جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

وزارت میراث‌فرهنگی دیده بان میراث‌فرهنگی را محکوم کرد/پیگیری جدی وزارت میراث برای گرفتن محکومیت پایه‌گذار شبکه تشکل‌های میراث‌فرهنگی استان تهران/نتیجه یکسال پیگیری وزارت میراث‌فرهنگی: ۲ میلیون تومان جزای نقدی بابت بازنشر یک خبر

0 انتشار:

صدای میراث: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور مدیر کانال «دیده‌بان میراث‌ فرهنگی ایران» را با شکایت رییس اداره کل میراث‌ فرهنگی استان آذربایجان غربی به پرداخت ۲ میلیون تومان جزای نقدی به دلیل بازنشر گزارش یکی از رسانه‌های داخلی در ماجرای برخورد شدید مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان آذربایجان غربی با یکی از کارکنان این مجموعه محکوم کرد.

جالب آن که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و اداره کل میراث‌ فرهنگی استان آذربایجان غربی پیگیری برای محکومیت علیرضا افشاری، مدیر کانال دیده‌بان میراث‌ فرهنگی ایران را که سال ۱۳۹۵ «شبکه تشکل‌های میراث‌ فرهنگی استان تهران» را نیز راه‌اندازی کرده است تا مرحله تجدیدنظر ادامه دادند و سرانجام توانستند حکم محکومیت او را از دادگاه تجدیدنظر بگیرند. دادگاه بدوی پیشتر رای به تبرئه این فعال حوزه‌ میراث فرهنگی داده بود.

علیرضا افشاری، روزنامه‌نگار و مدیر کانال دیده‌بان میراث‌‌ فرهنگی استان تهران، در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: اسفندماه سال ۹۷ اداره کل میراث‌ فرهنگی آذربایجان غربی شکایتی از بنده در مرجع قضایی به ثبت رساند که بعدها، پس از خواندن پرونده در شعبه‌ هشتم دادسرای ناحیه‌ ۳۱ تهران – که به وکالت از دادگاه ارومیه بازپرسی از مرا انجام داد – فهمیدم موضوع آن بازنشر گزارش تصویری برخورد مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان آذربایجان غربی با یکی از کارکنان این اداره کل، به نقل از «پایگاه خبری اسکان نیوز»، بود. اما همان زمان در نامه‌ای اعلام کردم که امکان حضور در دادگاه ارومیه را ندارم. پس از آن بود که دادگاه ارومیه پرونده را به تهران ارسال کرد و دادگاه تهران نیز اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و پرونده بار دیگر به ارومیه ارجاع شد. تا آنکه سال قبل از من دعوت شد در جلسه بازپرسی به نمایندگی دادگاه ارومیه در تهران حاضر شوم. به این جلسه رفتم و توضیحات لازم را به بازپرس پرونده دادم و دفاعیه خود را تقدیم کردم که دیده بان میراث‌فرهنگی خبر کذب منتشر نکرده بلکه به نقل از رسانه‌ای قانونی مطلبی را آورده و طبیعتا اگر خبر کذب باشد جوابیه‌ای رسمی به آن داده می‌شود که منتشر گردد که چنین مقدماتی هم انجام نشده است و حتی خبر مذکور همچنان بر کانال رسانه‌ منبع موجود است.  تیرماه سال قبل بود که حکم دادگاه بدوی به نفع بنده صادر شد و تبرئه شدم.

علیرضا افشاری توضیح داد: وزارت میراث‌فرهنگی اما پیگیر محکوم کردن بنده در مرجع قضایی شد و بعد از گذشت ۱۰ ماه از صدور رای دادگاه بدوی و تبرئه شدن بنده از شکایت، دادگاه تجدیدنظر به درخواست اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی به بنده ابلاغ کرد باید ۳ خردادماه در دادگاه حاضر شوم.

علیرضا افشاری ادامه داد: پیش از تشکیل دادگاه بنده نامه‌ای سرگشاده به علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی نوشتم و نسخه آن‌را به اداره کل تشکل‌های وزارت میراث فرهنگی نیز ارایه دادم تا به دست شخص وزیر برساند و در آن نامه اعلام کردم که این شکایت بی‌ربط است و بازنشر خبر یک رسانه قانونی در داخل کشور مشکل قانونی ندارد. پیش از این نیز برخی مسئولان در وزارت میراث‌ فرهنگی تماس‌هایی با بنده داشتند و اعلام کردند چون شکایت در مرجع قضایی ثبت شده است امکان بازپس‌گیری آن وجود ندارد. در حالی که هر زمان شاکی تصمیم بگیرد می‌تواند شکایت را پس بگیرد یا اعلام رضایت کند. دست‌کم می‌توانستند در تجدیدنظر پیگیری نکنند.

او گفت: براساس اطلاع بنده هر اقدام حقوقی که ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها علیه فعالان حوزه میراث‌فرهنگی یا رسانه‌ها صورت دهند با هماهنگی و اطلاع اداره‌کل حقوقی وزارت میراث فرهنگی است و حالا باید به آقای وزیر و معاون حقوقی این وزارتخانه تبریک گفت که پس از دو سال پیگیری توانستند بنده را که فعال و دلسوز حوزه میراث‌ فرهنگی هستم، بابت بازنشر خبر یک رسانه قانونی در داخل کشور با پیگیری جدی و درخواست تشکیل دادگاه تجدیدنظر، پس از حکم اولیه تبرئه، به پرداخت ۲ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کنند.

مدیر کانال دیده بان میراث‌فرهنگی ایران رفتار وزارت میراث فرهنگی با فعالان و رسانه‌های این حوزه را غیرحرفه‌ای و ناعادلانه خواند و گفت: در دولت‌های گذشته انتقاداتی به مراتب شدیدتر از مدیران وزارت میراث فرهنگی کنونی از سوی رسانه‌ها و فعالان میراث‌فرهنگی صورت گرفته بود که هیچ یک از آن‌ها اقدام به تشکیل پرونده قضایی برای منتقدان نکرده بودند اما در دوره وزارت علی‌اصغر مونسان و در دولت تدبیر و امید، وزارت میراث فرهنگی بابت بازنشر خبر یک رسانه قانونی داخل کشور در کانال دیده بان میراث فرهنگی با جدیت تلاش کرد حتی رای تبرئه دادگاه بدوی را باطل و در دادگاه تجدیدنظر بنده را که فعال فرهنگی و رسانه‌ای حوزه میراث فرهنگی کشور هستم محکوم کند که واقعا جای سوال و تعجب است.

علیرضا افشاری مدیر کانال دیده بان میراث‌فرهنگی ایران و فعال میراث‌فرهنگی پیش از گفت‌وگو با صدای میراث در یادداشتی خطاب به وزیر میراث‌فرهنگی و مسئولان این وزارتخانه اینگونه نوشت: « آفرین! محکومم کردید… تبریک به آقایان مونسان، جباری [مدیرکل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی] و به‌ویژه‌ جناب شقاقی، مدیرکل حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، که – لابد با زحمات بسیار و آن هم پس از یک سال! – توانستند رای دادگاه بدوی را بشکنند و دادگاه تجدیدنظر را مجاب کنند که این «کنشگر – روزنامه‌نگار» حوزه‌ میراث فرهنگی با بازنشر خبری از رسانه‌ای قانونی (https://t.me/eskannews_com/16438)، آن‌هم بدون آن‌که اطلاعی به نامبرده داده شود، نشر اکاذیب کرده و با وجود برداشتن آن خبر از کانال انجمن‌شان می‌بایست محکوم شود… این پیروزی را در محکوم کردن دشمن بزرگ میراث فرهنگی! و در راه حفظ میراث کشور به دوستان شادباش می‌گویم و به آنها مژده می‌دهم‌ نه اعتراضی به رأی خواهم داشت و نه مبلغ آن را پرداخت خواهم کرد تا شاید با زندانی کردنم اثر کار بزرگشان برجسته‌تر شود.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید