چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

بزرگداشت «کلنل پسیان» چهره ماندگار عصر قاجار در مشهد

0 انتشار:

آیین نود وهفتمین سالگرد شهادت افسر آزادیخواه ایران،کلنل محمدتقی خان پسیان از سوی انجمن توسعه گردشگری چهارباغ بر سر مزار وی در باغ نادری مشهد برگزار شد.

به گزارش صدای میراث، در این آیین که با حضور احسان اصولی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد و شهناز رمارم عضو این شورا برگزار شد، فریده پسیان نوه برادر وی ضمن خواندن شعری از عارف قزوینی در وصف کلنل پسیان خواستار توجه بیشتر مسئولان به بزرگان فرهنگی سیاسی و ملی مشهد و خراسان از جمله این افسر آزادیخواه شد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد هم ضمن تشکر از برگزار کنندگان این برنامه درباره مقام وجایگاه کلنل پسیان گفت: در سالهای نخستین قرن معاصر تاریخ ایران نوادر فکری و فرهنگی بسیاری به خود دیده که متاسفانه به خاطر شرایط زمانی خاص آن دوران به درستی بدانها پرداخته نشده و ایشان مظلوم قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه کلنل پسیان یکی از شاخص ترین این افراد است، افزود: با توجه به اینکه شورای اسلامی شهر مشهد با رای مردمی که امید به اصلاح در شهر داشتند امور شهر را در دست گرفته و توجه به بزرگان شهر از جمله خواسته های این رای دهندگان است، برخود لازم می دانیم تنها از هر اقدام نهادهای عمومی در این راه حمایت کنیم.

وی در پایان با اشاره به درخواست های مطرح شده برای نامگذاری خیابان ها و میادین شهر به نام بزرگان شهر گفت: کمیسیون فرهنگی شورای شهر از این نوع درخواست ها استقبال می کند.دوستان تشکل ها این درخواست ها از جمله نامگذاری خیابانی به نام کلنل پسیان را به صورت کتبی و رسمی ارسال کنند تا روند لازم برای عملی شدن این درخواست ها اجرایی شود.

پسیان؛ وطن‌دوست تمام عیار

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ نیز در این آیین، طی سخنانی به بررسی جایگاه این شخصیت آزادی خواه در منظومه سیاسی ایران ابتدای قرن معاصر پرداخت و گفت: پسیان به دلیل تربیت خاص خانوادگی خود، وطن دوستی و حفظ تمامیت ایران و قدم گذاشتن در راه ترقی و پیشرفت آن را مهمترین اصل زندگی خود قرار داده بود، آنگونه که برای رسیدن به این مقصود از همه چیز خود گذشت و نخستین شهید سر جدای مبارزات ایران علیه سه گانه زر و زور و تزویر در قرن معاصر شد.

رضاسلیمان‌نوری در ادامه گفت: تلاش‌های گسترده اصلاحی کلنل در دوره حضورش در خراسان باعث شد تا بتوان لقب نخستین اصلاح طلب عملگرای قرن حاضر خراسان را به وی اختصاص داد.

وی با اشاره با برخی اقدامات اصلاحی کلنل در ساختار وقت آستان قدس ،آن را نخستین حرکت در این راه خواند وگفت: این اقدامات باعث شد بسیاری از املاک فراموش شده آستان قدس بازشناسی شده و در اختیار آن قرار گیرد تا مشکلات این مجموعه حل شود. این اقدام البته در دوره های بعدی توسط افرادی چون محمدولی اسدی،تهرانیان،ولیان و مرحوم طبسی کامل شد.

سلیمان نوری افزود: دیگر حرکت بزرگ اصلاحی کلنل پسیان سامان دادن به نحوه عزاداری محرم در شهر بود. تا پیش از وی این آیین با حواشی همراه بود که در برخی موارد باعث تلفات انسانی می شد اما وی ضمن تغیین ضوابطی برای عزاداری از درگیری بین گروه های عزادار و اقداماتی که برخی از آنها با روح دین هم سازگاری نداشت، جلوگیری کرد.

وی افزود:همین اقدامات باعث شد تا از یک سو فئودال ها و خان‌های وابسته که آگاه شدن مردم را خلاف منافع خود می پنداشتند و از دیگر سو اشراف و رجال وابسته به غرب که اقدامات کلنل را خلاف منافع خود می‌پنداشتند، بر سر نابودی کلنل هم پیمان شدند و بدین گونه بود که این افسر شجاع نتوانست،تفکر فرهنگی و اجتماعی خود برای بهبود شرایط عمومی مردم ایران در کل و شرایط مردم خراسان به صورت خاص را به طور کامل به اجرا گذارد.

«قطره‌های خون من نام ایران را می‌نویسد»

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در پایان با اشاره به این جمله معروف کلنل پسیان که«مرا اگر بکشند قطرات خونم کلمه ایران را ترسیم خواهد کرد و اگر بسوزانند خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد» ، عنوان کرد: برخی افراد با خواندن یا شنیدن این جمله فکر کرده اند که کلنل پسیان یک فرد ناسیونالیست افراطی بوده و برهمین اساس به کوبیدن وی پرداخته اند در حالی که وی فرد بسیار معتقدی بود و ارادت ویژه ای به حضرت سیدالشهدا(ع) داشت تا حدی که در جایی درباره نبرد امام حسین(ع) در روز عاشورا گفته است:« این جنگ پیکار حق با باطل بود . یزید و عوامل و انصارش که از بانیان اولیه استعمارند تصور میکردند با کشتن فرزند على بن ابیطالب (ع) بر مراد خود استوار خواهند شد . بر عکس امروز هزار و چند صد سال از آن واقعه ناگوار مى گذرد و هنوز که هنوز است نام او که در راه حق و آزادى شهید شد ورد زبانها است آن مرد فداکار مى خواست درس شهادت اخلاق تقوى پرهیزکارى درستى و وطن پرستى و راه و روش گرفتن حق را به مردم بیاموزد. او کشته شدن را بر زیر بار زور رفتن ترجیح داد.»

سلیمان نوری در پایان گفت: متاسفانه کلنل پسیان و خاندان شهید پرور او که در طول دوران ضعف سیاسی و نظامی ایران قاجاری ۷شهید در راه حفظ استقلال و آزادی ایران دادند، به شدت مهجور و غریب هستند و لازم است تا مسئولان فرهنگی و سیاسی کشور نگاه خود را به این خاندان به ویژه کلنل محمدتقی خان پسیان که چهره برجسته آنان است تغییر داده و با نگاهی دوستانه تر برای گرامیداشت یاد وخاطره این افسر شجاع وطن دوست اقدام کنند. حرکتی که بی‌شک باعث تقویت روح آزادیخواهی و مبارزه با استبداد و استعمار در کشور می شود.

گفتنی است در حاشیه این مراسم که به همت انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان برگزار شد،ضمن اهدای گل از سوی حاضران به مزار کلنل، شرکت‌کنندگان در مراسم با راهنمایی اصغری ثانی مدیریت مجموعه باغ نادری از این مجموعه تاریخی دیدن کردند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید