شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

دفاع تمام قد معاون گردشگری از پروژه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی برند ملی گردشگری + جزییات قرارداد ساخت برند ملی گردشگری کشور

0 انتشار:

صدای میراث: معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی صبح امروز با دفاع تمام قد از پروژه ساخت برند ملی گردشگری کشور بر گزارش صدای میراث از وجود چنین قراردادی مهر تایید زد و از ایجاد ساز و کار حمایتی پروژه برند ملی گردشگری کشور با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط خبر داد.

ولی تیموری گفت: به زودی تفاهم‌نامه میان دستگاه‌های اجرایی مرتبط امضاء و پروژه به صورت فراملی پذیرفته می‌شود و اقدامات ارتباطی آن شکل خواهد گرفت.

صدای میراث پیشتر در گزارشی با عنوان «سایه رانت بر سر معاونت گردشگری» برای نخستین‌بار از انعقاد قرارداد ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی ساخت برند گردشگری ایران خبر داد و به برخی دیگر از قراردادهای در حال انعقاد در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در خصوص نمایشگاه‌ها و پروژه‌های پیشنهادی برای موسسات آموزشی اشاره کرده بود که این گزارش با اعتراض معاون گردشگری و برخی ذینفعان این پروژه مواجه شد و ذینفعان در این پروژه در فضای مجازی سایت صدای میراث را متهم به بداخلاقی کردند و خواستار ارایه مستندات شدند.

ولی تیموری البته حاضر به انتشار گفتگوی خود به منظور شفاف سازی در مورد حاشیه‌های اخیر ایجاد شده در معاونت گردشگری با سایت صدای میراث درخصوص قراردادهای اخیر نشد اما، یکروز بعد، واکنش خود به گزارش صدای میراث را در خبرگزاری ایسنا و با عنوان «پاسخ معاون گردشگری به ماجرای قراردادها و جابه‌جایی‌های بحث برانگیز» منعکس کرد. او در آن پاسخ اعلام کرد: «هنوز چنین قراردادهایی را تنظیم نکرده‌ایم که حالا طرف مقابل آن را مشخص کرده باشیم. مثلاً قرارداد ساخت برند که ادعا شده با اعتباری بالغ بر ۲ میلیاد و ۹۰۰ میلیون تومان با شخصی خاص منعقد خواهد شد، اصلاً صحت ندارد؛ چرا که برند یک پروژه ملی است و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آن را به صورت مشارکتی با وزارت امور خارجه و سازمان‌های توسعه تجارت و صداوسیما پیش خواهد برد. اصلاً موضوع فرد خاصی در این پروژه مطرح نبوده و نیست. ما این پروژه را با این دستگاه‌ها فاز به فاز جلو می‌بریم و رقم بودجه هم با توجه به نوع وظیفه هر دستگاه تعیین خواهد شد که هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.»

هزینه‌ ساخت برند ملی گردشگری سرمایه‌گذاری است

ولی تیموری، صبح امروز در خبری که معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی به رسانه‌ها ارسال کرده است، مهمترین هدف پروژه برند گردشگری را معرفی محصولات و خدمات متمایز گردشگری ایران به مخاطبان در خارج کشور برای جذب حداکثری گردشگران اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای پروژه ایجاد «برند ملی گردشگری» در بازه زمانی یکساله از مهرماه ۱۳۹۷ تا مهرماه ۱۳۹۸ صورت گرفته و اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده است.

او افزود: از ۲۰ سال گذشته همواره تلاش بر این بود تا یک شعار و یک لوگو به عنوان برند ملی گردشگری ایران طراحی و انتخاب شود؛ در همین راستا فراخوان‌های مختلفی برای رسیدن به طرح مورد نظر اعلام شده که بی‌نتیجه بوده است.

تیموری افزود: پروژه برند ملی گردشگری در پی ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز است و در واقع سند تحول در این حوزه به شمار می‌رود.

به گفته او، در حال حاضر شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و بین‌المللی بدون استراتژی توسعه برند یا توسعه فاخر انجام می‌شود و این موضوع جز هدر رفت سرمایه به دنبال ندارد. زیرا اکوسیستم گردشگری ممتاز در پس آن وجود ندارد و در نتیجه هزینه بازگشت ندارد؛ در حالی که با اجرای این پروژه (برند ملی گردشگری)، هزینه به سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود و در واقع این پروژه نوعی سرمایه‌گذاری برای حفظ هزینه‌های سازمان و کشور است.

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه اکوسیستم گردشگری با اهدای نشان ملی گردشگری به صورت ممتاز تعریف و ارائه می‌شود خاطرنشان کرد: ایجاد برند ملی گردشگری منجر به شکل‌گیری اقتصاد ممتاز می‌شود و خدمات‌دهندگان حوزه گردشگری برای داشتن اقتصاد ممتاز خدمات ممتاز گردشگری نیز ارائه می‌دهند.

او تاکید کرد: برای ایجاد اقتصاد ممتاز فقط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری متولی نیست. بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما باید نشان و برند ملی را پذیرفته و با آن همراهی کنند.

جزییات پروژه برند ملی گردشگری

تیموری با اشاره به این که پروژه ایجاد برند ملی گردشگری با  ۸ زیر پروژه به مرحله اجرا خواهد رسید گفت: تعیین استراتژی و هویت بصری برند گردشگری کشور، جریان‌سازی موضوع برند گردشگری میان فعالین حوزه صنعت گردشگری، تدوین ضوابط و شرایط احراز و دریافت برند در حوزه‌های گوناگون خدمات گردشگری، آماده‌سازی اقلام بازاریابی و لانچ برند گردشگری، لانچ و جریان‌سازی برند گردشگری در میان مشتریان و مردم، تجربه‌سازی برند در تورهای ورودی ایران، توانمندسازی بنگاه‌ها در راستای تبدیل شدن به ملکه‌های صنعتی، برگزاری جلسات معرفی پروژه به مدیران و ذینفعان ۸ زیر پروژه این طرح به شمار می‌رود.

او ایجاد سازو کار حمایتی از پروژه برند ملی گردشگری را مهمترین بخش پروژه عنوان کرد و گفت: اسفندماه آینده تفاهم‌نامه چهار وزارتخانه امضاء خواهد شد و این سرفصلی است که تحقق پروژه را حمایت می‌کند. زیرا پروژه فراملی پذیرفته خواهد شد و اقدامات ارتباطی آن شکل خواهد گرفت.

تیموری با برشمردن فرآیند اجرایی کار تدوین سند و برند ملی گردشگری تاکید کرد: از نیمه دوم سال آینده جریان‌سازی‌های ملی و بین‌المللی پروژه برند ملی گردشگری با حضور در نمایشگاه‌ها آغاز می‌شود و اوج این پروژه به عنوان محور معرفی ایران در نمایشگاه اکسپو دوبی ۲۰۲۰ خواهد بود.

معاون گردشگری افزود: در ۶ ماه دوم سال آینده نیز از برند ملی گردشگری در نمایشگاه‌های پیش‌رو به صورت آزمایشی استفاده خواهد شد.

تایید گزارش صدای میراث از سوی معاون گردشگری

اظهارات ولی تیموری درخصوص قرارداد ساخت برند ملی گردشگری ایران مهر تاییدی بر گزارش صدای میراث در مورد این قرارداد بود که پیشتر در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود، «این قرارداد با شخص خاصی منعقد نمی‌شود و با دستگاه‌های دیگر فاز به فاز جلو می‌رود.» معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در اظهارات خود هزینه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی ساخت برند گردشگری را تایید و اعلام کرد که «این هزینه، سرمایه‌گذاری برای حفظ هزینه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور است.»

صدای میراث نیز پس از تایید وجود قرارداد ساخت برند ملی گردشگری کشور از سوی معاون گردشگری، اقدام به انتشار جزییات قرارداد ساخت برند گردشگری می‌کند تا محل هزینه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی ساخت برند ملی گردشگری کشور مشخص شود و وظیفه اشخاص ذینفع در این پروژه نیز شفاف شود. این در حالی است که پیشتر پروژه برند ملی گردشگری کشور براساس اعلام افراد حاضر در این پروژه بصورت رایگان در معاونت گردشگری در حال انجام بود و معاون گردشگری گفته است که این تلاش‌ها بی نتیجه بود.

ولی تیموری در تاریخ ۲۵ آذرماه سالجاری در نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی برنامه زمانبندی و جدول اعتبارات مورد نیاز تا پایان پروژه ساخت برند ملی گردشگری کشور را به همراه تفکیک فعالیت‌های مطالعاتی و اجرایی که از سوی معاونت گردشگری پیش بینی و تهیه شده است از معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی خواسته است در صورت صلاحدید اقدام لازم برای تامین اعتبار این پروژه را انجام دهد.

ولی تیموری نیز صبح امروز از ایجاد ساز و کار حمایتی پروژه برند ملی گردشگری کشور با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط خبر داده و گفته است: «به زودی تفاهم‌نامه میان دستگاه‌های اجرایی مرتبط امضاء و پروژه به صورت فراملی پذیرفته می‌شود و اقدامات ارتباطی آن شکل خواهد گرفت.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید