی مراغه و ایجاد پایگاه پژوهشی رصدخانه مراغه هنوز این مهم انجام نیافته است

۵ – عدم توجه جدی وزارتخانه و سایر ارگان‌های دخیل به جایگاه مهم گردشگری استان

۶ – ضعف شدید بدنه کارشناسی میراث فرهنگی استان که نیازمند استفاده از کارشناسان و متخصصان مرتبط میراث فرهنگی می‌باشد

۷ – لزوم ورود وزارت میراث فرهنگی به پروژه مقبره الشعراء تبریز که سال‌هاست به دلیل سوء مدیریت ، بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه به‌صورت اسفناکی به حال خود رهاشده است

۸- پروژه‌های مهم و نیمه‌تمام استان نظیر مجموعه ربع رشیدی، مجموعه شنب غازان، قلعه اوجان، قلعه بختک، محوطه گوی مسجد(مسجد کبود)،میدان صاحب‌الامر(حسن پادشاه) که نیازمند توجه جدیست

۹- لزوم اقدام براى ثبت جهانى شدن باغ ائل گؤلى تبریز و باغ مزار شیخ شهاب‌الدین اهرى

در خاتمه با آرزوی توفیق مجدد، از آن مقام عالى تقاضا داریم تا عنایت و توجه ویژه‌ای به این خطه انباشته از میراث کشورمان داشته باشید تا ان‌شاءالله در زمان ریاست جنابعالى، کاستی‌های گذشته برطرف گردند.
انجمن‌های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی نیز ، به‌عنوان سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) که صادقانه سال‌های سال است در این حوزه  بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت می‌کنند، آمادگی خود را جهت هرگونه همکارى با جنابعالی و سایر زحمتکشان وزارت میراث فرهنگى ،جهت تعالی جایگاه میراث فرهنگی کشور و استان آذربایجان شرقی اعلام می‌دارند.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید