چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

درهای میانکاله پس از آشوراده به روی گردشگران گشوده می‌شود/رییس‌جمهوری: درهای میانکاله نباید به روی مردم بسته باشد/آیت‌الله رییسی: طبیعت‌گردی همراه با حفظ قوانین محیط زیستی باشد

0 انتشار:
عکس: مشرق نیوز

صدای میراث: همزمان با صدور دستور رییس‌جمهوری برای اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده که هفته گذشته و هنگام دیدار آیت‌الله رییسی از استان گلستان و حضور در این منطقه حفاظت شده صادر شد، رییس‌جمهوری حالا در سفر به استان مازندران و بازدید از شبه جزیره میانکاله دستور باز شدن درهای میانکاله به روی گردشگران را صادر کرد.

جزیره آشوراده و شبه جزیره میانکاله هر دو مناطق حفاظت شده و در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره هستند. تالاب میانکاله نیز در فهرست تالاب‌های بین‌المللی قرار دارد و ضوابط محیط‌زیستی سختگیرانه در آن‌ها رعایت می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری صبح امروز در بازدید از شبه جزیره میانکاله پس از اطلاع از آخرین وضعیت شبه جزیره و تالاب میانکاله با تاکید بر این که میانکاله سرمیاه بزرگی است که باید حفظ شود اعلام کرد: همه توسعه یافتگی‌ها باید مبتنی بر حفظ محیط زیست باشد اما محیط‌زیست نباید مانع شود برای این که توسعه‌یافتگی در حوزه های مختلف در کشور انجام شود.

رییس‌جمهوری گفت: باید با حفظ محیط زیست و مقررات محیط زیستی کاری کرد که مردم هم از این منطقه استفاده کنند و اینگونه نباشد که درهای این مناطق به روی مردم بسته باشد و به همین دلیل استاندار مازندران و رییس سازمان حفاظت محیط زیست باید کاری کنند که برای طبیعت‌گردی مردم در این شبه جزیره گشایش انجام شود.

تالاب بین‌المللی میانکاله به اعلام ایرنا، در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است. این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.
این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود  ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می دهد توانست  بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

گفتنی است دو تصمیم اخیر رییس‌جمهوری درخصوص توسعه طبیعت‌گردی و گردشگری در مناطق بکر محیط زیستی همچون جزیره آشوراده و شبه جزیره میانکاله با مخالفت برخی حامیان محیط زیست و کارشناسان این حوزه مواجه شده است. در تازه‌ترین اتفاق کارزاری با عنوان «مخالفت با طرح گردشگری و تجاوز به جزیره آشوراده» در فضای مجازی به راه افتاد که از ۱۸ اسفندماه تاکنون تنها ۱۲۹ امضاء جمع آوری کرده است.

متن این کارزار که خطاب به رییس‌جمهوری راه‌اندازی شده است بدین شرح است:

بسمه تعالی 

منابع طبیعی ثروت‌های ملی‌اند؛ مال این دولت و آن دولت و این وزیر و آن وزیر که نیستند؛ این‌ها مال ملت‌هاست؛ آن هم نه ملت‌ها در یک نسل؛ ثروتی است متعلق به ملت‌ها در طول تاریخشان.
مقام معظم رهبری

جناب حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران‌

با سلام و احترام

اینجانبان جمعی از شهروندان و فعالان اجتماعی و محیط زیستی ایران، استان گلستان و گنبد کاووس در ارتباط با خبر صدور ضرب‌الاجل شما جهت اجرایی شدن طرح گردشگری در جزیره آشوراده، پیروی نامه اعتراضی بی‌پاسخ مورخ دوم اسفند هزار و سیصد و نود شش خورشیدی، با امضای این نامه اعتراض شدید خود را نسبت به این تصمیم مضر برای محیط زیست و منابع طبیعی ایران اعلام می‌داریم.
جناب رئیس جمهور با توجه به این موضوع که جزیره‌ی آشوراده زیستگاه پرندگان و گونه‌های جانوری و گیاهی نادر و دارای موقعیت منحصر به فرد و بی‌بدیل و انحصاری در شمال ایران می‌باشد استدلال و توجیه اجرای طرح گردشگری در داخل این جزیره بر چه مبنایی استوار گشته است؟!

ما امضاکنندگان این نامه به هیچ عنوان مخالف توسعه، اشتغال‌زایی و واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به بخش‌های خصوصی و دولتی و حتی اجرای طرح گردشگری در منطقه بندرترکمن نیستیم، بلکه از اجرای این طرح در منطقه و در مجاورت جزیره‌ آشوراده، در شهر بندر ترکمن یا بندر خواجه نفس و یا هر ساحل دیگری و رونق گردشگری یا اکوتوریسم در استان گلستان حمایت هم می‌نماییم، اما اعتراض ما به واگذاری زمین‌های درون جزیره آشوراده و شبه جزیره میانکاله به بخش خصوصی یا حتی نهادهای دولتی و شبه دولتی در حال و آینده می‌باشد و متوجه اصرار مقامات اجرایی و بزرگان استان گلستان نسبت به واگذاری اراضی ملی و منابع طبیعی در جزیره منحصر به فرد آشوراده به بخش خصوصی یا دولتی و ایجاد تفریحگاه و گردشگاه در جزیره آشوراده نمی‌باشیم.
با توجه به اینکه فاصله‌ی جزیره‌ی آشوراده از ساحل شهر بندر ترکمن حدود چهار کیلومتر می‌باشد و تمامی امکانات و زیر ساخت‌ها در شهر بندر ترکمن و بندر خواجه نفس و بندرگز مهیا است و ساخت امکانات گردشگری و توریستی در این مناطق با هیچ محدودیتی مواجه نمی‌باشد و گردشگر در صورت علاقمندی به طبیعت بکر و حیات وحش جزیره آشوراده ظرف کمتر از ده دقیقه می‌تواند به جزیره ورود پیدا کند، چه اصرار و دلیلی وجود دارد که بخواهیم درون جزیره آشوراده تاسیسات گردشگری حتی با لحاظ شدن معیارهای محیط زیست! ساخته شود؟

جناب رئیس جمهور
به نظر شما گردشگر محیط زیستی درون جزیره آشوراده برای اسکان در هتل لاکچری و چای خوردن و قلیان کشیدن، شنا، جت اسکی و … مراجعه می کند؟ یا دیدن مناظر بکر طبیعی و گونه‌های گیاهی و جانوری بی‌نظیر آن؟ بی‌شک گردشگران محیط زیستی مخالف صد در صد اینگونه دست اندازی به طبیعت به عنوان اجرای طرح گردشگری می‌باشند. گردشگر و توریست غیر محیط زیستی هم در سفر به دنبال هتل و اقامتگاه چند ستاره و تفریحگاه و گردشگاه مناسب و برخورداری از امکاناتی از قبیل سواحل دریا جهت شنا و بازی‌ها و تفریحات دریایی، مجموعه‌های سوارکاری و رستوران و این قبیل موارد می‌باشد که ساخت و ساز چنین مواردی با توجه به ضوابط و معیارهای محیط زیستی در جزیره‌ی آشوراده امکان پذیر نمی‌باشد.

با توجه به موارد اشاره شده و مخالفت قبلی سازمان بازرسی کل کشور با اجرای این طرح و ظن تلاش جهت واگذاری عرصه‌ها و دارایی‌های عمومی و انفال ملت ایران جهت شخصی‌سازی و سوءاستفاده‌های موقعیتی و مالی اشخاص یا نهادهای خاص، تحت پوشش اشتغال‌زایی و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و موارد مشابه، از شما استدعا دارد به عنوان رئیس جمهور دولت انقلابی و حافظ منافع ملی و حقوق مردم، مانع از تجاوز به منابع طبیعی و اموال عمومی و ملی مردم ایران باشید و نام خود را به عنوان دست اندرکار نابودی جزیره زیبای آشوراده در تاریخ ایران به یادگار نگذارید.

ساخت هتل و تفریحگاه و توسعه طرح‌های گردشگری در هر نقطه دیگری و توسط هر شخص و نهادی ممکن می‌باشد اما ساخت یک جزیره آشوراده با این موقعیت خاص طبیعی و خارق‌العاده در هیچ جای دیگری در ایران عزیز ممکن نیست.

جناب آقای رئیسی
شهروندان و فعالان اجتماعی و محیط زیستی استان گلستان و ایران طی سال‌ها گذشته خصوصا در دوره دولت‌های آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی بارها در برابر تلاش‌هایی که به تشویق و خواست بزرگان استان گلستان در دست‌اندازی به جزیره‌ی آشوراده انجام شده ایستادگی نموده و هزینه‌ها داده‌اند به نحوی که اکنون دیگر رمقی برای این فعالین باقی نمانده. این حرکت دولت جنابعالی در تعیین ضرب‌الاجل برای تسریع در روند تجاوز به منابع طبیعی و محیط زیست در جزیره آشوراده تیر خلاص و ضربه‌ی کاری و دور از انتظار و تصوری بود که متاسفانه موجب ناامیدی از آن دولت محترم گردیده.
با توجه به موارد اشاره شده، از آن مقام و سایر دست اندرکاران و مدیران تقاضای تجدید نظر در این تصمیم و ارائه فرصت جهت بررسی دقیق‌تر و شنیدن نظرات مخالفین این طرح ضد محیط زیستی و ضد ملی و پاسخگویی کتبی به این درخواست و دادخواهی را داریم.

با تشکر 

رونوشت:

دفتر مقام معظم رهبری 
دفتر ریاست محترم قوه قضاییه 
دفتر ریاست محترم قوه مقننه 
وزارت میراث فرهنگی و گردشگری 
استانداری استان گلستان 
کمسیون اصل نود مجلس 
سازمان بازرسی کل کشور

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید