پنج شنبه, ۰۲ فروردین, ۱۴۰۳

مدیر سابق صداوسیما معاون میراث‌فرهنگی شد و کاندیدای سابق بخش خصوصی برای وزارت معاون گردشگری/معاون تدبیر و امیدی صنایع‌دستی ماند اما تغییر او حتمی است

0 انتشار:

صدای میراث: انتصاب علی دارابی از مدیران سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قطعی شد و او امروز با حکم عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون میراث فرهنگی کشور شد. پیش از گرفتن این حکم اما علی دارابی چندی پیش و در نخستین اقدام، صفحه ویکی‌پدیای خود در اینترنت را بروزرسانی کرد و عنوان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را نیز به بیوگرافی خود افزود.

علی دارابی صبح امروز ۲۸ شهریورماه سال ۱۴۰۰ جایگزین محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث‌فرهنگی کشور شد و با گذر زمان باید دید مخالفت فعالان حوزه میراث‌فرهنگی با انتصاب او در جایگاه معاونت میراث‌فرهنگی کشور، چه اندازه درست بوده و علی دارابی می‌تواند جایگاه معاونت میراث‌فرهنگی کشور را به سنگری برای حفاظت از میراث تاریخی ایران تبدیل کند یا قادر به جلوگیری از مصایب این حوزه نخواهد شد.

رزومه سیاسی خالی از تخصص میراثی

علی دارابی ۶۰ ساله و زاده روستای وفس در اراک است. او هیچ تخصصی در حوزه میراث فرهنگی ندارد و زمزمه انتصاب او به عنوان معاون میراث فرهنگی از چندی پیش با واکنش منفی تشکل‌های میراث‌فرهنگی و فعالان این حوزه مواجه شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به تازگی نامه‌ای خطاب به وزیر میراث‌فرهنگی ارسال کرده و در آن بدون اشاره به نام علی دارابی اعلام کرده است که باید فردی متخصص به عوان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منصوب شود.

علی دارابی عضو هیات علمی دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است و عنوان محقق ارتباطات و انقلاب‌اسلامی را نیز برای خود برگزیده است. او کارشناس علوم سیاسی است و سال ۱۳۶۹ این مدرک را از دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دریافت کرد و همانجا هم در سال ۱۳۷۲ کارشناسی ارشد این رشته را اخذ کرد.سپس به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد رفت و دکترای علوم سیاسی با گرایش جامعه شناسی سیاسی را از آن دانشگاه دریافت کرد.

سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۷ او مسئول روابط‌عمومی جهاد سازندگی بود و پس از آن قائم مقام تعاون ستاد مرکزی مهندسی جنگ جهاد شد. سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴ را در معاونت اداری و مالی، معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی و معاونت امور مراسم ستاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گذراند. سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ معاون پارلمانی صدا و سیما بود. سپس تا سال ۱۳۸۹ قائم مقام سازمان صداوسیما شد. سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۸۹ نیز معاون سیما بود و پس از آن تا سال ۱۳۹۵ مشاور رییس سازمان صداوسیما شد. او از سال ۱۳۹۵ تا پیش از انتصاب به عنوان معاون میراث فرهنگی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما بود. در مقطعی در سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نیز مشاور رییس و مدیر بررسی تاریخی و سیاسی موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بود. ریاست ستاد سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در صداوسیما نیز در رزومه کاری او موجود است.

بررسی جوایز کسب شده از سوی او نیز بیانگر آن است که علی دارابی بیشتر جوایز خود را در بخش روابط عمومی کسب کرده است و دارای نشان عالی روابط‌عمومی از سوی انجمن متخصصان روابط‌عمومی و موسسه کارگزار روابط‌عمومی است.

محمدحسن طالبیان معاون پیشین میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما معمار بود و استاد دانشگاه تهران در همین رشته است. او پیش از انتصاب به عنوان معاون میراث فرهنگی کشور مدتی در تخت‌جمشید فعالیت می‌کرد و پس از آن مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی ایران بود و سرانجام هم به معاونت میراث‌فرهنگی کشور رسید. طالبیان اما بطور کامل از وزارت میراث فرهنگی نرفته است و تنها جایگاه خود را به دارابی داده است. او از صبح امروز به عنوان مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منصوب شده است.

علی دارابی اما هیچیک از تخصص‌های مرتبط با معاونت میراث‌فرهنگی کشور را ندارد و به همین دلیل است که تصمیم عزت‌الله ضرغامی برای منصوب کردن او به عنوان معاون میراث فرهنگی با واکنش منفی فعالان، کارشناسان و تشکل‌های حوزه میراث‌فرهنگی مواجه شده است.

برغم این انتصاب اما سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حکم مفصل انتصاب او انتظارات خود را از دوست و همکار سابق خود در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بیان کرده است.

ضرغامی در حکم انتصاب دارابی به عنوان معاو میراث فرهنگی وظایف او را چنین برشمرده است:

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص حفظ، مرمت، احیا، ساماندهی و مدیریت بناها، مجموعه بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور و نظارت بر اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط

تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های لازم در خصوص حفاظت، نگهداری، مرمت و احیا میراث فرهنگی غیرمنقول، اموال و اشیا تاریخی و نظارت بر حسن اجرای آنها در سطح کشور- –

برنامه‌ریزی به منظور شناسایی آثار و بافت‌های ارزشمند فرهنگی–تاریخی و پیشنهاد ثبت آنها در فهرست آثار ملی

بررسی ارزش و قابلیت آثار تاریخی غیر منقول، اموال فرهنگی–تاریخی، میراث معنوی و انجام اقدامات لازم برای ثبت آنها در فهرست جهانی

بررسی و پیشنهاد حریم محوطه‌ها، تپه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی و انجام اقدامات لازم برای تصویب آنها

بررسی طرح‌های اضطراری به منظور حفاظت، استحکام بخشی، ساماندهی، مرمت و احیا آثار تاریخی غیرمنقول و نظارت بر اجرای طرح‌های مذکور

ساماندهی اموال منقول تاریخی و تهیه شناسنامه فنی و فهرست مورد نیاز برای آنها

شناسایی و مستندسازی آثار تاریخی–فرهنگی موجود در محدوده جغرافیایی اجرای کلیه طرح‌های عمرانی و اعلام نظر تخصصی در خصوص طرح‌های مذکور از دیدگاه میراث فرهنگی کشور

بررسی و مطالعه به منظور توسعه پایگاه‌های میراث فرهنگی در آثار تاریخی مهم کشور و نظارت بر فعالیت و عملیات پایگاه‌های موجود

نامزد پیشنهادی بخش خصوصی برای وزارت معاون گردشگری شد

علی‌اصغر شالبافیان رابط وزارت میراث‌فرهنگی و مرکز پژوهش‌های مجلس در دوران تدوین برنامه ششم توسعه و لایحه وظایف و اختیارات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز صبح امروز ردای معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را با حکم عزت‌الله ضرغامی، بر تن کرد و ولی تیموری معاون تدبیر و امیدی گردشگری کشور این جایگاه را ترک کرد.

علی‌اصغر شالبافیان در تدوین برنامه ششم توسعه در بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بازوی وزارت میراث‌فرهنگی در مجلس بود و در دوران علی‌اصغر مونسان نقش مهمی در تدوین سند بالادستی این بخش در برنامه توسعه کشور ایفاء کرد. به دلیل ارتباط و حضور فراوان او در کمیسیون‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور متقاعد کردن نمایندگان برای گنجاندن سهم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه توسعه کشور، شناخت او از صنعت گردشگری بیشتر است و به نظر نمی‌رسد انتصاب او به سمت معاونت گردشگری کشور با مخالفت جدی کارشناسان و فعالان این حوزه مواجه شود. ضمن آن که نام علی‌اصغر شالبافیان پیشتر در جلسه تشکل‌های بخش خصوصی به همراه جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران و همچنین محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری مجلس به عنوان گزینه‌های بخش خصوصی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش از انتصاب عزت‌الله ضرغامی به این سمت به رییس‌جمهوری پیشنهاد شد.

علی اصغر شالبافیان از سال ۱۳۸۷ عضو هیئت علمی و به مدت ۴ سال مدیر گروه دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان بود. دو دوره نیز به عنوان عضو هیأت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران انتخاب شد و  کارشناس رسمی دادگستری در رشته ایرانگردی و جهانگردی است. شالبافیان حدود یک دهه تجربه کار با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مختلف مجلس در حوزه‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی دارد. ۶ سال نیز با هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا) به عنوان معاون و مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری کار کرد و ۴ سال تجربه حضور در عضویت هیئت مدیره گروه هتل‌‌های هما را در کارنامه کاری خود دارد.

مشارکت در تدوین لایحه اهداف و وظایف وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، بخش احکام سند راهبردی گردشگری، آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری که البته خود به معضلی بری بخش خصوصی تبدیل شد، برخی بندهای قانون برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری، طرح تنقیح قوانین و مقررات گردشگری، طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه و  مشاور قوانین و مقررات معاونت گردشگری و مشاور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، کارشناس گردشگری سلامت معاونت گردشگری در دهه ۸۰ و عضویت در کمیته‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از جمله سوابق و تجربیات وی در همکاری با این وزارتخانه و بخش گردشگری کشور است. شالبافیان فارغ‌التحصیل مدیریت بیمه اکو در مقطع کارشناسی، رتبه نخست مدیریت بازاریابی گردشگری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی و مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران است.

در حکم ضرغامی برای شالبافیان شرح وظایف او در معاونت گردشگری بدین شرح است:

«تعاملات در سطوح مختلف دولت، حاکمیت و بخش خصوصی جهت حداکثرسازی هماهنگی بین‌بخشی و رفع مداخلات بین‌دستگاهی به‌منظور رشد فزاینده و توسعه گردشگری، تدوین بسته‌های متنوع سفر متناسب با همه دهک‌های درآمدی گردشگر داخلی و خارجی، توجه جدی به بازاریابی دیجیتال جهت جذب گردشگر خارجی و هم‌افزایی با رسانه‌ها جهت افزایش تقاضای سفر داخلی، تشکیل میزهای تخصصی متناسب با انواع مرسوم گردشگری، ایجاد جاذبه‌های مکمل در مجاورت ظرفیت‌های گردشگری موجود با کمک بخش خصوصی، تکمیل و ساماندهی نظام جامع آماری گردشگری، ایجاد داشبورد برخط و اتاق وضعیت گردشگری و سرگرمی، همکاری در ایجاد سامانهٔ شفافیت وزارتخانه و حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی»

پیش از شالبافیان، ولی‌الله تیموری که ادعا می‌کرد دکترای خود را از دانشگاهی در کشور آذربایجان گرفته است و از کارشناسان سابق دفاتر معاونت گردشگری بود، توانست سمت معاونت گرشگری را در دولت تدبیر و امید کسب کند. علی اصغر مونسان البته در مشورت با بخش خصوصی و به درخواست این بخش برای انتصاب معاون گردشگری خود از بدنه گردشگری کشور او را به برای این سمت انتخاب کرد.

تیموری اما در دو سال گذشته که کرونا به ایران رسید حتی نتوانست به عنوان نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سطح کلان و ستاد ملی مقابله با کرونا جایگاه گردشگری را بازیابد و تدابیر او برای نجات صنعت گردشگری کشور بی‌فایده بود. در این دو سال که صنعت گردشگری کشور به ورطه نابودی کشیده شد، او گاه اظهارنظرهایی در مورد وام‌های کرونایی که دفاتر گردشگری را گرفتار بانک‌ها کرد و همچنین بسته‌های کمک به بخش گردشگری سخن گفت و همین دیروز هم گفته بود که بسته سوم کمک به گردشگری آماده شده است. طی یک هفته اخیر ولی تیموری تلاش زیادی برای دیده شدن کرد تا شاید در این سمت ابقاء شود. اما تدبیر ضرغامی جور دیگر رقم خورد و حالا از صبح امروز علی‌اصغر شالبافیان، اتاق معاونت گردشگری کشور را از او تحویل گرفت و به سمت معاونت گردشگری کشور منصوب شود.

معاون تدبیر و امیدی صنایع‌دستی هم رفتنی است 

از بین معاونان همراه علی‌اصغر مونسان، وزیر دولت تدبیر و امید در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تنها پویا محمودیان، عمر بیشتری در پست‌های مدیریتی وزارت میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد. او معاون منصوب علی‌اصغر مونسان در معاونت صنایع‌دستی کشور بود که شایعاتی مبنی بر انتصاب‌اش به سفارش برخی فعالان اتاق بازرگانی ایران بر این سمت وجود داشت. پویا محمودیان فعلا ماندگار است. اما پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرده است که دیر یا زود او ناگزیر از خداحافظی با کرسی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و عزت‌الله ضرغامی در انتظار یافتن گزینه مناسب‌تر از او برای معاونت صنایع‌ستی است. بی‌تردید فعالان صنایع‌دستی کشور می‌توانند نمره موفقیت پویا محمودیان در حفاظت از منافع این بخش در مدیریت کلان کشور را به وزیر میراث‌فرهنگی ارایه کنند تا مشخص شود آیا محمودیان نمره قبولی برای ماندگاری در بخش صنایع‌دستی می‌گیرد یا با کارنامه مردودی باید این وزارتخانه را ترک کند؟

نخستین انتصاب در سکوت

اگرچه انتصابات سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روزهای گذشته خبرساز شده است. اما او در اولین گام پس از مرخص کردن راننده و محافظان خود و در پیش گرفتن مسیر ارگ آزادی از خانه تا وزارتخانه با خودروی ال ۹۰ سفیدرنگ خود، رییس روابط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را کنار گذاشت و به جای «علیرضا بای»، خبرنگار سابق صداوسیما که مدتی نمایندگی این رسانه در هندوستان را برعهده داشت و هم‌اکنون در حال گذراندن پایان‌نامه دکترای خود است، «حسن میثمی»، مسئول روابط‌عمومی یکی از موسسات انتشاراتی مطرح کشور را جایگزین او کرد. از حسن میثمی تاکنون رزومه چندانی مشخص نشده است و خبرگزاری‌ها نیز از او با عنوان کارشناس رسانه و پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی یاد کرده‌اند. رزومه حسن میثمی اما تنها محدود به این دو گزینه نیست و او تجارب رسانه‌ای بیشتری دارد و احتمالا در روزهای آینده رزومه کاری خود را در بخش روابط‌عمومی و رسانه منتشر خواهد کرد. دست او در حوزه فعالیت رسانه‌ای خالی نیست و ردپای او را می‌توان در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی کشور و در شبکه‌های مختلف صوتی و تصویری گرفت. ضمن آن که مسئولیت روابط‌عمومی انتشارات یکی از نهادهای مهم کشور را نیز برعهده داشته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید