جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

منابع طبیعی یک منطقه محیط‌زیستی دیگر را هم تصاحب کرد/بهره‌برداری از «قلعه رودخان» به پیمانکار منابع‌ طبیعی سپرده شد/شکایت سازمان حفاظت محیط‌زیست از سازمان منابع طبیعی در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری

0 انتشار:
نمایی از منطقه نمونه گردشگری قلعه رودخان در استان گیلان

صدای میراث: سازمان منابع طبیعی کشور بدون اجازه سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام به ورود به یکی از مناطق تحت مدیریت این سازمان کرد و بهره‌برداری از منطقه نمونه گردشگری «قلعه رودخان» گیلان را برای مدت ۱۰ سال به پیمانکار طرف قرارداد خود واگذار کرد.

به گزارش صدای میراث، اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران نیز چندی پیش به منطقه نمونه گردشگری چالدره از مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست وارد شد و با خلع ید از سرمایه‌گذار این منطقه پایلوت طبیعت‌گردی کشور، نیروهای خود را در چالدره مستقر کرد.

رفتار عجیب و خارج از عرف و به تعبیر برخی کارشناسان غیرقانونی سازمان منابع طبیعی کشور با مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در شرایطی صورت می گیرد که همین امروز احتمال برکناری، جابه‌جایی و حتی استعفای «علی سلاجقه» رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که خود زمانی رییس سازمان جنگل‌ها بود مطرح شده است.

مدیریت مناطق چهارگانه محیط‌زیستی کشور براساس قانون به سازمان حفاظت محیط‌زیست واگذار شده و هیچ دستگاهی، حتی سازمان منابع طبیعی کشور حق دخالت در مدیریت این مناطق را ندارد. اما سازمان منابع طبیعی کشور طی هفته‌های اخیر اقدام به برخوردهای عجیب با مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کرده است و شاید شایعه رفتن علی سلاجقه از سازمان حفاظت محیط زیست بی ارتباط با تصمیمات یکجانبه سازمان منابع طبیعی کشور برای مداخله در مجموعه مدیریتی مناطق حفاظت شده و چهارگانه کشور که مدیریت آن‌ها تنها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است نباشد.

نمایی از منطقه نمونه گردشگری چالدره در غرب استان مازندران

ماجرای قلعه رودخان بلافاصله پس از آن رسانه‌ای می‌شود که اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران در روزهای گذشته اقدام به خلع ید از سرمایه‌گذار منطقه نمونه گردشگری چالدره که بزعم کارشناسان منابع طبیعی و همچنین حفاظت محیط زیست موفق ترین پروژه حفاظتی از جنگل‌های شمال و محیط زیست این منطقه بود، کرده است. اقدامی که با اعتراض وزارت میراث فرهنگی و حتی سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط مواجه شده است.

رفتار سازمان منابع طبیعی اما در ماجرای منطقه چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کاملا دوگانه است و این سازمان اقدام به تمدید قرارداد بهره‌برداری از این منطقه نمونه گردشگری با پیمانکار طرف قرارداد خود کرده است. این در حالی است که به موجب قانون هر نوع بهره‌برداری و فعالیت در مناطق حفاظت شده و چهارگانه محیط‌زیستی کشور باید با اجازه سازمان حفاظت محیط زیست باشد و این سازمان متولی اصلی مدیریت این مناطق است. اما سازمان منابع طبیعی اقدام به کنار گذاشتن سازمان حفاظت محیط‌زیست در ماجرای تمدید قرارداد بهره‌برداری از منطقه نمونه گردشگری قلعه رودخان گیلان در نزدیکی شهر لنگرود کرده است و این قرارداد را به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کرده است.

این رفتار البته با اعتراض جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت میراث‌فرهنگی به عنوان دو متولی اصلی مناطق چهارگانه محیط زیستی و مناطق نمونه گردشگری مواجه شده است. صدای میراث اطلاع یافته است که «علی سلاجقه»، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رییس‌جمهوری، عصر امروز در نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اعتراض و شکایت خود نسبت به تسخیر «چالدره» توسط اداره منابع طبیعی غرب استان مازندارن و اقدام به تمدید قرارداد بهره‌برداری از منطقه نمونه گردشگری قلعه رودخان که هر دو جزو مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند و تصمیم‌گیری نهایی در این مناطق با سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، به معاون حقوقی رییس جمهوری تسلیم کرده است.

به نظر می‌رسد تصمیمات اخیر سازمان منابع‌طبیعی کشور در ورود به مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و خلع ید و تمدید قرارداد سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری آن هم بدون اطلاع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تصمیم «کوروش خلعتبری لیماکی» که خود زمانی مدیرکل منابع طبیعی نوشهر، منطقه‌ای که چالدره و بلسکوه حفاظت شده در آن قرار دارد و حالا مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شده است، گرفته می‌شود.

اما رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه خود به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که سازمان منابع طبیعی حق برگزاری مزایده و واگذاری منطقه نمونه گردشگری چالدره را ندارد و اقدام این سازمان در تمدید قرارداد اجاره و بهره‌برداری منطقه نمونه گردشگری «قلعه رودخان» گیلان که هر دو در فهرست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند ندارد و این قرارداد نیز باید ابطال شود. چون مدیریت مناطق چهارگانه کشور تنها برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز تلاش زیادی برای جلوگیری از اقدامات سازمان منابع طبیعی برای دخالت در امور مرتبط با گردشگری و طبیعت‌گردی داشته است که مکاتبات فراوان این سازمان با مراجع ذیربط و حتی سازمان منابع طبیعی و برگزاری جلسات متعدد با آن‌ها شاهد این مدعا است. اما همه این تلاش ها بی‌نتیجه مانده و اکنون هر دو دستگاه یعنی وزارت میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست معتقدند سازمان جنگل‌ها در حوزه کاری هر دو دستگاه ورود غیرقانونی داشته و مداخلات این سازمان مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیستس و مناطق نمونه گردشگری کشور را دچار اخلال کرده است.

صدای میراث اطلاع یافته است که هم‌اکنون معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در حال بررسی شکایت سازمان حفاظت محیط‌زیست از رفتار یکجانبه سازمان منابع طبیعی در ورود به حوزه اختیارات مدیریتی آن دستگاه و بررسی اعتراضات وزارت میراث فرهنگی در ماجرای دخالت در امور مرتبط با حوزه اختیارات این وزارتخانه در مناطق نمونه گردشگری کشور است. هر دو پرونده همچنین در بخش مقابله با فساد در نهاد ریاست‌جمهوری نیز بررسی می‌شوند تا تکلیف در نهایت دولت نظر نهایی خود را درخصوص ورود سازمان منابع طبیعی به حوزه اختیارات و مدیریتی وزارت میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید