پنج شنبه, ۰۲ فروردین, ۱۴۰۳

نامه ۲۷۲ فعال فرهنگی ایران و افغانستان به یونسکو برای مقابله با تخریب آثار تاریخی توسط طالبان

0 انتشار:

صدای میراث: ۲۷۲ نویسنده  فعال فرهنگی ایرانی و افغانستانی در نامه‌ای به «ادره آزوله» دبیرکل یونسکو از این سازمان درخواست کردند که در برابر تخریب آثار تاریخی افغانستان سکوت نکند.

به گزارش صدای میراث، در این نامه خطاب به «ادره آزوله» آمده است: «همانگونه که انتظار می‌رفت، با سیطره گروه طالبان بر کشور افغانستان، نقض گسترده حقوق بشر، خانه‌نشینی زنان و فروپاشی نهادهای قانونی و مدنی پیامد آن بود. فعالیت‌های این گروه واپسگرا در مواجهه با تمدن کهن، بویژه آثار و ابنیه تاریخی همانگونه که در دو دهه پیش شاهد تخریب مجسمه بلند بودا در بامیان بودیم، هراس‌آور و ویرانگر است. این بناها شاهد زندگی مردمان، روایتگر رنج‌ها و شادی‌ها و نشان حضور تاریخ و فرهنگ غنی در سرزمینی است که به اعتبار این میراث سترگ، هویت انسانی و مدنیت دیرین افغانستان را اعتراف می‌کند.»

امضاء کنندگان این نامه خطاب به دبیرکل یونسکو اعلام کردند: «گزارش‌های تلخ اما واقعی از انهدام و ویرانی بناهای تاریخی که در روزهای اخیر در شهر بُست، گرشک، بادغیس و… رخ داد، عاقبت اندوهبار تهی ساختن ملت‌ها و سرزمین‌ها از میراث زیستی و تمدنی را رقم خواهد زد.»

فعالان فرهنگی ایرانی و افغانستانی در این نامه تاکید کردند«سکوت در برابر چنین عمل شرمگینانه‌ای به دوام ویرانگری می‌انجامد و ضرورت دارد پیش از آنکه طالبان اراده ضدانسانی خویش را عملی سازد، آن نهاد بزرگ جهانی (یونسکو) از تمام توان خویش بهره گیرد و در برابر این جنایت بایستد.»

امضاءکنندگان این نامه خطاب به دبیرکل یونسکو افزوده‌اند: «پیام این سرزمین دفاع از میراث ملموس بشری در افغانستان است. اما طالبان به روشنی نشان داد که بر باورهای نادرست خود نسبت به نقض حقوق متعارف بشری، نفی میراث‌فرهنگی و انهدام بناهای تاریخی لجاجت می‌ورزد. بنابراین از شما می‌خواهیم تا از هر کوششی که می‌تواند مانع استمرار این روال شود دریغ نکنید.»

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید