چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد/ضرغامی در واکنش به شکایت از صدای میراث: از هیچ رسانه‌ای شکایت نداریم؛ روشنگری کردند شکایت را پس گرفتیم/معاون گردشگری: هزینه‌های بخش گردشگری به شکل غیرقابل باور افزایش یافته است/وزیر میراث‌فرهنگی: بساط بوروکراسی تنفربرانگیز را تا پایان سال جمع می‌کنیم

0 انتشار:

 صدای میراث: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، در واکنش به شکایت صورت گرفته از صدای میراث درخصوص انتشار گزارش «قلعه‌خواری در البرز» که در آن به ماجرای تخریب باقیمانده یک قلعه ثبت ملی شده پرداخته شده بود، اعلام کرد: «متوجه شدم رسانه ای روشنگری کرده و از او شکایت شده است، دستور پیگیری دادم که با پیگیری آقای دارابی، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزارتخانه جلو این موضوع گرفته شد.»

به گزارش صدای میراث «عزت‌الله ضرغامی» تاکید کرد: انتقاد رسانه‌ها نوعی آگاهی‌بخشی است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از هیچ رسانه‌ای شکایت ندارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری وو صنایع دستی کشورمان، در مراسم  افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران به مقایسه نمایشگاه گردشگری تهران با نمایشگاه فیتور اسپانیا پرداخت و گفت: هفته قبل به دعوت دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، نمایشگاه فیتور اسپانیا بودم، امروز که فقط طول و عرض یک سالن را دیدم متوجه شدم هیچ چیزی از فیتور اسپانیا کم نداریم و ظرفیت‌ها و آمادگی‌ را در نیروهای خلاق مشاهده کردم. اما چه مشکلاتی وجود دارد که گرفتار شدیم؟ بنابراین لازم است که عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

ضرغامی با اعلام این که مزیت نسبی ایران در موضوع گردشگری فوق‌العاده است گفت: ایران از بسیاری کشورها که رده‌های اول را در ورود گردشگر اشغال کرده‌اند به مراتب بالاتر است. حداقل در منطقه و کشورهای همسایه که اگر موانع رفع شود خیلی از کارها انجام می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از اجرای نهضت تفویض اختیارات تا پایان سال خبر داد و افزود: بسیاری از اختیاراتی که در وزارتخانه و بروکراسی تنفربرانگیزی ایجاد کرده و موانع جدی در گردش کارها ایجاد می‌کند، تا پایان سال با برگزاری نشستی از سوی توسط قائم مقام وزارتخانه تفویض خواهد شد. ده‌ها وظیفه انباشت شده که باعث کندی کارها و بروکراسی خسته‌کننده شده است.

ضرغامی همچنین از لغو مجوزهای کارگاه‌های تولید خانگی و کوچک صنایع‌دستی و سطحی از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و همچنین تفویض اختیار برخی امور گردشگری در ادامه این نهضت خبر داد.

او در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه بوم‌گردی‌ها و تسهیل روند راه‌اندازی آن‌ها به برخی مخالفت‌ها با این اقامتگاه‌ها اشاره کرد و این مخالفت‌ها را بی‌دلیل و بی‌مورد دانست و بیان کرد: در برخی حوزه‌ها می‌گویند باید مراقب قشر خاکستری بود. به شدت با این اصطلاحات مخالفم. ما خودمان را قشر خاکستری می‌دانیم. این تقسیم‌بندی‌ها ما را در این سال‌ها گرفتار کرده است.

او سپس به خبرهایی که از تخریب میراث‌فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شود، اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها نیز عوامل اجرایی وزارتخانه هستند. در کشور ۳۵ هزار ابنیه تاریخی داریم که با این بودجه نمی‌توانیم از همه آن‌ها حفاظت کنیم، رسانه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند.

ضرغامی همچنین با بیان اینکه از رسانه‌ها شکایتی ندارد و انتقاد آن‌ها را نوعی آگاهی‌بخشی می‌داند، اعلام کرد: متوجه شدم رسانه‌ای روشنگری کرده و از او شکایت شده است، دستور پیگیری دادم که با پیگیری آقای دارابی، قائم مقام وزارتخانه جلو این موضوع گرفته شد.

هزینه‌های بخش گردشگری افزایش یافته است

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، خواستار حمایت جدی دولت از فعالان بخش گردشگری شد.

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، هزینه خدمات تمام‌شده گردشگری و تعرفه برخی حامل‌های انرژی به شکل غیر قابل باوری افزایش یافته است.

علی‌اصغر شالبافیان گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری در شرایطی برگزار می‌شود که به واسطه واکسیناسیون بومی و کاهش فوتی‌های ناشی از کرونا فرصتی برای صنعت به وجود آمده است، مؤید آن ازسرگیری سفر گردشگران خارجی به ایران با شروع صدر روادید پس از دستور ستاد کرونا است.

او ادامه داد: متاسفانه صنعت گردشگری آسیب‌های ممتد و جدی‌ در دوره کرونا دید که این آسیب‌ها مضاعف شده است و اکنون با افزایش هزینه خدمات تمام‌ شده گردشگری و افزایش غیرقابل باور تعرفه برخی حامل‌های انرژی برای احیای این صنعت، حمایت جدی دولت را می‌طلبد.

معاون گردشگری همچنین به نگرانی‌هایی که با شیوع دوباره سویه‌های جدید کرونا ایجاد شده است اشاره کرد و در عین حال گفت: به اذعان مراجع ذی‌ربط گردشگری در دوران کرونا بیشترین دقت‌ها و رعایت‌ها را در زمینه پروتکل‌های بهداشتی انجام داده است.
وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی پیشگامی خود را در انجام وظایف داشته است و نظارت بر تاسیسات را در دستور کار داشته و برخورد سختگیرانه برای اجرای دستورالعمل‌ها برگ برنده گردشگری شده است.

او افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اتصال به سامانه‌های هوشمند مربوط به رصد بهداشتی پیشگام بوده است. همین رویکرد را در نمایشگاه امسال داشتیم که اختصاص روزهای اول هفته و تعیین ساعت محدود برای بازدید با هدف کاهش تجمع نیز در همین راستا بوده است.

شالبافیان حضور شهرهای جهانی و کم‌برخوردار، توجه به گونه‌های گردشگری از جمله خوراک و سلامت، حضور هیأت‌های تجاری با اولویت کشورهای همسایه، نشست با مسؤولان دولتی برای گره‌گشایی مشکلات از جمله سازمان تامین اجتماعی، امور مالیاتی و شرکت ملی گاز را از جمله رویکردهای نمایشگاه امسال اعلام کرد.

معاون گردشگری همچنین گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی امسال در ۱۰ سالن برگزار شده که نسبت به سال‌های قبل فضای آن دوبرابر شده است که در شرایط کرونا نشان‌دهنده عزم فعالان گردشگری برای احیای امید در این صنعت است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید