چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

نخستین بلیت‌های دلاری پروازهای داخلی صادر شد/تهران – اهواز ۴٫۵ میلیون و تهران – مشهد ۶ میلیون تومان/سکوت عمیق سازمان هواپیمایی کشوری

0 انتشار:

صدای میراث: ایرلاین‌های داخلی از هفته گذشته در بخشنامه‌ای به دفاتر گردشگری و شرکت‌های مسافرت هوایی اعلام کرده‌اند که از این پس بلیت پروازهای خود را با قیمت ۱۰۰ و ۱۵۰ دلار به ازای یکساعت پرواز و بیش از یکساعت به اتباع خارجی از جمله گردشگران خارجی در ایران می‌فروشند.

این تصمیم البته ابتدا با واکنش تند تورگردان‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و فعالان گردشگری و پس از آن با مخالفت معاون گردشگری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مواجه شد. با این حال ایرلاین‌ها کار خود را کردند و همین دیروز نخستین بلیت پرواز را به مبلغ ۴٫۵ میلیون تومان برای یک تبعه خارجی که از تهران قصد سفر به اهواز داشت صادر کردند.

در خبری دیگر که امروز ایسنا به نقل از فعالان گردشگری صادر کرده است یک بلیت پرواز از مقصد تهران به مشهد نیز که قرار بود برای یک تبعه خارجی صادر شود به مبلغ ۶ میلیون تومان به یک ایرانی فروخته شده است.

فعالان صنعت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی این بخشنامه را مغایر با قوانین و مقررات جهانی سفر اعلام کرده‌اند و حتی صبح امروز نماینده مردم آبادان در مجلس درخواست کرده است که سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله به مقابله با فروش دلاری بلیت پرواز شود چون به گفته او، گردشگر خوزستان که اتباع عراقی بیشتر از آن استقبال می‌کنند دچار مشکلات متعدد خواهد شد و این اقدام به زیان صنعت گردشگری خوزستان که میزبان بیشترین تعداد گردشگران عراقی است تمام خواهد شد.

سه روز قبل نیز فعالان صنعت گردشگری با راه‌اندازی کارزار «درخواست توقف ارزی شدن خدمات گردشگری» خطاب به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مخالفت خود را با ارزی و دلاری شدن فروش بلیت پروازها، اقامت هتل‌ها و ورودیه اماکن گردشگری اعلام کردند. ان‌ها در این کارزار که تعداد امضاهایش تا ۱۷٫۴۵ دقیقه امروز (شنبه ۱۱ تیرماه) به ۸۳۹ امضاء رسید، خطاب به رییس مجلس و وزیر میراث‌فرهنگی نوشته‌اند که «دریافت ارزی خدمات گردشگری از جمله بلیط هواپیما، هتل و ورودیه‌ها اثرات مخرب بر گردشگری کشور دارد و به گران شدن سفر به ایران و به تبع آن کاهش ورود گردشگر به کشور منجر می‌شود.»

فعالان صنعت گردشگری در حالی یک هفته است که داد مخالفت با این تصمیم را سر می دهند و بطور مداوم از تاثیر منفی آن بر ورود گردشگر به ایران سخن می گویند که ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری در اتفاقی جالب بطور کامل سکوت کرده‌اند و به نظر می‌رسد با چنین تصمیمی موافق هستند. از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی در صنعت حمل‌ونقل معتقدند که اوگان هوایی کشور چاره‌ای جز دلاری کردن هزینه پروازهای داخلی برای اتباع خارجی و گردشگران ورودی به کشور ندارد چون توان پرداخت هزینه‌های نگهداری هواپیما را ندارند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید