سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

زادگاه مسیح در فلسطین از فهرست آثار در خطر یونسکو خارج شد

0 انتشار:

صدای میراث: یونسکو زادگاه عیسی مسیح و مسیر بازدید از کلیسای بیت‌اللحم در فلسطین را از فهرست آثار در خطر خارج کرد.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث‌جهانی یونسکو که در شهر باکو در جریان است دلیل خروج کلیسای محل تولد عیسی مسیح در بیت‌اللحم را کیفیت بالای اقدامات انجام شده در بازسازی سقف و نمای خارجی کلیسا و مرمت کف و درب این کلیسا اعلام کرد.

براساس اعلام کمیته میراث جهانی، به دلیل تصویب طرح مدیریتی حفاظت در پروژه احداث تونل زیرگذر در میدان میدر بیت‌اللحم، مسیر بازدید از کلیسای محل تولد عیسی مسیح که زیارتگاه مسیحیان جهان است نیز، از فهرست آثار در خطر یونسکو خارج شد.

کلیسای محل تولد عیسی مسیح در ۱۰ کیلومتری جنوب اورشلیم قرار دارد. کلیسای زادگاه مسیح در بیت‌اللحم سال ۳۳۹ م بنا شد و در قرن ششم میلادی در آتش سوخت و ساختمان بار دیگر بازسازی شد. زادگاه مسیح در بیت‌اللحم شامل کلیساهای لاتین، ارتدوکس یونانی، فرانسیسکن و ارامنه است، این منطقه دارای برج‌های ناقوس متعدد و باغ‌های عمودی مسیر زیارت است.

کلیسای محل تولد مسیح در فلسطین سال ۲۰۱۲، در فهرست میراث جهانی ثبت شد. این اثر ثبت جهانی شده همزمان با ثبت در فهرست میراث جهانی به دلیل وضعیت نامناسبی که داشت در فهرست آثار در خطر یونسکو نیز قرار گرفت.

فهرست آثار در معرض خطر یونسکو به منظور اطلاع‌رسانی به جامعه جهانی از شرایط خاصی است که یک اثر تاریخی را تهدید می‌کند. درگیری‌های مسلحانه، بلایای طبیعی، شهرسازی غیراصولی، شکار و آلودگی‌ها از جمله عواملی هستند که یک اثر ثبت جهانی شده را در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار می‌دهند.

گفتنی است، چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر باکو در حال برگزاری است و پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی از ایران نیز در این اجلاس به رای گذاشته می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید