چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

قلع‌وقمع درختان الموت در سکوت و انفعال نهادهای متولی/قطع درختان بید و صنوبر در الموت

0 انتشار:

صدای میراث: پاک‌تراشی باغات و قلع‌وقمع درختان الموت با هدف ساخت‌وساز و درآمدزایی بیشتر از زمین‌های خالی از درختان، در حالی ادامه دارد که هیچ یک از نهادهای متولی تاکنون نتوانسته‌اند اقدامی در جهت جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان الموت داشته باشند.

به گزارش صدای میراث؛ انتشار تصاویر تردد کامیون‌های مملو از درختان قطع شده الموت در کانال تلگرامی اهالی الموت که هفته گذشته صورت گرفت، در حالی منجر به نگرانی فعالان محیط‌زیست از قلع‌وقمع درختان شده است که گفته می‌شود هنوز هیچ اقدام درخوری از سوی متولیان صورت نگرفته است.

نگرانی از قطع درختان الموت

هر چند هنوز مشخص نیست که این درختان مربوط به گونه‌های ارزشمندی همچون ارس، چنار، بید و… است یا این که مربوط به پاک‌تراشی باغات الموت است که با هدف کسب درآمد از فروش چوب‌ها و تغییر کاربری باغات به زمین‌های مسکونی انجام می‌شود، اما «مصطفی خوشنویس» عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات مراتع و جنگل‌های کشور در گفت‌وگو با صدای میراث، این اتفاق را نگران کننده توصیف کرده است.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات مراتع و جنگل‌ها تاکید کرد: در مرحله نخست اگر مشخص شود این درختان مربوط به گونه‌های منحصر به فرد و ارزشمند هستند اداره منابع طبیعی استان قزوین باید بلافاصله ورود کند و از قلع و قمع درختان جلوگیری کند.

وی افزود: حتی اگر درختان قطع شده متعلق به باغات منطقه الموت باشند باز هم اداره موسسه باغبانی باید نسبت به جلوگیری از این نوع اقدام غیرقانونی اقدام کند.

درختان منطقه الموت درحالی به صورت شبانه‌روزی توسط سودجویان در حال قلع‌وقمع است که اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین خبر از ثبت درختان کهنسال در منطقه الموت غربی می‌دهد.

گرچه روند ثبت میراث طبیعی که از سال ۸۷ آغاز شده است می‌تواند به فرهنگسازی در حفظ مواریث طبیعی کمک کند اما آنچه در الموت در حال وقوع است بیانگر بی‌توجهی به حفظ پوشش گیاهی این منطقه است که اقدام جدی در توقف این روند مشاهده نمی‌شود.

قلع‌وقمع درختان بید و صنوبر در الموت

پیگیری صدای میراث از کارشناسان سازمان جنگل‌ها مشخص کرده است که گرچه تصاویر درختان موجود در عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی از قلع و قمع و بارگیری درختان چندان واضح نیست اما مشخص است که لابه‌لای درختان قلع و قمع شده درختان کنار آبی مانند بید و صنوبر وجود دارند.

به لحاظ قانونی اگر این درختان در ملک شخصی روییده باشند قطع کردن آن‌ها تنها با کسب اجازه از مراجع مربوطه (اداره کشاورزی و اداره منابع طبیعی) امکانپذیر است. اما اگر این گونه از درختان در حاشیه رودخانه‌ها و پایین‌دست چشمه‌ها روییده باشند آنوقت مالکیت آن‌ها با ادارات منابع طبیعی است و قطع این گونه‌ها به دریافت مجوز از اداره منابع طبیعی نیاز دارد.

براساس قوانین محیط زیست و منابع طبیعی کشور، قطع درختان سرخدار، ملج، شمشاد، درختان کهنسال و چند گونه دیگر در هر شرایطی ممنوع است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید